Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av minneskortsläsare för CF

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Jag letar efter en snabb och lämplig minneskortsläsare för CF kort till min MBP (senaste modellen).
Jag har idag en vanlig USB minneskortsläsare, men vill kunna få ut en högre överföringshastighet. Jag har uppfattningen att Firewire är snabbare än den nya USB 3.0? (och jag har Firewire men bara USB 2.0 på min dator så USB 3.0 gör väl ingen nytta då?)
Det verkar svårt att hitta någon sådan läsare för Firewire. Thunderbolt verkar inte finnas alls?
Någon som har några bra tips?

Jag har två stycken Lexar UDMA Firewire 800 som jag inte längre använder - när jag köpte dem för ett par år sedan fanns inget snabbare. Nu hittar jag inget motsvarande på nätet, så folk kör nog mest USB.

Stora fördelen med FW är väl att det inte tar kräm från datorn, så du kan jobba med bilderna samtidigt som de importeras - med två läsare kan du importera bilder från båda samtidigt. Vet inte om det finns USB-läsare som klarar samma sak, men du får gärna köpa mina kortläsare om du är intresserad :)

Har svarat, men kanske inte så billigt (vägrar sälja för mindre än besväret kostar mig) ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar