Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av telekonverter!

Produkter
(logga in för att koppla)

stahlmannen

Medlem
Hej!

Nu har jag snart suttit i flera veckor och letat efter bra recensioner med jämförelsebilder för olika telekonvertrar, utan särskilt gott resultat.

Anledningen till detta är att jag fått upp ögonen för fågelfotografering och därmed insett att mitt 70-200 2,8 inte riktigt räcker till. Rent spontant tänker jag att jag vill ha en 2,0x TC, men dessa verkar folk klaga saftigt på (jämfört med 1,4x).

En ny teleglugg är det inte riktigt läge för just nu...

Jag förstår nackdelarna med förlorad skärpa och ljus med TC, men utan jämförelsebilder är det ju svårt att bilda sig en uppfattning om problemet.

Alltså, är det någon som sitter på en länk till lite exempelbilder, motsvarande? Det eller lite köpråd vore mycket uppskattat!

Tack på förhand!
 
2x TC på 70-200/2,8 till fåglar? Njaeäh. Minska avståndet och nöj Dig med 1,4x eller börja spara.
 
300mm duger alldeles utmärkt (längre är ju bättre, men det duger med 300mm) till fåglar.
En nötskrika fyller ut hela bilden på 3m.
En småfågel får du kanske ha på 1,5m, men det är inga problem för dom är ju inte direkt skygga.

Satsa på en 1,4x.
Med skarp optik blir resultatet mycket bra.
 
Jahaja...

..men om en fågel sitter på andra sidan en flod salpetersyra (svår att ta sig över), är det då bättre att croppa en bild med 1,4x än att ta den med 2,0x?

:)
 
Fram med skolmatten - vad får du för bildvinkel av en fågel "på andra sidan floden"? Jämför sedan med tillgängliga brännvidder och Du hamnar i ett intervall som Du inte har råd att skaffa - var realistisk.
 
Jahaja...

..men om en fågel sitter på andra sidan en flod salpetersyra (svår att ta sig över), är det då bättre att croppa en bild med 1,4x än att ta den med 2,0x?

:)

2x ger antagligen ingen spektakulär bildkvalitet på en zoom, även om det är en bra sådan.
Jag tror du tjänar på att köra en 1,4x och förstora upp.
Med 2x får du ju dessutom f8, vilket är ljussvagt och tar bort möjligheten till autofokus.
 
2x ger antagligen ingen spektakulär bildkvalitet på en zoom, även om det är en bra sådan.
Jag tror du tjänar på att köra en 1,4x och förstora upp.
Med 2x får du ju dessutom f8, vilket är ljussvagt och tar bort möjligheten till autofokus.

Nej, han får inte f8 med en 2x på en 2,8. Han får 5.6 med en 2x. Två stegs blädarförlust med en 2x. Och varför skulle han få en sämmre bildkvallité på en bra zoom med en bra TC? Vart i ligger kvallitéts förlusten?
 
Nej, han får inte f8 med en 2x på en 2,8. Han får 5.6 med en 2x. Två stegs blädarförlust med en 2x. Och varför skulle han få en sämmre bildkvallité på en bra zoom med en bra TC? Vart i ligger kvallitéts förlusten?

Du får alltid en förlust, alla optiska fel (och ja, de finns i ALLA konstruktioenr) multiplicerar sig med felen i TCn.
Sen går det att hålla ner det på acceptabla nivåer ibland med att hålla en hög kvalite igenom hela kedjan.
Man bör dock passa sig då en del konvertrar passar bar med vissa objektiv och sämre med andra, gennerelt tycker jag inte man ska lägga upp pengar innan man testa just en viss konverter med ett visst objektiv (inte bara typ/model utan de faktiska exemplaren man ska kombinera) om man inte får en sjuhelvets deal (50% av priset ed.)...
Olika objektiv är lite olika från exemplar till exemplar och likaså med TC-konstruktionerna. Och bara för att man har två som verkar bra var för sig eller med annan glugg så betyder det inte att de passar bra ihop bara för det.

Ta mig inte fel, du kan få underbara resultat med Teleconvertrar och de är inte alls så hemska som folk generellt ger sken av men är du ute efter kvalite ska du ta dig i akt innan du ger dig i kast med dem och göra på ett grundligt sätt när du provar ut din TC.
 
Nej, han får inte f8 med en 2x på en 2,8. Han får 5.6 med en 2x. Två stegs blädarförlust med en 2x. Och varför skulle han få en sämmre bildkvallité på en bra zoom med en bra TC? Vart i ligger kvallitéts förlusten?

Fel av mig. F5,6 blir det naturligtvis.

En zoom är i regel sämre än en fast optik redan från början. Att sätta en 2x förstorar dessa "fel" ganska mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.