Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandring - vilken ryggsäck?

Produkter
(logga in för att koppla)

tommyki

Aktiv medlem
Hej

Det är så att vi tänkte åka och vandra i alperna om någon månad och jag är på jakt efter en ryggsäck som kan rymma kamera, objektiv samt annat som behövs, t.ex. regnkläder etc. Stativ fäste är inget måste men kan vara bra att ha senare.
Priset får ligga på max 1500-1700kr.

Har ni några rekommendationer?
Jag har kollat på LowePro Rover Compu, någon erfarenhet om denna?

Mvh
Tommy
 
Vet inte om jag vågar svara sedan jag länkade fel i en tidigare tråd, som du säkert läst.
Den fungerar utmärkt för mig, men säcken i sig själv är lite onödigt tung, vill minnas den väger 2,4 kg tom.
Men den är tålig och sitter antagligen riktigt bra på ryggen om man är kortare än ca 185. Jag är 195 och är inte helt kompatibel med säcken.
Men dess fördelar för mig är tålighet och mångsidighet.

Sök i forumet så hittar du en hel del om den o andra lika bra.
 
Kolla lite på Primus AW från Lowepro. Det närmaste en perfekt ryggsäck jag har kommit för dagsturer.
 
Hej

Det är så att vi tänkte åka och vandra i alperna om någon månad och jag är på jakt efter en ryggsäck som kan rymma kamera, objektiv samt annat som behövs, t.ex. regnkläder etc. Stativ fäste är inget måste men kan vara bra att ha senare.
Priset får ligga på max 1500-1700kr.

Har ni några rekommendationer?
Jag har kollat på LowePro Rover Compu, någon erfarenhet om denna?

Mvh
Tommy

Hej Tommy.

Nu vet jag inte hur du skall vandra alperna vad avser boende och mat. Ska du tälta/bo i hus. Mat med Trangiakök eller mackor i påse?

Jag skulle inte välja en ren kameraryggsäck utan istället en bra vanlig säck.

Jag har vandrat Kungsleden (7 dagar) och Jotunheimen (7 dagar) (Norge) med 4 ca kg kamerautrustning. (Canon 20D, 16-35, 24-70, 100-400, batterier etc). Allt bar jag i en Haglöfs SEC 65. Fungerade alldeles utmärkt.

/Anders
 
Tack så mycket för alla tips! Ska kolla upp dem.

Hej Tommy.

Nu vet jag inte hur du skall vandra alperna vad avser boende och mat. Ska du tälta/bo i hus. Mat med Trangiakök eller mackor i påse?

Jag skulle inte välja en ren kameraryggsäck utan istället en bra vanlig säck.

Jag har vandrat Kungsleden (7 dagar) och Jotunheimen (7 dagar) (Norge) med 4 ca kg kamerautrustning. (Canon 20D, 16-35, 24-70, 100-400, batterier etc). Allt bar jag i en Haglöfs SEC 65. Fungerade alldeles utmärkt.

/Anders


Vi ska bo på hotell eller något, sen går vi dagsturer på ca 8-10 timmar. Vi behöver inte ta med oss något kök eller sådant. Det blir mest bara kläder.

Men hur skyddade du utrustningen? Använde du objektiv väskor eller nåt?

Mvh
Tommy
 
Tack så mycket för alla tips! Ska kolla upp dem.

Vi ska bo på hotell eller något, sen går vi dagsturer på ca 8-10 timmar. Vi behöver inte ta med oss något kök eller sådant. Det blir mest bara kläder.

Men hur skyddade du utrustningen? Använde du objektiv väskor eller nåt?

Mvh
Tommy

Objektivväskor placerade i ytterfacken på ryggsäcken och kameran låg sen inlindad i en T-shirt överst i ryggsäcken så den var lätt att ta fram.

Ska du bara gå dagsturer duger gott en bra ryggsäck som The North Face Terra 30 liter (den är också delbar vilket underlättar för fotoprylar). Jag skulle som sagt prioritera ryggsäckens kvalitet att bära och vandra med istället för att sikta på en kameraryggsäck som sällan har samma bärkvalitet och inte plats för övrig packning.

Just en Terra 30 liter använder jag förövrigt själv vid skidåkning och då med 20D, 16-35 och 70-200 i säcken.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.