Annons

Val av snabbfäste på monopod?

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
På ett monopod har man antagligen inte samma krav på rörlighet som på ett "vanligt" trebens stativ. Ja, eller har man det? Jag försöker hitta ett bra alternativ att sätta på mitt monpod. Det ska ju helst inte väga för mycket att bära med sig och dom flesta kulleder av lite bättre kvalitet verkar väga rätt mycket och är dessutom väldigt dyra.

Det finns några få (som jag kunnat hitta) alternativ som skapats just för monopod men när jag läser om maxvikt står det nästan alltid lite på gränsen till för lite. Ja jag vill kunna använda 40D, ett batteripack och en 70-200 4L. Ta Manfrottos 234RC som exempel (se bild), det anges som maxvikt 2,5 kilo och något alternativ som klara mer tycks inte finnas.

Hur mycket ska man tro på just detta med "maxvikt"? Klarar fästena betydligt mer än vad som anges och räcker det som alternativ på ett monopod eller tycker ni att något annat alternativ är bättre? Jag förstår att det beror på vad man ska fotografera men jag vill ha ett som inte begränsar mig oavsett motiv (utan att jobba professionellt) och som jag eventuellt kan använda även om jag fotograferar med lite tyngre objektiv i framtiden.

MVH
Jacob Boman

Bilagor

• 234rc.jpg
    234rc.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,028
Tyngre objektiv och fästen.

När det gäller just 70-200/4, så tycker jag i ärlighetens namn att monopod inte behövs, anledningen till att man använder monopod är ju huvudsakligen att totalvikten blir för stor.
Faktum är att jag allt som oftast inte använder monopod på mitt 70-200/2,8.

De gånger jag använder monopod så använder jag ett stativfäste som sitter på själva objektivet.
På tyngre objektiv är det ingen bra idé att sätta fästet i huset/batterigreppet då det riskerar att skapa onödigt stora påfrestningar på husets "objektivfäste".

Det är ju för övrigt just därför det brukar följa med stativfästen på tyngre "gluggar.

De gånger jag använder monopoden ihop med mitt 70-200/2,8, så lossar jag lite på fästet så att jag kan vrida obektivet i fästet, och skruvar i monopoden i stativfästet på gluggen.

Kulled på monopod har jag aldrig testat.
Men det låter verkligen inte smidigt, i alla fall inte om man vill kunna följa något samtidigt som man använder monopoden, borde bli för instabilt.

Tack för att du tog dig tid att svara..

Tyvärr besvar det inte själva frågan så mycket om vad man ska använda och hur mycket man ska lita på "maxvikten". Jag fotografera rätt ofta innomhus med förhållanden så jag inte kan använda blixt. Monpoden gör att jag kan fotografera med längre slutartider. Jag vill också snabbt och enkelt kunna byta objektiv och då fungerar inte en hållare som sitter fast runt ett objektiv.

Kulled borde kunna fungera inbillar jag mig, speciellt om det är modeller som visas på bilden, då man borde kunna sköta kulleden med ena handen samtidigt som man fotograferar med andra.

Bilagor

• 322rc2.jpg
    322rc2.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,112
  • 222.jpg
    222.jpg
    19.6 KB · Visningar: 991
Är det bara ett snabbfäste du är ute efter dvs du är inte ute efter funktionen av en kulled eller att kunna ändra vinkel så finns det alternativ:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700323

Om det är ett komplett huvud du letar efter som klarar lite vikt är lätt så kostar det. Acratec har ett huvud för ånga telen som jag tycker skulle kunna passa på enbenstativ:
http://acratech.net/product.php?productid=10&cat=1&page=1
Men det är ju inte heler gratis. Färdelen är att det är kraftigt, skapligt låg vikt och har friktions kontroll så att man kan få rätt motstånd.

Manfrottos 234RC

På en monopod behöver du knappast kunna ställa in "vinklar" med huvudet. Det gör du enklast med att luta själva stativet lite. Men det är bekvämt att snabbt kunna ta bort kameran från monopoden, samt kunna skifta mellan stående och liggande format. Då är Manfrottos 234RC helt OK.

Jag har använt den i flera år till EOS 1D med 100-400. Den kombon väger in på strax över 3 kg och det har aldrig känts som att huvudet är för "litet". Det ligger i sakens natur att en monopod inte används för "sekunder" exponering då kanske huvudet skulle bli begränsande i sin stabilitet. Men det beror nog mest på att Manfrottos platta inte har samma kvalitet (stabilitet) som Arca m fl "high end". Men då är också priset därefter.

Jag har precis ovanstående huvud, och jag brukar använda den med en eos 40d, samt antingen ett 70-200 F2,8 eller ett sigma 150-500. Jag har aldrig någonsin känt mig nära nägon belastningsbegränsing. Dessutom brukar jag bära kameran genaom att hålla i monopoden och ha kameran dinglande i fästet, så jag tror inte du behöver oroa dig för det.
Sen kan jag kommentera kommentaren kring det nödvändiga i att ha ett fällbart monopodhuvud. Det kanske inte är nödvändigt, men det finns många gånger då det är ganska skönt att kunna justera vinkeln i förhållande till monopodet. Absolut inte livsavgörande, men har jag ett val tar jag ändå det.

Jag använder 234RC med en 1D och 300/2.8 eller 500/4 och det är inga problem med hållbarheten. Däremot får man passa sig lite med så tunga grejer så att det inte viker sig framåt eller bakåt om man skruvat åt för dåligt. 234RC tillsammans med rotationen i objektivets stativfäste ger all rörerelsefrihet man behöver.

Jag skulle inte vilja använda t.ex. en kulled på enbensstativet som jag vet en del gör, det skulle bli väldigt vingligt.

Tankar om ämnet

Lånar tråden lite då jag är i lite samma situation som du jac38. Har varit inne lite på att komplettera mitt enbensstativ med kanske en 484RC2 eller 486RC2. Efter jag har läst igenom tråden så verkar det som att det kanske inte är en så bra idé att använda en kulled till ett enbensstativ och att det kanske vore bättre med en 234RC2. Det jag då kommer tänka på är att om man inte har batterigrepp på kameran och vill växla mellan liggande till stående bild, hur gör man det i så fall? Blir väl rätt omständigt väl?

Mvh Niklas

Nja, man får bestämma sig för om man vill tilta framåt och bakåt eller om man vill ta bilder liggande och stående. Man kan alltså skruva fast fästet så att man kan använda den till liggande och stående i stället för framåt/bakåt. Trots allt kan man ju oftast bara luta monopoden för att uppnå framåt/bakåt positioner. Jag har köpt ett 234RC2 och tror det räcker för mina behov men det känns inte 100% utan bara 70%. Jag undrar om man ändå inte kan använde ett som bilden nedan. Då har man möjlighten att styra den med en hand samtidigt som man fotograferar.

MVH
Jacob

Bilagor

• 78033286_1.jpg
    78033286_1.jpg
    13.9 KB · Visningar: 780
Lånar tråden lite då jag är i lite samma situation som du jac38. Har varit inne lite på att komplettera mitt enbensstativ med kanske en 484RC2 eller 486RC2. Efter jag har läst igenom tråden så verkar det som att det kanske inte är en så bra idé att använda en kulled till ett enbensstativ och att det kanske vore bättre med en 234RC2. Det jag då kommer tänka på är att om man inte har batterigrepp på kameran och vill växla mellan liggande till stående bild, hur gör man det i så fall? Blir väl rätt omständigt väl?

Mvh Niklas

Det fungerar bäst om du har ett stativfäste på objektivet så du kan välja porträtt eller landskap genom att rotera kamera och objektiv med det, och det brukar det ju finnas på objektiv från 70-200 och längre.

För mig är enbensstativ mest till för mina långa objektiv och sport/fåglar, medan kortare objektiv är handhållna för allt annat än landskap och arkitektur i vilket fall ett treben är bättre.

Det låter som en bra idé om man nu fotar fåglar och dylikt. Själv använder jag monopoden mest i sammanhang där blixt är för störande och inomhus, som diverse sporter, föredrag m.m. Ibland vill jag även fota i stora lokaler som tex en båtmässa och vill ha hela lokalen i befintligt ljus. Ibland används ju 70-200 men vill man då byta lins till en vidvinkel kan man ju inte använda fästet på teleobjektivet, då blir det ju jättestruligt. Konstigt nog verkar det inte finnas en riktigt genomtänkt snabbkoppling och led för monopod, som fyller alla funktioner man kan vilja ha.

MVH
Jacob Boman

Då jag också är lite inne på samma användningsområde som jac38 (inomhus, mässor etc.) så vill man ju ha ett fäste som man snabbt och enkelt kan byta mellan alla möjliga och omöjliga vinklar.

När ni pratar om att kulleder kan bli ostabil, pratar ni då om att belasta den med ett flertal kilo eller räcker det med tex ett kilo för att den skall bli opassande för ett enbensstativ? Jag kommer inte att ha några stora tyngder på mitt, kanske runt max 1,5-2kg. Tror ni ändå det kommer att fungera dåligt med kulled?

Tack er som hjälper till att besvara frågor. :)

Ja jo, men smidigheten på ett monopod kan man ju diskutera. Dessutom har man ju knappast någon anledning att stanna på tex.83 grader och inte 90. Inte känns det som ett enkelt och smidigt system för en monopod inte. Jag kan ju föreställa mig strulet att knögla ner den där makapären i fotoväskan eller att ha den kvar medan man bär omkring på monopoden.

Det låter som en bra idé om man nu fotar fåglar och dylikt. Själv använder jag monopoden mest i sammanhang där blixt är för störande och inomhus, som diverse sporter, föredrag m.m. Ibland vill jag även fota i stora lokaler som tex en båtmässa och vill ha hela lokalen i befintligt ljus. Ibland används ju 70-200 men vill man då byta lins till en vidvinkel kan man ju inte använda fästet på teleobjektivet, då blir det ju jättestruligt. Konstigt nog verkar det inte finnas en riktigt genomtänkt snabbkoppling och led för monopod, som fyller alla funktioner man kan vilja ha.

MVH
Jacob Boman

Om du ska ha något tele in storleken 70-200 eller uppåt tror jag att det bästa är om du köper en extra snabbplatta. Sätt en på teleobjektivets stativfäste och en på kamerahuset så har du stativmöjlighet även när du byter till annat objektiv.

Jag har en sådan där 322RC2
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=87956&stc=1&d=1233546926
Mycket nöjd med den i mitt jobb som mäklarfotograf. Det blir täta omställningar och man har mycket god nytta av det lilla vattenpasset. Tänker mig att den kanske inte är så användbar i snabba lägen på monopod. Det är ganska hårt motstånd i handtagets fjädring vilket gör det svårt att hänga med i rörliga motiv. Jag tycker att det verkar lika bra att ha en vanlig kulled med skruv i ditt fall, det blir billigare och mindre klumpigt.

Mycket smidigt att manfrotto har kompatibla snabbfästen till flera av sina huvuden förresten.

Det som är extra bra med din 322RC2 är ju att man kan köpa till en del och sen även ta bilder med det handtaget (322RS Elektronisk fjärrutlösare ). Exakt hur det fungerar vet jag inte. Det borde ju underlätta om man både kan ställa in och fotografera med samma hand. Kan man inte ställa in trögheten på handtaget? Det låter ju lite märkligt..

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto