Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av teleobjektiv för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjan

Aktiv medlem
Hejsan alla

Jag är är nybörjare som egentligen inte kan någonting alls.
Jag håller helt enkelt på att lära mig att ta kort på djur och natur
på en hobbynivå.

Jag är också en ornitolog och skulle vilja ta lite kort på fåglar, dock
så är ju alla fåglar oftast rätt långt bort.

Jag undrar om någon kan tippsa mig om ett bra, prisvärt nybörjare teleobjektiv
som skulle funka till min Canon eos d1100. Desto större förstoring desto bättre
då jag vill slippa komma för nära alla djur och störa.

Tack för all hjälp

Okej, jadu jag hade väll tänkt mig att spendera allt ifrån 1 kr till kanske 6000. Men det beror ju på vad som finns.

Jag har även en tubkikare jag använder, och jag vet att det finns okular som gör att jag kan använda kameran genom tuben. Det kostar 2000, men jag vet inte hur pass bra bilder det blir heller. Tubekn jag använder är en kvalitéts tub

Det billigaste och antagligen mest prisvärda du kan komma över är EF-S 55-250/4-5,6 IS II för ca 2500:- Föregångaren utan beteckningen II, precis lika bra, säljs ut nu för under 2000:-. Motljusskydd och ev UV-filter kommer till för några hundralappar. Begegnat får du tag på det inkl motljusskydd och filter för 1500:- .

Brännvidden mostvarar 400 på en småbildskamera och visst kan du fånga en eller annan närgången talgoxe med det, men för mer ambitiöst fågelfoto räcker det nog inte, tyvärr. Då behöver du längre brännvidder och då blir det dyrt. Det är mycket glas i sådana, och glas kostar pengar.