Annons

Val av objektiv – Nybörjare =)

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där om raw vs jpeg.... Jag tog steget till raw för tidigt, långt innan jag kunde bearbeta bilderna hyfsat och det gjorde att jag fick sämre bilder än jpeg skulle ha gett mig. Så det är inte bara solsken att fota i raw direkt. Det kräver betydligt mer kunskap om efterbearbetningen, och det går faktiskt att bildbehandla jpegfiler rätt bra också.

Kitobjektivet som du (TS) har är ett mycket bra objektiv. Det är ingen orsak att se ner på det för att det är ett förmånligt kitobjektiv. Det är billigt då det 1) inte är speciellt ljusstarkt och har ett ganska litet men mycket användbart 3x zoomomfång vilket gör att objektivet kan göras ganska litet, och 2) tillverkas i väldigt stora mängder som kitobjektiv till de kameror som sälj i de största volymerna.

Klara och fina bilder får man genom att kunna exponera rätt, fota i rätt ljus för motivet, och bildbehandla rätt; speciellt vitbalansera, justera kontraster och skärpa. Objektivet är långt ifrån det viktigaste när det gäller att få klara och fina bilder och det där kitobjektivet ger helt klart goda möjligheter att ta klara och fina bilder, tro inget annat.

Jag har faktiskt fattat det nu. Att det är inte bara och knäppa med kameran och den perfekta bilden dyker upp. Jag håller på nu och gå en kurs på FOTOonlineSkola.
Ska lära mig först hur jag kan hantera min kamera och hur man använder bländare,slutare och iso samtidigt.
Det va inte så lätt som jag trodde men jag ska inte ge upp ändå för det är fan i mig kul också.
Tack alla ändå för era tips och ursäkta mig om jag va jobbig =)

Som jag fattat är att lära sig kamerans funktioner och ut i naturen och testa kameran och leka så man lär sig mer.

Tack igen allihop.

Också en nybörjare

Är helt ny i detta med fotografering.
Köpte min D3100 Nikon för nån vecka sedan och har inte kunnat sluta fotografera sen dess.
Har aldrig fattat hur kul det är med fotografering tills nu. I LOVE IT

Fick en simple objektiv när jag köpte kamaren Nikkor DX 18-55 f 3,5-5,6 G VR
Men jag vill ha nu finare bilder och tycker inte att detta objekt ger mig det.

Har kollar runt lite och hittat dessa två. Kan ni säga mig vilken jag ska ha eller finns det annat bättre.

18-70mm f3.5-4.5G ED-IF AF-S DX Zoom NIKKOR
eller
Tamron Af 17-50mm f 2.8 Sp Xr Di-II UTAN VR.

MVH.

Jag är också nybörjare, som blivit helt såld på detta. Tips googla en massa och lär dig grunderna om bländare,slutartid, ISO etc. Använd inte automoden på kameran utan lär dig ställa in och se skillnaderna mellan olika slutartider, bländare etc. Jag köpte sedan ett fast 50 mm objektiv med f 1.8. Det är ljusstarkt nog. Mycket kul att fota med och ger bra skärpa och snygga bakgrunder, samt bilder du inte kan ta med en kompaktkamera. Har nu köpt ett tele 70-300. Men det är fortfarande svårt att få bra bilder med och jag behöver en massa mer tränande, innan jag hanterar detta. Fotbolls matcher etc får komma senare. Men skaffa ett fast 50 mm. Du kommer inte bli missnöjd, de är heller inte så dyra.

Mats

Du kan ändra bildinställningar i kameran för att få ut lite varmare bilder. Det är alltid så att en viss efterbehandling görs på bilderna, skillnaden med en *de flesta* vanliga kameror är att det inte går att ändra vad för efterbehandling som görs.

I en mer avancerad kamera (ex. systemkamera) kan du ändra mer vilken efterbehandling som görs. Fotograferar du i så kalla RAW format så har efterbehandlingen inte skett och du kan då faktiskt ändra den manuelt helt själv vilket många väljer att göra för att få sina bilder som de vill.

Obs. denna efterbehandling är inte så enkelt som att säga att man "photoshoppat" bilderna för som sagt så görs alltid den här efterbehandlingen.

ett lite halvkasst exempel för att försöka förklara. Inte så det kanske egentligen fungerar, men i alla fall ett försök att förklara skillnaden. Minnet är då det du själv kan se och skicka till datorn och sånt.
"enkel" Kamera->bildinfo->låst.efterbehandling->bild->minne

"avanacerad" Kamera->bildinfo->valbar.efterbehandling->bild->minne

RAW: Kamera->bildinfo->minne->valbar.efterbehandling->bild

AF-S 1.8 50mm SVARA NÅGON

Hej! Jag har länge funderat på att köpa ett nytt objektiv och efter att ha läst en massa recensioner har jag nu gått över från att vilja ha 1.4 till 1.8 50mm. Jag fyller år snart och ska önska mig det då och skulle därför vara tacksam för svar på denna frågan så snabbt som möjligt.

Jag undrar hur det är när man filmar videos med AF-S 1.8 50mm objektivet, om kameran står på ett stativ. Filmar videos till youtube, och då filmar jag mig själv då eftersom jag har en skönhet och smink relaterad kanal ifall någon undrar haha. Eftersom att det är 50 mm inzoom så undrar jag hur skärpan, ljuset och kvalitén är när man filmar. Och det blir väll inte skakigt om den står på ett stativ. Jättetacksam för svar! Tack i förhand //Ebba

1 ALL filmning vinner på att bilden är stabil.
2 ALL film vinner mer på bra ljud än bra bild. JAG kan stå ut med skakiga bilder men stänger av om det är dåligt ljud på ngt som visas på TV. En nära placerad mikrofon gör underverk. Digitalkameror är dåliga på ljud.
3 Väldigt få filmsekvenser vinner på att man zoomar. Det är bättre att filma o stänga av, flytta kameran, filma... osv eller klippa mellan scener. Fasta objektiv är att föredra när man filmar, ialla fall att klippa bort själva zoomningarna om det är möjligt.

När du filmar så är det bättre att sätta ett bra ljus än att ha en ljusstark optik. O det av flera anledningar.
4.1 Mer ljus gör att du slipper mörka partier som i sin tur innehåller mer brus.
4.2 Mer ljus gör att du kan blända ner o få ett större skärpedjup. Tacksamt om man kan skapa ett område att röra sig i istället för att endast öga till näsa är skarpt. O OM du nu ändå vill blända ner... Alltså 50/1,8 nedbländat till 5,6 fungerar på exakt samma sätt som om du har ett 18-55 @50mm nedbländat till 5,6.
4.3 MED ljussättning så kan du skapa ett djup i själva bilden. Klassikern är att man sätter sig o tittar på en gammal svartvit film. Eftersom att hela bilden är svartvit så kan du inte separera föremål genom att ge dem olika färger. Jo skurken i svart o hjälten i vitt funkar men dem i sig måste stå ut mot andra statister o miljöer.

Ett 50/1,8 ger dig möjligheten ATT filma när det är mindre ljus. Men är det verkligen effekten av ett kortare skärpedjup som du vill ha?
Eller är det en annan ljussättning som du egentligen vill åt?

PS 50/1,8 är otroligt mycket kvalité för de pengar det kostar DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar