Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finner jag RAW-filer för D70 på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Någon som har något tips om var jag kan finna raw-filer från D70 på nätet?

Har nämligen laddat ned senaste Camera Raw 2.2 till Photoshop CS och vill testa vad det har för finesser...framför allt vad hur man kan ta bort kromatisk aberation (nja..hur det nu stavas). Tips att göra detta i PS vad gäller det vore inte helt fel!

Varför skall du ta bort "ja det där vad det nu kallas", en D70 med tex kitlins från Nikon ger i rpicip inte några större artifakter. Går inte att jämföra med en digitalkompakt. En D70 går att tortera rätt hårt utan några större problem!

//

Anders: Många av de bilderna som tagits med en D70 och som har visats på nätet har visats ha denna färgeffekt. Jag har tidigare skrivit om detta här på fotosidan, finns att söka i forumen på "ja det där vad det nu kallas".

Finns flera mjukvarulösningar för detta men det allra smidigaste vore ju att använda raw-convertern i Photoshop CS. Därför undrar jag hur man gör detta på bästa sätt, samt att jag även frågar efter raw-filer.

Intressant

Länka gärna till en exempelbild. Du kan ju få en RAW bild av mig, men jag har ju inga med "det där" på för tillfället...

Bildexempel #1:
(en länk till en forumtråd med inzoomad bild och länk till "original" jpeg-bild)

Forumtråd med bild #1

Bildexempel #2:
(Förstora den och titta på vänstra sidan av björkarna där solen ligger på som mest. Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt.)

Bild #2

Nej, tyvärr. Solbelyst flaggstång med mörkblå himmel bakom och inte ett spår av "sån där vad det nu heter".

Jag har inte heller lyckats få några bra exempelbilder som du skulle kunna använda men då är de objektiv jag mest använder inte direkt kända för att lida av allt för stora problem med kromatisk aberration samt att alla dagar då det varit strålande solsken har jag suttit fast i jobb :p
david_hakansson skrev:
Bildexempel #1:
(en länk till en forumtråd med inzoomad bild och länk till "original" jpeg-bild)

Forumtråd med bild #1
En sak jag reagerade över i denna bild var att den var tagen i med AUTO som inställning på Sharpening. Jag har sett underliga kanteffekter tidigare om man tagit till lite för mycket med att försöka skärpa upp bilder. Jag säger inte att så är fallet eftersom det är svårt att veta om kameran har gjort något med bilden, men det är inte omöjligt att detta kan ha förstärkt eventuella effekter i bilden. Det skulle varit kul att få se hur rawdatat såg ut så man jämföra.

david_hakansson skrev:
Bildexempel #1:

Bildexempel #2:
(Förstora den och titta på vänstra sidan av björkarna där solen ligger på som mest. Till vänster om det vita finns en massa rött och till höger en massa grönt.)

Hmm, ja jag har ju svårt att se problemet... Det går ju inte att jämföra med tex en 8 megapixels digitalkompakt direkt. Jag upplever inte problemen på exempelbilderna som stora, men det är ju en smakfråga.
Med tanke på att jag har svårt att se problemet så blir det svårt att hjälpa till med en bra raw fil. Oavsett vilket så får du inte inte bättre digitala bilder än så här för det som en D70 kostar...

//

Det är möjligt att jag har tentaklerna utfällda på max, men för mig så är det synligt även vid icke uppförstorat. Vid jämförelse med Canon D60 och D10 så blir valet lätt vad gäller bildkvalitéten, men förstås inte vad gäller allt det andra som gränssnitt, tillgång till äldre objektiv mm.

Intressant att en del utav er inte kan se det. Jag kan se det oberoende av vilken dator/monitor jag sitter vid.

david_hakansson skrev:

Intressant att en del utav er inte kan se det. Jag kan se det oberoende av vilken dator/monitor jag sitter vid.

Det syns säkert alldeles utmärkt även på min skräm. Det är väl bara det att jag inte reagerar på det som ett problem. När man har haft en digitalkompakt tidigare och är van med stora blåstick så fort man fotat en trädgren i motljus, ja då verkar ju D70 som totalt problemfri i jämförelse...

//

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar