Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val mellan två Sigmagluggar till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, ny på forumet, hoppas nån kan ge mig lite råd. Har nu (till 99%) bestämt mig för EOS 400D. Vill dock satsa på ett snäppet vassare allroundobjektiv än kitobjektivet.

Valet står just nu mellan:
1. Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro och
2. Sigma 18-50mm F2.8 EX DC

Lite större brännvidd på det första men det andra är ju ett EX med bättre ljusegenskaper så vitt jag förstår.

Det billigaste jag hittat med hus + alt 1 är 10.071:- på alfadigi. En lokal fotohandlare hus + alt 2 tillsammans med 2x256MB CF för 9.300:-

Om vi bortser från dessa priser, vilket objektiv anser ni är bäst.
Känner någon till en bättre deal nån annanstans?

Kanske dumma frågor/svåra att ge ett bra svar på?
Jag har plåtat digitalt med kompaktkameror de senaste åren men vill tillbaka till den känslan man hade med systemkamera. Kommer förmodligen komplettera med en till zoom typ 70-300 när jag har lite mer pengar och hittar nåt prisvärt.
 
jag hade samma val för ett tag sedan och valde 18-50 har inte ångrat mig, men jag tycker att du ska kolla på tamrons och tokinas motsvarigheter också..
 
Jag har Sigma 17-70 och är nöjd med den. Men hade jag haft en tusenlapp extra när jag köpte det hade jag lagt mina pengar på den 18-50 istället, enbart pga ljusstyrkan. Tycker det är ofta man verkligen villa köra så öppet som möjligt och då är 4.5 inte superkul. Av samma anledning hade jag nog satsat på en 70-200 istället för en 70-300. Går ju att få Canons 70-200/4L relativt billigt begagnat nu.
 
Jag skulle nog också ha valt 18-50/2.8 och sen kanske komplettera med ett Sigma 50-150/2.8 som jag nyss själv har köpt.

Jag har ett Canon EF-S 17-85/4-5.6 och jag stör mig ofta på att det är så ljussvagt. Även om det nu är ett trevligt objektiv annars m bildstabilisering etc.

Visst, det är ju alltid trevligt med 70mm istf 50mm men det är oftast inte i den ändan man saknar utan snarare ännu mera vidvinkel.

Optimala uppsättningen (enligt mig) skulle nog vara följande:

Canon EF-S 17-55/2.8 IS (lite stort och väldigt DYRT)
Sigma 30/1.4 (när man inte vill konka på ovanstående)
Sigma 50-150/2.8

Men nu har du kanske inte den budgeten då...

Eller en kompakt 15-150/2.8 IS till rena fyndpriset då kanske? ;-)
 
Tack för svaren, tror jag satsar på 18-50.
Verkar vara en bra deal, 9300kr för 400d huset + objektivet och 2st 256MB cf kort. Känns lite bättre att handla lokalt oxå om det skulle bli nåt sokm strular i framtiden.

Vad anser ni om det priset, några andra handlare som har bättre erbjudande?
 
Shit, nu blev jag tveksam igen ;-)

Utseendet bryr jag mig inte om, tycker Sigman var helt ok, däremot verkar det ju aningen vassare än Sigman och 17mm istället för 18 för i stort sett samma pengar.

Återstår att se om jag kan hitta en lika bra deal som min lokala handlare hade...
 
Jag är väldigt nöjd med mitt Tamron-objektiv men eftersom jag inte testat Sigman så kan jag inte säga vilken som är bäst. Blir det stor skillnad i pris skulle jag valt den som är billigast.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.