Annons

Val av utrustning till Nya Zeeland

Produkter
(logga in för att koppla)

haudit

Medlem
Hej!
Jag skall resa till Nya Zeeland och tar gärna emot tips på val av utrustning som jag nog tyvärr måste bära en hel del eftersom jag skall resa tre veckor i husbil (tveksamt stöldskydd). Jag har Nikon D700, D750, D500 samt Nikon 14-24/2.8, 24-70/2.8, 24-120/4 och 70-200/2.8. Tamron 150-600 får stanna hemma även om fåglar intresserar mig. Annars blir det mest natur/landskap. Det "lätta" alternativet , Nikon P7100, känns lite för tamt.
 
Ta med två hus utan battergrepp. Gärna hus som du kan köra samma batterier i. Se till att ha batteri till varje hus + ett extra. Laddare såklart. En blixt. Ta med 24-70 zoomen och 70-200 till ett av husen och om du orkar, ta med 24-120 till det andra. Om du vill minska på vikten, hoppa 24-120 zoomen. Glöm inte att ha med vattentäta påsar/väskor till prylarna.

Ska du till sydön eller nordön? Har du varit på NZ förut? Måste säga, och missförstå mig inte nu, tre veckor är väldigt kort. Jag har varit där många gånger och hållt i flera föredrag om NZ. Rekommendrar alltid minst fem veckor....

Trevlig resa!
 
Tack för tips! Jag tänkte att 14-24 skulle vara bra för landskap? Det blir båda öarna! Jag är medveten om att 3 veckor är en kort tid men vi kan inte vara borta längre än så, tyvärr! Kanske en annan gång!
 
Håller med om att 14-24 mm är ett bra val. Har just kommit hem från sex veckor i Australien med en D800, 14-24 mm och 24 - 300 mm, två batterier och en laddar och tycker att det fungerat bra. Är fåglar och andra djur en viktig del av en resa som exempelvis till Afrika är ett längre zoom (200-500 mm) bra men tungt. Då kan det också vara befogat med ett extra hus.
 
Tre veckor är väldigt kort tid, Nya Zealand är faktisk större än man tror. Den ser så liten ut på kartan för den ligger så nära Australien.

Var där själv 3 veckor 2004 och hann kanske runt halva Norrön.

När jag var där så var det väldigt lite brottslighet där, vet inte om det har ändrats sen dess.
 
Hade kört kombon 14-24 på din d750. Och 300f4 på din d500. Men då du saknar 300f4 så ta din 70-200 2.8 i stället.
 
Jag hade nog bara tagit ett kamerahus (det som känns bäst), 12-24 för landskap, 24-120 för i princip all annan fotografering och 150-600 om det känns som om man vill ha en lång zoom. När jag var där förra året hade jag en 18-200, 90 mm macro, 50mm och ett 12-24 tokina. Saknade verkligen inte mitt 80-200 och insåg att jag inte använde de brännvidderna särskilt mycket. Min uppfattning är att det är bättre ju mindre man släpar på (vilket också är bra ifall mot förmodan du råkar ut för en stöld) men eftersom du endast blir borta i tre veckor kan det nästan vara värt att ta den långa zoomen om du gillar att fota fåglar. Men mer än ett kamerahus känns i mitt tycke överflödigt om du är den enda i sällskapet som fotograferar utöver "komma ihåg-bilder", det blir bara bökigt att släpa på.
Vill du ha några tips om trevliga ställen kan du skicka ett meddelande!
 
Jag hade kört på D750 och D500. med gluggarna 24-120 och 150-600.

Trots stöldrisken hade jag nog kört D750 med 24-120 och 150-600. Finns inget i det du beskriver som kräver riktigt bra ISO. vågar du p g a stöldrisken ha två hus kan du montera 24-120 på D750 och 150-600 på D500. Slipper byta glugg och minskar risken för damm på sesnorn och får möjlighet till "längre" tele.
 
Nu är jag ingen husbilssemestrare men såvitt jag vet är NZ på inget sätt farligare än Sverige när det gäller sådant så om du känner dig trygg med att ta med kameror och objektiv i husbilden i Sverige borde du kunna känna dig trygg med att göra samma sak i NZ.

Det kan vara idé att ta med två hus, så att du har ett i reserv.

Gällande objektiv skulle du kunna ta med 150-600 och gömma någonstans i bilen, ifall du inte tycker att 200 räcker för att fota fåglar. 24 borde räcka för landskap så 24-70 täcker väl in landskaps- och normalfotograferingen ganska väl. Sedan kan du komplettera med 70-200.

Är inte en enkel regel att ta med sig de objektiv man fotar mest med hemma? (Såvida man inte ska ut på någon särskild fotoresa där själva poängen är att gå utanför ramarna.) Sen är ju bara frågan hur många hus och objektiv du orkar/vill släpa på.
 
Tack för alla råd och tips! Rekommendationerna spretar onekligen men man kan väl konstatera att jag är än mer förvirrad fast på en högre nivå.....
Sunt förnuft och vad ryggen orkar får väl avgöra mina val.
 
Hej!
Jag skall resa till Nya Zeeland och tar gärna emot tips på val av utrustning som jag nog tyvärr måste bära en hel del eftersom jag skall resa tre veckor i husbil (tveksamt stöldskydd). Jag har Nikon D700, D750, D500 samt Nikon 14-24/2.8, 24-70/2.8, 24-120/4 och 70-200/2.8. Tamron 150-600 får stanna hemma även om fåglar intresserar mig. Annars blir det mest natur/landskap. Det "lätta" alternativet , Nikon P7100, känns lite för tamt.

Oj Grattis till att börja med.
Har en bror som varit i NZ några gånger och han har bett mig åka dit då han vet om mitt fotointresse.
Jag säger bara en sak. Jag hade tagit med allt i fotoväg och inte lagt något kvar hemma. Hyr ett långt teleobjektiv också.
Jag skulle gråta en del om jag missat något fint motiv där (inkl fåglar/djur) när jag för en gång skulle tagit mig dit.
Sen visst osäkert med stöldskydd men lämna aldrig kameraprylarna. de skall med dit du går ;)
He he lite på skämt men med glimten i ögat.
Kasta hellre ut något onödigt som väger och tar plats.

Hur du än gör Grattis... och njut så kanske vi får se resultatet med bilder sen tack
Mvh Janne
 
Nej NZ är kanske t o m säkrare än dagens Sverige men en husbil kan ändå vara attraktiv att bryta sig in i. Sedan har vi ju 8Kg gränsen för handbagage på många bolag. D750+24-120+150-600 väger väl i runda tal ca 4Kg med batterier. Sedan väger väl väskan något Kg. Man kanske vill ha med sig en dator också på 2Kg och då är man nära gränsen.
 
Jag använder inte Nikon men jag hade kört på 14-24 och 70-200 på fullformatskamera. Det var motsvarande de brännvidder jag använde absolut mest när jag själv var där. Saknade aldrig längre brännvidd.

En sak att fundera på (som på alla resor) är backuplösning. På den tiden jag åkte var filerna inte så stora så jag köpte en portabel CD-brännare med inbyggd kortläsare. Varje gång mitt feta 512 Mb minneskort var fullt brände jag 2 CD, varav en postades hem och en packades ner. Skulle nog bli svårt idag ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.