Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var är månen? Astronomiprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roinew

Aktiv medlem
I en utländsk fototidning för ca ett halvår sedan fann jag en vacker landskapsbild med en mycket välplacerad måne. Fotgrafen beskrev tillvägagångssättet så att han hade valt ut motiv och kameravinkel för att sedan gå hem och köra sitt astronomi program på datorn som gav honom besked om vilken dag och klockslag som månen skulle befinna sig där han önskade. Jag antar att han hade angivit kompassriktning samt höjd över horisonten.

Min fråga är då om någon känner till något sådant program att köra på en PC? Det skulle ju kunna användas även till solen om man vill veta var den går ner eller upp.
 
Inte bara astrofotografer är intresserade av var månen befinner sig. Radioamatörer studsar radiosignaler mot månen för att nå till andra sidan jorden på höga frekvenser. Här http://www.stoff.pl/ finner du ett program som verkar göra det du vill. Programmet är 'cardware', dvs om du gillar programmet skall du skicka ett vykort till programmeraren. Ett helt nytt begrepp för mig.

Vill du leta vidare så kör t ex följande ord i någon sökmotor

eme moon tracking radio software download
 
Tack för många svar. Jag har bara hunnit med att titta på www.astroviewer.com och den verkar ge den information jag söker i analog form. Kanske går det även att få ut rikting i siffror men så långt har jag inte hunnit utforska ännu.
 
Den här sidan?
http://www.stjarnhimlen.se/stjh/

Koordinater på himlen anges på ett annat sätt:
Deklination - anger avstånd från himmelsekvatorn i grader (0 - 90), motsvarar latitud
Rektascension - motsvarar longitud, anges i timmar och minuter, ett varv på en stjärnkarta (360 grader) = 24 timmar
 
Nedanför tabellerna för varje månad står att sommartid erhålles genom att lägga till en timme så det borde ju vara lokala tider.
Jag klickade på Åter till hemsidan och fann info om solen och månen för Stockholm. Lägger man till en timme för tabelltiderna så stämmer det. Ikväll ska månen gå upp runt kl 23. I Uppsala några minuter tidigare. Månen är uppe nu och går ned runt 18.30.
Den sover inte många timmar ikväll ;-)
 
Jag kan rekommendera Starry Night. Där får man se hur stjärnhimlen ser i realtid (heter det väl?).
När jag öppnar programmet ser jag hur himlen ser ut just då.
Mitt program fanns på en cd som följde med en kursbok i astronomi.
Man måste bara lägga in latitud och longitud för den plats man befinner sig på.
Då kan du se var månen befinner sig.
 
Hej, Jag laddade ner Orbitron och så har jag kollat stjarnhimlen.se, men hur kan jag utläsa i vilket väderstreck månen eller solen går upp resp ner? Och sen fattar jag inte vad som menas med Deklination... Vadå -26,3 tex? I vilket väderstreck står månen då? Och sen det sista *-tid. Stjärntid vid 00:00 medelsoltid...? Vad menas med det?

Någon vänlig själ...Förklara =)

//Stefan
 
ladda ner (download) "stigs sky calender" en astronomisk kalender m.m. med tider för solens gång, månens gång, planeternas gång, och stjärnhimlen förändring under året, lägg in din position latitud, longitud och du får tider och orientering samt en massa fakta om planeter m.m.
mkt bra och gratis.
http://www.skycalendar.com/skycal/index.html
 
Tomas_J skrev:
Inte bara astrofotografer är intresserade av var månen befinner sig. Radioamatörer studsar radiosignaler mot månen för att nå till andra sidan jorden på höga frekvenser. Här http://www.stoff.pl/ finner du ett program som verkar göra det du vill. Programmet är 'cardware', dvs om du gillar programmet skall du skicka ett vykort till programmeraren. Ett helt nytt begrepp för mig.

Vill du leta vidare så kör t ex följande ord i någon sökmotor

eme moon tracking radio software download

Min direkta fråga blir, hur vet du det, om eme dvs. ;) Är du radioamatör? Jag har inte tänkt på att det kan finnas fler Radioamatörer på FS. :D
 
Kul att se att det finns fler radioamatörer här på fotosidan.

Vad gäller gmt så skall vi väl lägga till 2 timmar fram tills vi får vintertid ?

Deklination, vad jag förstår, beskriver planetens läge när den står i zenit från en tänkt ekvatorlinje i himlen.

Eftersom jag bor på latitud 67 grader N, borde månen stå rakt ovanför mitt huvud om deklinationen är +67. -26,3 menas då att månen står rakt ovanför huvudet på dom som bor någonstans söder om ekvatorn.

Ladda ned ett satellitspårar-program typ logsat
så kan du följa hur månen förflyttar sig mot din ort, då ser du från vilket väderstreck den stiger upp, och var den går ner, hur högt på himlen den står vid högsta passering, mm. Här (http://www.algonet.se/~sm2ieo/sattelit.htm ) kan du se en bild på satelliten RS12 i programmet logsat.

73 till alla amatörer de SM2IEO
 
Arleklint skrev:
Hette SM0LAI, men har som sagt inte varit aktiv på länge så den är nog utrangerad ;)

CQ friends ;)

_._. __._

Jag har inte heller varit så aktiv dom senaste två åren. Men har fortfarande kvar signalen :D Kostar ju bara 1:- om dagen :D
QRT de SM7XLD (som funderar på om han kommer ihåg Q-koderna rätt) :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.