ANNONS
Annons

Val Nikon d5100 el d7000?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lånar tråden för att återgå till det här med D7000 jämfört med GH2.

Jag använder både Micro 4/3 och Nikon-systemet som stillbildsfotograf, och funderar nu på att lära mig filma för ett dokumentärt projekt. Budgeten är kass, men jag klurar på vad som skulle vara smartast för mig som i huvudsak jobbar med stillbild, åtminstone i dagsläget.

För mig ser fördelarna med respektive modell ut såhär just nu:

GH2:
+Svängbar skärm.
+Elektronisk sökare.
+Kan ta vissa C-mount-objektiv, (vilket kanske är mer användbart i teorin än i praktiken).
+Finns en motorzoom i programmet.
- (troligen) inte aktuell som andra stillbildskamera.

D7000:
+Kan köpas väldigt prisvärt med Sigma 18-50
+Tar mina befintliga optiker utan adapter.
+Utmärkt andrahus till stillbildssystemet.
- Fast skärm och ingen elektronisk sökare.

Alternativ: hackad GH1, vilket jag bara hört talas om. Det ska tydligen gå att skrämma upp den i full HD bland annat.
+ skulle spara pengar.
- ännu mindre aktuell som andra stillbildshus.

Nikon V Gh2.

Den största fördelen är bildkvalitén på GH2'an.
Den var redan mycket bättre än d7000 utan hacken. Men med hacken förstör den d7000 och alla andra DSLRs på marknaden just nu.
Men om du har mycket optik, och inte behöver den bästa kvalitén så kan det vara smidigare med d7000.

Video ISO'n på GH2'an är väldigt kontrollerad och bra, vilket gör det lätt för program att ta bort den.
Den här videon är t.ex tagen i ISO 10 000

http://vimeo.com/32204670

Låter bra det. Nja, med min erfarenhet av DX-hus, så är mina befintliga objektiv inte skitkul ändå. Dessutom är jag ganska sparsmakad med brännvidder åtminstone i stillbild, så jag gissar att en normalzoom kommer till i vilket fall.

Du verkar ju verkligen gilla GH2:an, är det överhuvudtaget någon idé att snegla mot en GH1, om den bara ska fylla ett videobehov?

Kan tyvärr inte se videon just nu på grund av en kass uppkoppling, men ska göra det så fort jag får tillfälle. Tack!

Måste bara rätta den som påstod att man inte kan ha extern mic med D5100, det går utmärkt. Jag har en RÖDE som fungerar klockrent!

Dock tänkte jag kolla det här med objektiv. Jag hade lite begränsad budget vad det gäller att slänga på objektiv och tänkte köpa mig ett av äldre modell(Nej, det MÅSTE inte vara af-s till d5100). Givetvis är jag medveten om att allt blir manuellt(men det är ju inget problem). Det jag tänker då är på de objektiv som jag ställer in bländaren på objektivet, kommer det fungera precis som vid foto? Det jag tänker på är att man inte kan ställa in bländaren själv när man filmar med D5100(dock hoppas vi att det kommer en lösning), skulle det kunna lösas genom att använda ett äldre objektiv och ställa in bländaren på objektivet?

Måste bara rätta den som påstod att man inte kan ha extern mic med D5100, det går utmärkt. Jag har en RÖDE som fungerar klockrent!

Dock tänkte jag kolla det här med objektiv. Jag hade lite begränsad budget vad det gäller att slänga på objektiv och tänkte köpa mig ett av äldre modell(Nej, det MÅSTE inte vara af-s till d5100). Givetvis är jag medveten om att allt blir manuellt(men det är ju inget problem). Det jag tänker då är på de objektiv som jag ställer in bländaren på objektivet, kommer det fungera precis som vid foto? Det jag tänker på är att man inte kan ställa in bländaren själv när man filmar med D5100(dock hoppas vi att det kommer en lösning), skulle det kunna lösas genom att använda ett äldre objektiv och ställa in bländaren på objektivet?

Finns det ingen ändra knapp? Skulle ändra mitt inlägg igår men så hittade jag ingen knapp och, ptja orkade inte leta runt :) AF-s gäller förstås för video, det går såklart att sätta på gamla objektiv, men de fungerar dock inte med filmning kom jag på. Vet inte hur jag själv tänkte med detta inlägg :) Dock så kommer det kanske gå i framtiden..

Så får väl leta runt efter ett billigt af-s f/1,8 då..

En snabb fråga om D5100 igen, där är ingen motor i huset om jag har fått det rätt för mig. Får mig att tveka :(. Fotar mycket med mitt 50 objektiv och är osäker på om den har motor eller inte, det står AF-S Nikkor 50 1:1.4 G

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar