ANNONS
Annons

Val av utrustning vid bröllopsfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilia-

Medlem
Hej!

Jag har lite svårt att bestämma mig angående val av utrustning. Jag har blivit erbjuden att extraknäcka som bröllopsfotograf hos en bekant som skall starta eget som bröllopskoordinator. Hon vill ha mig som ett alternativ till en proffsfotograf eftersom hon vill nå så många som möjligt. Jag har fotat bröllop förut och det är något jag ser fram emot att fortsätta med.

Det jag funderat på att införskaffa mig är.

Nikon D80 med ett Tamron 17-50/2,8 macro samt ett Nikon AF 50/1,8D.

Skulle detta fungera eller är det en dålig kombination.

Jag undrar också vilken blixt som skulle passa bäst till detta.
Nikon SB-600 eller Nikon SB-800?!

mvh
Emma

Jag hade nog inte valt en sämre kamera än Nikon D300. Mycket på grund av den högra ljuskänsligheten i den kameran jämfört med Nikon D80.

D90 skulle jag gått på. Tamron är ju dock riktigt vasst. 50 1.8'an tycker jag redan är uttagen av tamronet. Kanske en 85 1.8 kan passar bättre till porträtt med längre avstånd i...

Personligen klarar jag mig nästan uteslutande på 50 1.8 och 85 1.8 på bröllop. Sedan ett hus som klarar iso 1600 hyffsat så är du hemma. D80 funkar, men D90 är helt klart vassare på den punkten.

Om du söker en kamera som fixar iso 1600 ganska bra för en billig peng så leta en begagnad D50, den är faktiskt väldigt bra på iso 1600.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar