Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var börjar oändligheten på pentax 10-17mm fisköga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutartiden eller frysartiden

Vad som avgör vilken slutartid man ska använda är hur långt som föremålet hinner röra sig på sensorn/filmrutan.
Tex en hand som rör sig med bara 5km/t i sidled framför kameran och handen täcker hela bilden kanske behöver 1/2000sek för att återges skarpt.
Om det istället är en grupp människor som fotograferas och handen på en av dom rör sig 5km/t kanske det räcker med 1/125sek för att den ska bli skarp, därför att den inte har rört sig så långt över sensorn.
 
Jag vill börja med att utesluta en av felkällorna, nämligen lång slutartid i kombination med ströljus. Varför då? Jo, för att på en sekund borde åkaren ha hunnit bra mycket längre, plus att oskärpan skulle ha sett ut mer som en slöja som är utdragen i en viss riktning. Möjligen är det den effekten som syns i blänken från pjäxorna. Övriga delar av åkaren uppvisar dock inte den typen av oskärpa.

Att bakgrunden lider av skakningsoskärpa är det väl ändå ingen som blir förvånad över?

Jag står fast vid att jag tycker det ser ut som fokusfel. Varför? Jo, för att oskärpan verkar ha formen av runda cirklar och inte en utsmetning i en viss rörelseriktning. Hade du gluggen på oändligt hela tiden, eller provade du olika inställningar? Vet inte hur det är med just den gluggen, men ofta går fokusringen dessutom att vrida en liten bit förbi oändligheten, dvs på ett sånt objektiv är ringen i ändläget ett dåligt sätt att fokusera på oändligheten.
 
En sak till. Du säger att kortaste avståndet på fokusringen är 0,5m. Produktbladet för gluggen säger att närgränsen är 0,14m, dvs ungefär 0,5fot. Kan det vara en felkälla? Att du tittat på fel avståndsskala och använt fot istället för meter? Gör ingen skillnad i fallet när du fokuserar på oändligheten, men om du provat andra varianter så kan du ju ha blivit lurad.

[edit] Sorry, nu ser jag på produktbilden att första markeringen från oändligheten sett är 0,5m. [/edit]
 
[edit] Sorry, nu ser jag på produktbilden att första markeringen från oändligheten sett är 0,5m. [/edit] [/B][/QUOTE]

Precis, och detta är väl mitt egentliga problem, möjligtvis tillsammans med för långa blixttider. Skulle vara sjukt mycket bättre med en trögare fokusring som inte flyttar sig vid minsta vibration och med tydligt utmärkta avståndsindikeringar.

Åkaren kommer i en helvetes fart, han hoppar ju över hela trappen. Sekunden är för att få fasadljuset att räcka till. Eftersom han hoppar ut ur bild så är även hans hastighet på sensorn påtagligt hög. Följdfråga då också; varför kan man överfokusera ett objektiv? (Alltså när skärpan går att flytta förbi oändligt?)
 
Värmeutvidgning och toleranser

Följdfråga då också; varför kan man överfokusera ett objektiv? (Alltså när skärpan går att flytta förbi oändligt?) [/B]


Längden på objektivet kommer att variera med temperaturen p.g.a värmeutvigdning. Effekten på fokuseringen är olika beroende på val av material i objektivet och också objektivets brännvidd. Genom att tillåta fokuseringsringen att röra sig förbi "oändlighetsmarkeringen", så kan kan säkerställa att det alltid går att ställa skärpan för objektivet på oändligt, även om temperaturen ligger över 25 C.

/Jörgen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.