Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VAl mellan 1DS MKI eller 1D MKII

Produkter
(logga in för att koppla)

NeoDeo

Medlem
Jag har följande problem att jag tyvärr måste sälja en av mina kameror pga pengabrist och nu vet jag inte vilken utav jag ska sälja. Antingen hakar jag kvar på min gamla 1DS med full sensor eller har jag kvar 1D MKII som är lite nyare och snabbare fast ej full sensor. Jag kan ej heller bestämma mig för vilka slags bilder jag vill fota föröver om det är stark vidvinkel eller tele.


Vet ni någon skillnad på sensorerna när det gäller färgåtergivning m.m. Har märkt att jag får mer grönaktigare bilder med min 1DS och mer varmare åt det röda hållet med 1D.

Objektiv jag fotar med är 17-40L, 70-200 2.8 IS och 300/2.8L

Hur hade ni gjort?
 
Jag röstar mot alla här. 1Ds:en hade jag valt.
Bildfiler från 1Ds:en har speciellt utseende som jag inte sett från någon annan kamera, liknar mer film. Bruset även den är snygg. Upp till iso800 är fullkomligt användbart tycker jag.
Du kan alltid köpa till en billig canon 20d för att fota tele med. Du får dessutom crop på 1.6ggr och bra iso egenskaper.
 
Christaoffer100 skrev:
Jag röstar mot alla här. 1Ds:en hade jag valt.
Bildfiler från 1Ds:en har speciellt utseende som jag inte sett från någon annan kamera, liknar mer film. Bruset även den är snygg. Upp till iso800 är fullkomligt användbart tycker jag.
Du kan alltid köpa till en billig canon 20d för att fota tele med. Du får dessutom crop på 1.6ggr och bra iso egenskaper.

Personligen ansluter jag mig till Christoffers åsikt. Hade själv 1Ds o 1DMkII parallellt. Men då ser jag enbart till bildresultatet upp till iso 640. När jag kollar mina gamla 1Ds-filer tycker jag att de står sig otroligt bra inom känslighetsområdet. Även om man tar Canon 5D och 1DsMkII som jämförelse.

MEN jag sålde min 1Ds och behöll 1DMkII av en enda anledning: Jag plåtade rätt mycket action på högre iso och skaffade en 5D som ersättare för min sålda 1Ds.

När det gäller action och mindre brus är ju 1DMkII överlägsen 1Ds, men inte på något annat sätt om man bara tittar på resultatet.

Nackdel hos 1Ds är också en ganska besvärlig display vid betraktning av bilderna.

Jag sålde sedan även 5D och 1Ds och skaffade 1DsMkII som p g a sin bättre display och mindre brusbenägenhet samt större snabbhet dög som överlappande kamera där jag bara behövde en istället för två. Körde sedan med 20D som backup.

Men valet är ju alltid personligt: Had jag idag varit tvungen att välja mellan 1Ds o 1DMkII skulle hjärtat sagt 1Ds och hjärnan 1DMkII då den har ett bredare användningsområde som passar mig. Men jag skulle sakna 1Ds.

Så du måste göra valet själv och utgå ifrån vad det är du plåtar mest. Tråkigt att att du måste sälja. Efentligen har du ju 2 väldigt bra kameror som på inget vis är omoderna. Tvärtom används de av många yrkesfotografer som inte uppgraderar förrän det är absolut nödvändigt.

Lycka till i valet/Lennart
 
Välj 1DmkII. Jag använder båda och Ds:en är tröttsamt seg både i bildvisning och uppstart, krångliga menyer och inzoomning av bilderna helt kass. 1DmkII är helt omgjord i mjukvaran. Största problemet med Ds är dock bruset. Fotar i studio ibland med Ds och även på 100ISO är bruset i lågdagrarna mycket tydligt. 1DmkII håller att interpolera och bilderna kamerorna emellan när det gäller upplösning är svår att se. Det är bara att inse, det har hänt en del sedan Ds kom.
 
En fråga om 1Ds MK1

Hej

Har en 1Ds som jag är nöjd med (även om jag tror att 1D MK2 är mer lättarbetad) igår upptäckte jag att en ljus "rand" (se bifogad bild) syns på bilderna. Har inte haft det förut. Har provat inne, ute, med olika objektiv och alltid samma fel. Någon som vet vad felet är? Gissar själv på slutaren men om någon kan råda så är jag tacksam.

Hälsningar

/HYB
 

Bilagor

  • ca2u2970.jpg
    ca2u2970.jpg
    17.2 KB · Visningar: 416
Senast ändrad:
Är randen alltid på samma ställe i bilden, eller varierar den? Om den varierar beror det då på slutartiden du valt?. Isåfall sätter jag en slant på att det är ett slutarfel.

mvh/Lennart
 
Hej, tack för svar

Ja den kommer alltidpå samma ställe, beror inte på slutartid, lite mer eller mindre tydlig beroende på bakgrund, dyrt att fixa till?

/HYB
 
när min slutare pajade så syntes det mer på mindre bländare/längre tider blev ett streck upp till i bilden.
På min 1ds m2 gick det på runt 3700.
 
tyvärr tycker jag alla prohus är så tunga.
Ge mig en ny 5D mark 2 med 16 milj pixel i ett lätt hus så ska jag parkera min 1ds m2 i garderoben
för den nya 5D kameran kommer ge bättre bildkvalite,lättare hus,bättre brusegenskaper mer eller mindre bättre på allt än tegelstenen 1ds m2.
 
Tror att Ove har rätt i mångt och mycket. En 5D MkII skulle sannolikt bli lättare och kanske få nuvarande 1DsMkII:s pixedensitet. Eller däromkring.

Själv tror jag att det skulle vara lättare att fixa bättre antibrus genom att inte öka antalet pixlar upp till 1DsMkII. Nikons D3 med 12mp har väl visat det ganska tydligt vad gäller högisobilder. Men låt oss säga 14mp, rappare o exaktare AF, lite högre sekvenstagning, AF-justering i huset och åtminstone hyfsade resultat vid iso 6400-12800 så har vi säkert en vinnare.

Däremot vill jag pesronligen gärna ha ett vertikalgrepp på 5D och då är tyngd/storlek i princip sak samma som en kamera ur 1D-serien.

Personligen tycker jag inte vikten är problemet på 1D-serien, speciellt inte de nya ur MkIII-serien som bantats nästan 2 hg. Däremot lämnar väl ergonomin en hel del att önska. Annars är jag supernöjd med min 1DsMkII sett tillbildresultateten upp till iso 1250. Därefter tar nuvarande 5D över totalt vad gäller bruset i högisobilder.

MVH/Lennart.

PS. Slutarbyte på en 1Ds kostar 2.975;. exkl moms. Stämmer ganska bra med Oves pris. DS
 
dudek53 skrev:
en tegelsten är lättare än 1ds mark 2 :)

Var nyss ute för att försöka ta en bild med en tegelsten. Gick inte!

Fast varken ditt eller mitt svar hjälper nog den som startade tråden och ville ha hjälp i valet mellan 2 "tegelstenar".

MVH/Lennart
 
D och Ds är två olika kameror för olika bruk. Behöver du hastigheten gör du absolut ingenting med en Ds. Om du verkligen behöver dom stora filerna från en Ds så skulle jag sälja båda och köpa en begagnad 1Ds mark2. 5D är lite plastig och dålig vädertålighet, men om det inte är ett hinder så är bildkvaliten och priset ett stort +.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.