Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligaste kameran!!

Produkter
(logga in för att koppla)

vbw88

Medlem
Jag bara undrar vilken den vanligaste kameran är som folk andvänder här!!

Själv har jag en Canon EOS 300 som jag gillar!! :)
 
Jag använder en EOS 300, som jag tycker går att använda, inte jätte bra, men definitivt inget fel på.

Andreas.
 
Skulle tro att ni ligger ganska bra till.
Enligt vad jag har förstått är eos 300 den klart vanligaste kameran bland fotograferande Svenskar.

En annan säkert kort skulle vara Minoltas 500 serie.

Vet inte om jag har rätt men tror att jag har läst det någonstans
 
Jag har tre gamla hus som jag gillar Nikon FM, 801s, F4. Ovärdeligt att ha mer än ett hus när den märkligt nog inte finns magasin till småformats kameror. Skulle inte kunna vara utan någon av dem
// Johannes
 
Nikon F2A

Jag säger bara en kamera:
Nikon F2A, den är tung, snygg och väldigt bra... men kanske inte den vanligaste kameran:D
 
vbw88 skrev:
Jag bara undrar vilken den vanligaste kameran är som folk andvänder här!!

Hos mig är det vanligast med en Olympuskamera de är lika vanliga alla 4 varianter jag har, OM-1MD, OM-1n, OM-4 och XA2. Det är ganska ovanligt att vara en Minolta 7000i men det har jag också. Sen har jag visst en Cosina 4000s och en Polaroidvariant också, men de är väldigt ovanliga hos mig.

/Johan
 
Att ta upp det till "veckans fråga" verkar överdrivet... det bidrar bara till märkes- och modellhets.

Ska man rabbla upp alla kameror så har jag en Solida III (6x6 bälgkamera) med Rodenstockoptik och en Zeiss Ikon Nettar 515/2 6x9-bälgkamera.

6x6-kameran är riktigt trevlig :)
 
Jag har ingen aning om vilken kamera som är vanligast idag, men jag har i varje fall en som var den vanligaste på sin tid, nämligen Kodak Brownie lådkamera!:p
 
Jag har gjort som många andra:
Börjat med en eos 300 och bytt upp mig efter ett tag.
Använder numera eos 30.
 
EOS 300. - Skulle ha köpt en 30/33 om jag gjort samma val med det jag vet idag.

Ser dock inget skäl att byta upp mig i dagsläget. Det jag saknar är väl främst spegeluppfällningen...
 
kan bara säga..att jag märkt att bland digitalkameror så är den jag har populär bland fotosidans medlemar..många som har den..Olympus 2100uz mvh/Kim
 
Jag har för mig att den utgågna kompakten konica pop i alla fall har varit världens mest sålda kamera
 
Är det bara jag på hela fotosidan som har Pentax?
Har haft Program A, P30n, P50, SFXn, har just nu två st Z1-hus.
 
Jag har en EOS 500N som jag inte tycker om och aldrig använder. De kameror som jag gillar att fota med skall ha tyngd och kännas robusta. Jag använder Praktica (med metallslutare) och Konica samt en skruvgängad Chinon med motor. Vid speciella tillfällen används en härlig liten Kiev 4.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.