Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var är gatufotograferna?

Produkter
(logga in för att koppla)
urbano skrev:
Här kom ju en hel drös med intressanta och användbara "paparazzi"-tips.;)

Samtidigt kan jag skönja en viss (kanske obefogad?) försiktighet och blyghet inför att dokumentera i sin egen miljö, eller hemstad. Det är lite synd, för sådana bilder är det ont om. Dessa fotografier är ju ofta mycket intressanta för alla andra som inte lever i den miljön.

:cool:
Åkej, jag ska plåta lite på stan nån dag. Nu vart jag lite sugen ändå... Bildbevis kommer snart...

greppa trådutlösaren i byxfickan (alt jackfickan) o se ut som en uttråkad turist

Freguz.

Att gå på sta´n och klämma på trådutlösaren i byxfickan kan ge intryck av en helt annan aktivitet.
:D

Tänk om någon hade gått ut i en svensk stad och tagit några rullar film en lördag en gång om året; bilder på människor och byggnader. T ex från 1960 till idag. Oavsett den fotografiska kvaliteten hade det kunnat bli en kanonhäftig fotoutställning!

Ulf

mipert skrev:
greppa trådutlösaren i byxfickan (alt jackfickan) o se ut som en uttråkad turist

Freguz.

Att gå på sta´n och klämma på trådutlösaren i byxfickan kan ge intryck av en helt annan aktivitet.
:D

:D Roligt. Särskilt med ett ansiktsuttryck som en uttråkad turist.:D

Kom på vad gatumagikern som jag nämnde hette: David Blaine. Ett av hans mest uppseendeväckande trick var när han leviterade, lyfte från marken.
:cool:

Linmajon skrev:

Har någon något bra gatu-foto tips att dela med sig av? Utrustning? Brännvidder? Väskor etc.?

Lecia M3 och 50mm :)
Jag tror att gatufotografins mästare Henri Cartier-Bresson använde det.

Lite mer seriöst svar,
ett normalobjektiv är ofta tillräcklig för gatubilder. Ett kort tele, 85-100 mm kan vara bra för att få koncentrerade bilder utan att väcka uppmärksamhet. I övrigt föredrar jag så lite utrustning som möjligt, eftersom det väcker mindre uppmärksamhet.

Sedan gäller det att ha ett öppet sinne och våga gå när människor. Jag har upptäckt att många av mina stadsbilder mer är landskapsbilder än stadsbilder. Det vill säga bilder utan människor eller bilder där människor är anonyma. Jag försöker bättra mig.

Kan det ine bli problem med publicering lagarna? Om man tänkt att man ska visa upp dem här på fotosidan.

Det vore onekligen intressant att höra någon PUL-expert uttala sig i ämnet. Kanske fotosidans administratörer har någon synpunkt? Ögonblicksbilder i gatumiljöer ger ju sällan tillfälle att fråga efter samtycke.

:confused:

De nya PUL-reglerna ställer inte till några problem. Numer måste man ha uppsåt för att PUL ska gripa in. Sedan lär inte PUL hålla i alla fall i rätten om man kan hävda yttrandefriheten som ingår i grundlagen. Och grundlagen väger alltid tyngst... :)

Varför måste en gatufotograf alltid vara diskret och ta snudd på snygbilder?

Är det någon som vet vilken amerikansk fotograf som jobbar med vidvinkel och blixt och tar bilder på folk på ett ”pang på rödbetansätt”?

Problemet med de gatufotografer jag ser ibland i Malmö (ofta från någon mediautbildning) är att de avslöjar sig på långt håll genom sitt osäkra ansiktsuttryck. Man ser att de är på jakt efter någonting och deras osäkra uppförande fungerar som en varningssignal!

Favoriten är den tjej som för några veckor sedan skulle fotografera en gammal tant på gustav och när hon inte fick bilden (kameran skulle lyftas och det skulle kollas inställningar osv...) så gav tjejen upp ett besviket ansiktsuttryck och himlade stort med hela kroppen. Som en fotbolsspelare som missar en straff.

Att ha barnvagn och hund och gå runt med en my2 i handen är ett bra sett att ta ”diskreta” gatubilder.

Be mig inte visa några, jag är en usel gatufotograf.

Jag smyger inte. Jag deltar hellre i sammanhanget. Är det dans på torget dansar jag med när jag plåtar. :)

Deltagande observation finns det nåt som heter. Det är väl en bra regel att gå efter.;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar