Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av skrivare, Pixma iX6550?

Produkter
(logga in för att koppla)

clay86

Aktiv medlem
Jag har vart ute efter en fotoskrivare nu ett tag sen jag köpte min Pentax K-7 för snart ett år sedan. Va först inne på en vanlig för A4 men även kikat lite på Canon Pixma iX6550 som ligger runt 2000kr och vilket förmodligen är maxpriset för mig.

Just Pixma iX6550 ligger ju en bra bit lägra i pris jämfört med andra A3-skrivare när det kommer till foto. Är detta något att sattsa på eller bör man lägger 2000kr till när det kommer till A3?

Finns det några andra bra A3-skrivare i ungefär samma prisklass eller andra märken som är att rekomendera. Känns som det ständigt är Canon som dyker upp när det kommer till fotoskrivare.

Jag känner inte till någon annan A3 skrivare i den prisklassen, Epsons billigaste A3 skrivare (Stylus Photo 1400) går att hitta för c:a 3000 kr men jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra.

Generellt är det framför allt Canon och Epson som brukar rekommenderas när det gäller fotoskrivare, Epson har varit i framkant länge och är förmodligen ledande när det gäller skrivare för pigmenterat bläck (vilket används i lite dyrare skrivare). För de lite billigare skrivarna används ett färglösningsbaserat bläck (eg. dye ink), dessa har i dag mycket bra hållbarhet men under förutsättning att originalbläck och specialpapper används.

Det stora problemet med billiga skrivare är annars att bläckkostnaden ofta är ganska hög, varje bläckpatron innehåller ganska lite bläck så även om de inte kostar mycket per styck behöver du byta ganska ofta (speciellt om du skriver ut mycket i A3). Av detta skäl kan det finnas ekonomi i att välja en dyrare skrivare (med större bläckpatroner) från början.

Men om du inte tänker massproducera bilder utan vill prova på att skriva ut bilder för skojs skull fungerar säkert iX6550 utmärkt. Bildkvaliteten hos dagens fotoskrivare är enastående, i princip oavsett vilken modell du än väljer.

Tänkte bara väcka tråden till liv, är det någon som har testat ix6550? Jag funderar på att skaffa en själv.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar