Annons

Val av objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Har ungefär 10-12 000kr i min budget.

Vad rekomenderar ni?

Väljer mellan:
Sigma af 80-400/4,5-5,6 EX OS för Nikon.

Sigma af 100-300/4,0 EX APO IF HSM för Nikon med x2 konverter.

Sigma Af 50-500/4-6,3 apo Dg asp För Nikon.

Kommer att användas till att fota vilda djur och motorsport.

80-400 med OS är ju bra till motorsport men hur är den optiska kvaliteten på dom listade objektiven?

Använder för övrigt en Nikon D80.

Tack på förhand.
Mvh Andreas.
 
Sigma 100-300/4,0 EX är väl det bästa objektivet optiskt av dom du räknat upp, det är väl klassat som ett utav Sigmas bästa objektiv, men med en 2X konverter så förlorar du två bländarsteg, det blir f8 på 100-300'an, och jag tror inte autofokusen kommer att fungera då på din kamera med den kombon.

/kent
 
Att autofokus inte kommer att fungera har du rätt i och det är jag medveten om och jag har tagit med det i beräkningarna.

När man fotar vilda djur så borde det gå hyfsat bra med manuell zoom så länge dom står någorlunda stilla, det är när man fotar sport som det kan bli problematiskt.

Hur lång brännvidd bör man ha om man ska smyga sig på vilda djur som tex Rådjur och Älg?

80-400 borde vara det bästa för sport men är lite rädd att den optiska kvaliteten och brännvidden inte ska räcka till vid naturfoto.

50-500 har ju bra brännvidd men vid, säg mellan 300-500 så bör man väl ha OS eller åtminstånde ett stativ för acceptabel skärpa vid sportfoto.

Vet att det inte är lätt att säga till någon annan vad han/hon ska köpa men jag skulle vilja ha många åsikter och synsätt på varför jag borde ha det ena eller det andra, jag har säkert missat flera faktorer när jag försöker bestämma mig för ett objektiv.

Mvh Andreas.
 
Som Kent säger, Sigma 100-300/4,0 EX. Ruskigt bvra objektiv för de pengarna. Skulle dock nöja mig med en telekonverter på 1,4x för bildkvaliténs skull. Det ger dig 420mm, bibehållen AF och hyffsat snabb.
 
Vad har ni att säga om Sigma 50-500 då?
Byggkvalitet?, optisk kvalitet?, Brännvidd?

Mvh Andreas.
 
Synd att du inte använder Canon. Finns där ett 400 5.6 L. Skulle passat bra till ditt 70-200. Sigma 100-300 med 1.4 telekonverter kanske är till räckligt? Finns inget självklart val till Nikon enligt mig, inom det tänkta pris spannet.

Tamron 200-500 finns ju också.
 
70-200 sålde jag för att ha råd med det nya.
Blev ett 50-500 efter att ha läst recensioner och tittat på bilder tagna med det objektivet. Hoppas det lever upp till mina förväntningar.
Tack för alla svar!

Mvh Andreas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.