ANNONS
Annons

Val mellan canon 600d, en 50d eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag var på semestern och min Canon 400d stannade, efter att min väska rasat i golvet. Nu har jag ett pikant problem. Jag står och väljer mellan ett 600d hus, ett 50d hus eller ett 60d hus. Det som är lite trist med 50d är att den inte går att filma med och att den saknar en vinklingsbar display. Jag var och tummade på en 50d idag och den kändes riktigt solid och trevlig att ha i handen. Priset mellan 50d och det billigaste priset på 60d är ca en tusenlapp. Om jag går ner ytterligare en tusenlapp kan jag köpa mig ett 600d hus.
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Åsikter?

MVH
 
är väl mest ekonomin som styr... har du pengarna hade jag i alla fall gått på 60D ...
 
Jag äger själv en 50D och är supernöjd. De enda nackdelarna är väl egentligen, enligt mig, att den blir ganska tung och otymplig tillsammans med större objektiv samt batterigrepp. Så vill du ha en relativt lätt kamera tror jag 600D är ett bättre val. Den brusar också en del på höga ISO-tal. Jag vet inte hur det är med 600D eller 60D men jag anar att de nyare modellerna klarar höga ISO-tal bättre. Men i övrigt är 50D en riktigt trevlig kamera, och den är som du säger, väldigt välbyggd och bekväm att ha i handen.
 
Priset mellan 50d och det billigaste priset på 60d är ca en tusenlapp. Om jag går ner ytterligare en tusenlapp kan jag köpa mig ett 600d hus.
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Åsikter?
Det låter ju som om du får ungefär vad du betalar för i alla tre fallen. Sen är det väl bara du som kan svara på om det är värt en tusenlapp att få filmning och vinklingsbar display eller om du klarar dig lika bra med 50D.
 
Tack för era synpunkter. Jag har läst andra trådar och funderat av och till och nu köpt en 60d. Den var ca en tusenlapp dyrare än 50d. Jag har dock inte fotat så mycket med den än, men den känns bra iallafall.
 
Det tror jag var klokt gjort. Ibland (ganska ofta, om jag ska vara ärlig) slutar köp av den här typen lite dyrare än man egentligen tänkt sig -- men jag har aldrig ångrat det. Betalar gör man ju bara en gång. Att köpa för billigt däremot ångrar man varje gång man ska använda prylen.
 
Q

Jag tycker 60D är för liten och har för långsam seriebildtagning, men kameran i sig är bättre än 50D.

Men 50D känns bättre i handen och har bättre knappar, rullhjul och liknande. men kan inte filma.

Hur det är med vädertätning mellan dem båda vet jag inte, jag vet inte ens om 60D har magnesiumhus, det har ju 50D..
 
Helrätt köp enligt mig med 60D-n! Själv köpte jag en 60D + 18-135 nyss också till att ha på resan osv, grymt trevlig å användbar kombo. Annars är jag van vid 7D och 5D mark II, så jag kan bara säga att 60D-n känns riktigt riktigt bra å prisvärd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.