Annons

Val/fågelskådning Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

annikaeng

Medlem
Hej.

Jag har några frågor och vänder mig till expertisen här på forumet i hopp om att bli lite smartare.

Skall i sensommar till nordland/lofoten i norge för att se val, fågel och vacker natur.
Men jag är inte riktigt säker på vad jag behöver ha med mig i utrustningsväg för att kunna optimera mina chanser till bra bilder.

Kameraväskan inehåller

Nikon D90
Nikkor 70-300
Nikkor 18-105
Sigma 150-500
Stativ

Om vi nu säger att det är mulet då jag skall ut och fota valar, kommer dagsljuset att räcka för mitt sigma, eller behöver jag en extern blixt?
Vad för slags filter skulle jag kunna tänkas behöva för skarpa och rena bilder med klara färger?
Generellt sett vad skall jag tänka på för att få bästa möjliga resultat med den utrustning jag har?

Hm, blev visst en ganska så omfattande frågeställning, hoppas att någon förbarmar sig över mig och knåpar ihop ett svar.
MVH/Annika
 
Här kommer mina åsikter för vad de kan vara värda:
Blixten räcker inte till på de avstånden i alla fall så skippa den.

Om det är vikt/platsbrist skulle jag ha tagit med:
Nikkor 18-105 (som allround)
Sigma 150-500 (för fåglarna och valarna)
Filter skulle jag strunta i. De gör inte bilderna skarpare och behöver Du trolla med färgerna så är det enkelt att göra i PS eller motsvarande. (fota i RAW)

Skruva upp ISO i stället för långa slutartider om ljuset inte räcker till. (ISO-brus är lättare att putsa bort i efterhand än rörelseoskärpa)
 
Hej.

Jag skall ta bilen upp så plats för allt som kan tänkas behövas finns.
Var väl mer inne på om jag behövde införskaffa något innan det bär iväg, men jag kanske klarar mig på det jag har.

Vill bara inte komma hem och blil besviken på resultatet pga utrustningen, sen hur jag knäpper bilderna är ju upp til mig naturligtvis;0)

MVH/Annika
 
Håller med Peter om att 70-300 verkar lite onödigt. Kanske kan polfilter vara vettigt. Jag skulle dessutom definitivt ha med ett enbensstativ; Sigma 150-500 är tungt. Och en mellanlagringshårddisk, laptop eller något annat som gör att man aldrig riskerar att fylla sina minneskort. Ska man försöka plåta valar kan det nog bli ganska många hundra bilder på en kort stund.
 
Jäklar! Jag glömde ju stativet!!! Ja, ett sådant bör Du ha.
Ett enbensstativ är enkelt att bära med sig. (kan även fungera som vandringsstav om man behöver)

Tänk på att om Du åker båt och båtens motor är i gång så KAN vibrationer fortplanta sig upp i kameran om Du har stativ.
 
Tänk på att om Du åker båt och båtens motor är i gång så KAN vibrationer fortplanta sig upp i kameran om Du har stativ.
På båt är nog de flesta typer av stativ ganska värdelösa, eftersom det lär vara en viss sjögång även om eventuell motor är avstängd. Enbensstativ tänkte jag snarast vore bra när man kanske står på en strand och plåtar fåglar eller liknande.
 
Lofoten är en supertrevlig fotodestination :)
Funderar du på att köpa en vidvinkel skulle jag rekommendera dig att göra det innan du åker till Lofoten. Landskap blir ofta platta med vindvinkel men inte ens på 11mm är Lofoten särskilt platt. Men du har ju i alla fall 18-105:an.
 
Tack för alla bra tips.

Enbensstativ hade jag tänkt införskaffa i vilket fall som, men funderade på som en del utav er nämt om det verkligen fungerar på båt i sjögång.
Fungerar det kanske bättre med tex en ärtpåse för att luta objektivet mot relingen??

Vidvinkel står näst på listan, men betalade precis för mitt sigma och det lämmnade ett ganska så ledsamt hål i finanserna:0(
Konstigt nog så finner sig min sambo inte i att leva på existensminimum för att underhålla mitt fotointresse.........

En fråga till, hur mycket mer plats tar det på minneskorten om man fotar i RAW?

MVH
 
Tack för alla bra tips.

Enbensstativ hade jag tänkt införskaffa i vilket fall som, men funderade på som en del utav er nämt om det verkligen fungerar på båt i sjögång.
Fungerar det kanske bättre med tex en ärtpåse för att luta objektivet mot relingen??

Vidvinkel står näst på listan, men betalade precis för mitt sigma och det lämmnade ett ganska så ledsamt hål i finanserna:0(
Konstigt nog så finner sig min sambo inte i att leva på existensminimum för att underhålla mitt fotointresse.........

En fråga till, hur mycket mer plats tar det på minneskorten om man fotar i RAW?

MVH

RAW tar lika stor plats som den "största jpg". Du får dock enklare att t.ex. redigera vitbalansen i efterhand.
 
Knappast

RAW tar lika stor plats som den "största jpg". Du får dock enklare att t.ex. redigera vitbalansen i efterhand.

Helt fel. Raw tar bra mycket större plats än JPG. ca 3-5 gånger större beroende på motiv. Själv tycker jag ändå inte det är skäl nog att använda jpg.
 
Helt fel. Raw tar bra mycket större plats än JPG. ca 3-5 gånger större beroende på motiv. Själv tycker jag ändå inte det är skäl nog att använda jpg.

Sorry! Du har självklart rätt!
En tankevurpa från min sida!
Jag tänkte på att informationen är densamma i den "största jpg" som i RAW. Däremot är ju jpg komprimerande. I större komprimeringsgrad även förstörande.
 
Enbensstativ hade jag tänkt införskaffa i vilket fall som, men funderade på som en del utav er nämt om det verkligen fungerar på båt i sjögång.
Fungerar det kanske bättre med tex en ärtpåse för att luta objektivet mot relingen??
Nej, på en båt med sjögång och/eller motorvibrationer ska du nog undvika att ta stöd mot något. Däremot är din kropp extremt bra på att dämpa vibrationer och motverka sjögången.
 
Vill bara tillägga en sak. Vädret på Lofoten är notoriskt lynnigt och regn kan komma lika plötsligt som ymnigt. Och saltvattenstänk från valskådarbåt i grop sjö kan skada din utrustning.

Ta med dig plastpåsar och vattentäta packpåsar. Se till att vara beredd på dåligt väder och rengör din utrusning oftare än normalt med tanke på det salta vattnet, som inte bara förekommer ute på sjön.
 
Jag har spånat lite och byggt ett vattentätt skydd till kamerahus+objektiv, var väldigt svårt att hitta ett färdigt regnskydd stort nog att rymma mitt 150-500 sigma. De som fanns var svindyra.

Funderar på hur jag bäst rengör frontlinsen från saltstänk, använder jag mina vanliga glas servetter+ sämskinnet, eller har någon bättre erfarenhet från någon annan metod??

Kan tillägga att jag har UV-filter på jämt.

MVH/Annika
 
Funderar på hur jag bäst rengör frontlinsen från saltstänk, använder jag mina vanliga glas servetter+ sämskinnet, eller har någon bättre erfarenhet från någon annan metod??

Motljusskydd fungerar väldigt bra som regn/stänk-skydd.. se till att alltid ha det på så kanske du slipper problemet.
Skulle du ändå få salt på linser/filter så skölj av med vanligt (osaltat) vatten först, rengör sen som du brukar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.