ANNONS
Annons

"Vanliga" kompaktkameror och aps-kameror. Vilken modell??

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Halloj!

Min far har tänkt införskaffa en "resekamera" som då alltså bör vara kompakt. Det som gäller är alltså antingen en aps-kamera eller en "vanlig" kompaktkamera. Ingen systemkamera!!

Kan ni tipsa om några kameror i den lägre prisklassen (runt 1000-2000 kr) som anses vara prisvärda i förhållande till kvalitet..?

Vilket är egentligen bäst att satsa på.."vanlig" kompaktkamera eller en aps-kamera för det som vi kallar för "semesterfotografering"?

Viktigast är att den är liten och smidig samt att den har bra optik som ger bra bilder. Gärna zoom..men ej nödvändigt.

/JP

Kompakt inte Aps

Satsa på en vanlig kompakt inte APS. Nu skulle den kosta mellan 1000-2000 kr hade du sagt ca: 4000 kr så får du en kanonbra kamera Ricoh GR1s Topptestad i tidningen
Foto 6/99 Fick betyg 5 av 5 i både bildkvalitet och totalbetyg. Har själv kameran otroligt skarp optik och exponerar jämnt och fint

Ok..men varför kompakt och inte aps?

Det är vad jag också har föreslagit, men har inga riktiga argument mera än att kvaliteten på uppförstorade bilder från aps ger mer korn = sämre bildkvalitet.

Finns det andra skäl till att välja bort en aps-kamera framför en "vanlig" kompaktkamera?

/JP

En annan bra modell lär vara Olympus View Zoom 80 om man får tro Janne på http://www.secondhandphoto.se

Hör här: "Test i Råd & Rön nr 1 Januari 2002. Samma bildkvalité och skärpa som Leica Minilux Zoom för ca 10.700:- och Contax TVSIII för ca 18.000:-".. Nåja, det är ju bara ett förslag! =)

Varför man inte skall använda APS

Förutom ovan nämnda nackdel, så är det mycket dyrare med ASP, både film och framkallning.

Om du ska ha kameran som "semesterkamera" och ta kul bilder med så tycker jag att aps visst kan vara nåt att ha. Visst de är lite dyrare med film och framkallning och kvaliten är inte den optimala som ni redan nämt. Men man får trors allt mer papper och färg för pengarna, fler bilder och större pappersformat. Dessutom är kornigheten mest synlig för ett tränat öga och när man förstorar.

Men det är faktiskt ganska skojsigt att leka med lite olika bildformat ibland. Och ska man ha en "lek-kamera" som man inte tänker har som mål att skapa några fotografiska mästerverk med, utan ha skoj med, så tycker jag att man visst kan överväga en aps-kamera.

mer papper och färg

Få man verkligen mer papper?

En 40-bilders rulle tagen med alla bilder i panoramformat blir väl inte 40 bilder?

Re: mer papper och färg

typhoon skrev:
Få man verkligen mer papper?

En 40-bilders rulle tagen med alla bilder i panoramformat blir väl inte 40 bilder?

Jodå. APS skapar ju panoramaformatet genom att beskära bilden, inte genom att ta bredare negativ. Sen kan man tom ändra sig och få ett annat format förstorat från negativet i efterhand.

Jag kör med en liten Olympus :mju.
En smidig kompakt med ett fast 35mm 2.8 som
är väldigt bra och en strålande ljusmätare.
Faktum att jag kör bara dia i den.
Ett stort plus med den kameran är att den har
exponeringslås,tryck ner halvvägs där du vill
att den ska mäta och rikta sedan mot motivet.
Jag tar bilder till min bildbyrå med den.
Det säger rätt mycket!
En nätt kamera när man inte orkar hänga på sej
tunga ryggan.
Kolla upp den,kostar om jag inte har fel
runt 1500:- på Scandinavian foto
Mike

Canon PRIMA MINI II har bra optik,(32mm f3,5)och är billig.
Kolla om den finns hos någon handlare för Canon har slutat med den.
Jag har en RICOH GR1s(kolla min bedömning på recensioner),men den kostar ju en slant.

mvh

Patrik

Säger bara Olympus My1...
Hade en sån som någon flnik person ansåg sig behöva bättre. Fantastisk bra skärpa och exponering. Lättanvänd och liten och smidig.

Köpte en ny med My1 med zoom, och blev klart mindre nöjd med resultatet.

Bestulen igen så nu har jag en Canon Ixus X1, inte heller samma resultat.

My1:an finns väl inte längre men har ersatts av My2 och den kan väl knappast vara sämre.
1295:- på www.scandinavianphoto.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar