Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandra och fotografera i Skåne med barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Ja, snart är det vår och jag undrar helt enkelt var jag kan göra en kortare vandring i naturskön omgivning i skåne.

Avstånd från Löddeköpinge med bil = max 45 minuter.
Naturen skall bestå av ickeplatt terräng med en bäck och skogsdungar. Tänk er att man går uppför en slänt och på toppen breder ett kuperat landskap ut sig.
Vi gillar att traska runt stenbrottet i Dalby men vill upptäcka ny terräng.
Helst skall det finnas möjlighet till att slå upp tält utan att behöva gå mer än två km (småbarn).

Jag vill helt enkelt ge mina barn lite skogsfostran och dessutom kunna fotografera natur.

Som alltid tacksam för hjälp...
 
Kan bara säga en sak: Fyledalen! Underskön dalgång med kuperad terräng, vattendrag och bokar/ekar (och kossor). :)
Ta gärna cyckeldresinen från Tomelilla - en upplevelse.

//Lasse
 
hej Mikael!

I Höör har vi massor med natur! Turistbyrån har en broschyr som beskriver alla områdena. Och ring mig om du vill veta ännu mer.

Dagstorp och Allarpsberg är två fina områden.

Hela skåneleden kan rekommenderas. Finns bra kartor och allt är väl uppmärkt.

Skäralid är väldigt läckert, men det kan vara lite mycket folk ibland.
 
Kul att ni tar er tid att svara.

Jag minns när jag åkte till Tomelilla, för att hålla kurs i färghantering, åkte jag genom en dalgång med ängar och hästar vid vatten. Måste ha varit Fyledalen. Vackert var det i alla fall.

Omar, dina bilder inspirerade mig att titta på ”parken”.

Höör, ja, där ser det lite ut som i mina gamla hemtrakter i Bohuslän. När vi hämtade vår hund där (när han vägde 1 kg och inte 45...) minns jag att jag uppskattade skogen. Jag slår dig en signal framöver.
 
hej

vet inte exakt hur långt man kommer från löddeköpinge på 45 min men klassiker som kullaberg o österlen är ju alltid superhärliga områden. Annars kan jag också som ovanstående rekomendera skäralid, var där mycket när jag var mindre med mina morföräldrar, väldigt fin natur där.

/ nisse
 
På Ravlunda skjutfält finns många fina platser. Knäbäcken går rakt genom fältet och det avgränsas i norr av Julebodaån och i söder av Verkeån. Det är fri tältning och ostört (men kolla innan så att de inte skjuter förstås).

Verkeåns dalgång ner till Haväng via Brösarps norra backar (mindre kända men makalöst vackra) och Brösaps södra backar (de kända) är en fantastiskt fin vandring. Tältning är dock bara tillåtet på anvisade platser eftersom det är ett naturreservat.

Johannes
 
Till Vedema utanför Hörja (ursäkta Hässleholm) ligger precis där jag bor. Dit brukar jag åka med familjen eller med andra barn som jag är ungdomsledare för.
Det finns vindskydd och en stuga där som så vitt jag vet man får nyttja utan kostnad. Området är mycket kuperat, med en brusande å. Det finns även en tjärn med båt som man får låna gratis. Fisket i Barjön är också fritt. Har lyckats dra upp ngn minimal aborre där. Fisken smakade mest dy, men det gjorde inte så mycket.
Men det är klart att Skäralid, Kullaberg och Stenshuvud är ännu häftigare. Å andra sidan får man vara mera försiktig och hålla koll på barnen.Och där är det både mer folk och hårdare restriktioner.
 
"rundvandringar på Romeleåsen och kring sjölandskapen" heter en bok jag köpte i julas (ca 150kr), ska testa den i vår. Jag har inte studerat den så noga men den verkar ha lite beskrivningar och kartor på olika områden. Hur långt det är till Löddeköpinge vet jag inte men det är säkert inom timmen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.