Annons

Val av stativ för bakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Hej,
Ska investera i lite prylar att inreda en studio för porträtt-/produkt-foto och har nu kommit till bakgrunder och stativ för detta. Jag har surfat runt en hel del och kollat på vad som finns på tex Cyberphoto, Kaffebrus etc och är osäker på vad som är bäst för mitt behov. Jag har givetvis bläddrat igenom och sökt här på forumet och hittat en del matnyttigt men vill ändå ställa min fråga/fundering här.

Rummet är ca 4,5m brett och 6m djupt och jag har möjlighet att antingen montera fästen för bakgrunderna på väggen eller använda mig av stativ. Jag kommer nog initialt vilja använda 2-3 olika färger på bakgrunderna.
Mina funderingar är bland annat:
- Väggfäste vs stativ?
- Är det att föredra fästen för flera rullar samtidigt?
- Behövs i så fall också fästen med motvikt för att enkelt rulla upp bakgrunderna?
- Spelar det roll vilken typ av fästen jag väljer utifrån typ av bakgrund (papper/tyg/vaxduk) tex pga vikt?

Såg bland annat att Cyberphoto har rea på ett Dörr-stativ-set och att Kaffebrus har olika i liknande prisklasser. Vill dock inte köpa något fler klent eller för enkelt som jag sedan kan ångra.
Lågt pris är därför inte av högsta vikt även om jag kanske inte siktar på de dyraste...

Tacksam för förslag vad ni skulle valt i min situation eller vad ni valt och varför och om ni fortfarande kan rekommendera detta.

Tack på förhand!
/Anders
 
Ok - tack för ditt svar!
Använder du alltid en och samma bakgrund eller har du olika på rullar som du växlar mellan?
Anledningen att jag frågar är att försöka känna av om man behöver bakgrundsstativ som kan hantera flera bakgrunder (typ Kaffebrus: http://kaffebrus.com/bakgrundsstativset-for-3-bakgrunder-173.html)

Jag antar att detta stativ fungerar lika bra med papper/tyg/vaxduk och att det är mer en fråga om tycke och smak?
 
jag kikar också in här för att få lite tips.
jag vill gärna ha stativ. då jag inte vill ha något fast i taket.
mitt rum är ca 4 meter brett.
 
Jag har både ett bakgrundsstativ och ett eget fast monterat i taket. Bakgrundsstativet har jag när jag åker ut till kund. Takstativet är i studion. Visserligen har jag inte det allra stabilaste bakgrundsstativet men takstativet är klart mycket stabilare och då är det ändå av egen konstruktion.

Takstativet bygger på pappersbakgrund där jag sticker in ett 50 mm alu-rör. Dessa rör kunde jag köpa väldigt billigt från ett lokalt företag. Mitt 310 cm rör kostade 100.- Själva röret är fastsatt i taket med hjälp av en klämma som används till bl.a. avloppsrör. Klämmorna köpte jag på byggvaruhuset för knappa 100.- paret. Tja - i mitt fall har min upphängning för 2 rullar kostat runt 500.- Inte är det snyggt. Ingen automatik men det fungerar. Rullar ut bakgrunden. Låser rullen med en stor plastklämma köpt från Jula. Tar någon stans runt 1 min att skifta bakgrund.

Bakgrundsstativ ute hos kund.
(2 st belysningsstativ med ett alu-rör som bom)

Fungerar bra men några synpunkter som fungerar så där....
1. Behöver hjälp av kunden för att få upp bakgrunden. Behöver stå på var sida av stativet och skjuta upp till rätt höjd.
2. Benen på stativet tar väldigt mycket plats om det hela skall bli hyfsat stabilt. Det blir ju som bekant en trekant som bas på varje stativ. Så om rullen är ca 280 cm bred, så kräver stativen ytterliggare en bra bit.
3. Bakgrunden lägger sig gärna lite på stativbenet om det sticker in mot bakgrunden. Beroende på tillgängligt utrymme så är det inte alla gånger som man kan välja den mest optimala vridningen på stativfoten.
4. Det är inte så där väldigt stabilt. Jag har lösningen till familjefotografering och familjen vet om risken om barnen är lite för vilda. Har dock endast trillat omkull vid 1 tillfälle nu under sista halvåret. Orsak: Barn...
 
Har du plats, köp så att du kan växla mellan 2 bakgrunder.

Vit bakgrund kan bli allt mellan vit och ner till mörkgrå. Mycket plats kan den såklart bli svart.
Mörkgrå bakgrund blir allt från ljusgrå till svart.

Allt i en "normal" studio där du kan placera modellen en bit ifrån bakgrunden
 
Hemmabygge.
Använd en 50 mm kärna som sticker utanför rullens bredd med ca 15 cm på var sida. Gå till bygghandeln och kika lite på klämfästen. 50 mm verkar vara en typ av standard. Du har kanske någon händig i din närhet.

Färdigt:
http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6280867
Du behöver t.ex. Manfrottos rullhållare och sedan en enkelkrok. Springer iväg till lite över 1 000.- Då får du såklart en fin kedja så att du kan rulla bakgrunden med hjälp av den......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.