Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanliga kort på duk...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Det finns två anledningar till att många vill köra med diafilm. Den ena är att man har kontroll på hur bilden verkligen kommer att bli..och den andra är att man kan se sina bilder på duk.

Finns det inga apparater som är konstruerade så att man kan få upp sina vanliga kort från neg.film på duk? Tänker mig ungefär en overhead-apparat fast lite annorlunda konstruerad med speglar etc. Något liknande för vanliga kort borde väl inte vara omöjligt att konstruera..?

/JP

Problemet lär väl ligga i att olika negativa filmer har olika baser vilket gör att de måste filtreras. Blir nog en dyr historia att bygga en sådan apparat. Nästan som ett automatfotolabb. typ 1-timmes. Fast istället för att belysa pappret så måste bilden upp pa väggen. Men visst skulle det vara bra.. Dessutom måste det vara nått som inverterar färgerna..

Jojomen! Roligt att Du frågar. Ja, inte för att jag har någon sådan apparat, men visst finns/fanns de. De heter epidiascope. Fanns förr i flera ex. i varje skola med självaktning. Jag har sett att de såldes på skolauktioner för så sent som ca 10 år sedan. I regel är det ganska bastanta saker med en frontlins i storlek av ett tefat. Ganska ljussvaga men tack vare ögats adaptationsförmåga fungerade de utmärkt. Med litet tur bör du kunna få tag på en. De är outslitliga men varning för att de kan ha en speciallampa som försvann ur produktionen på 50-talet. Men eftersom det är rejäla grejor bör det vara möjligt att bygga om dem ganska enkelt för en modern ljuskälla,
Precis som Du säger så handlar det om något som i delar liknar en OH-apparat. Den är dock helt kapslad, man lägger bilden i nederdelen på en filtbricka (det går bra med en boksida också) , slår om ett handtag som för upp bilden mot en glasskiva.
Lycka till i letandet!
Us

Det finns en apparat som kan projicera upp bilder och tredimensionella föremål på duk. Tyvärr så vet jag inte vad den heter eller vart man kan få tag på en sådan, men jag har sett såna på många mässor. Jag ska luska runt lite nästa vecka så kanske jag kan komma med något mer konkret.

hare bra:D

HÄRLIGT!! :D

Jag tänkte väl att det inte skulle vara omöjligt..kan man klura ut hur man ska bygga en raket för att komma till månen så borde det rimligtvis gå att klura ut hur man kan visa vanliga neg.bilder på duk.. :)

Undersök gärna saken och berätta vad ni kom fram till...

/JP

Det känns både enklare, bättre och billigare att göra kort av dior om du frågar mig.

Lite off-topic kanske, men...
Om du har dator med CD-brännare och DVD-spelare till TV:n kan du enkelt bränna bilder på en CD som man visar på TVn. En 100Hz TV rekommenderas varmt.
Bilderna blir, tja, DVD-kvalitet kan man säga. Halvbra men bättre än man tror och definitivt användbara.
Har någon erfarenhet att visa bilder med en videoprojektor?

kort till dia

Du kan ju avfotografera Dina papperskopior till diafilm med makroobjektiv eller liknande.
Så gör proffsen t ex pressfotografer som vill hålla ett föredrag, men på grund av sitt jobb har kört med negativfilm.
T ex visar Georg Oddner sina gamla bilder på detta vis och det blev mycket bra.

Jag hittade ett par produkter på Canons hemsida som kallas video visualizer och vizcam. Tyvärr så var dom ganska dyra 12000kr resp. 24000kr. Men det finns förmodligen fler alternativ.:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar