ANNONS
Annons

Val av objektiv till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

mie

Aktiv medlem
Vad ska jag köpa?!

Jag har en 300D och är på jakt efter nya trevliga objektiv.

Det jag vill ha är

1) ett bra macroobjektiv, gärna så bra att jag kan visa upp hur ögonen på våra hus-spindlar ser ut.

2) ett bra zoomobjektiv

De objektiven jag har idag är dels det som följde med kameran; SIGMA 3.5-5.6 DC 18-50 mm och ett från min gamla budget EOS; Canon 80-200 4.5-5.6.

Jag har kikat runt lite och bla sett ett SIGMA 70-300 DL MACRO som ju har både macro och zoom men är detta bra eller bör jag satsa på 2 separata? Det känns som att med så stort spann kanske det blir varken hackat eller malet liksom!

De andra jag kikat på är:
SIGMA 50/2.8 EX
SIGMA 100-300 DL

Som kanske synes har jag dessvärre inte råd med det bästa men vad är bäst i den prisklassen?

Tips? Råd? Synpunkter? Bombardera mig gärna och om någon vet om en nnan tråd där bra tips finns, tjoa till! [jag har letat själv också men inte riktigt hittat vad jag letat efter].

Tack på förhand!

/mie

Ska du fotografera spindlars ögon så duger inget annat är ett rent macroobjektiv.

Sigma EX 50 Macro är ett sådant, men har tok-kort arbetsavstånd.

Soligor 100/3.5 Macro är billigt och hyffsat bra.

En bra zoom, Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II 2275:-

Sigma macrot duger fint, eller kanskeännu hellre, Tamrons 90mm.

Jag har överskott på ett Sigma 70-300 DL Macro Super. Det är ca ett år ungt och knappt använt. Inget direkt höjdaroptik, fungerar hyfsat upp till 200 om det bländas ned duktigt. Har någon bild på en mås tagen med det objektivet.

Varför inte:

Sigma EX 105/2,8 Macro, ca: 3800:-

Zoom tycker jag inte du ska byta, Canon 80-200 4.5-5.6, duger. Spar till ett dyrare..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar