Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av Manfrotto Huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Ska köpa ett Manfrotto 055 NAT2 och undrar lite över de olika huvud som finns. Har tittat på hemsidan men där står inte så mycket för amatören.
Någon som har 141RC eller 128RC ?

Vad är bra / Dåligt med dessa ?

Skillnad ? 128:an är ju ett "vanligt" panoramahuvud.. på 141:an finns det en massa axlar hit och dit...är det för de 3 olika axlarna, med principen lossa - ställ in - spänn åt ?

Många frågor blev det...

Jeppe skrev:
Ska köpa ett Manfrotto 055 NAT2 och undrar lite över de olika huvud som finns. Har tittat på hemsidan men där står inte så mycket för amatören.
Någon som har 141RC eller 128RC ?

Vad är bra / Dåligt med dessa ?

Skillnad ? 128:an är ju ett "vanligt" panoramahuvud.. på 141:an finns det en massa axlar hit och dit...är det för de 3 olika axlarna, med principen lossa - ställ in - spänn åt ?

Många frågor blev det...

Hej
Använder ett alldeles nyinköpt Manfrotto huvud som heter 222. Detta blev en rejäl överrasking (positiv) då jag främst köpte detta huvud för min monopod. Kulleden fungerar som ett grepp som är fjäderbelastat och då greppet släpps fixeras kulleden. Håller pall för F100, MB15 o 80-200/2.8 i sidoläge! Enda nackdelen kan vara att kulleden bygger rel mycket i höjd varför växling mellan liggande o höjd bilder kan bli aningen omständigt. Fördelen är mycket snabbjobbat, stabilt och att inga vred o annat är i vägen.

352 är också en trevlig kulled, liten men funktionell.
Mvh
Johan

Jag köpte nyligen just ett 055 NAT2 och 222 greppkulled. Det är högt! Med benen helt utdragna så hamnar monteringsplattan i ögonhöjd på mig som är ca 173 cm. Fördelen är ju att man så gott som aldrig behöver använda mittstolpen vilket gör staviet mer stabilt. Skulle jag köpa nu skulle jag välja 308RC.

/ Hasse

Tack för alla svar. Tja en kula kanske är ett alternativ då...

Är det inte svårare att få rak horisont med kula?

Eftersom manfrotto inte har vattenpass, hur gör ni ? Vattenpass i blixtskon ? Tror hama har ett sådant...

Okej Mats.. INTE 128:an då står valet nu mellan 141RC och 308RC.
Kollade på 222:an...nja gillade inte riktigt det. Ska inte plåta sport/actionbilder utan mer natur.

Hmm .. Jubileumsmodellen vart ju fin... men jag tror nog på naturmodellen..

460MG..

Kan rekommendara Manfrotto's 460MG (magnesium huvvud). Lätt till vikten och stadigt/lätt att använda. Perfekt till kolfiberstativen, men funkar till alla andra också.

Små gummiknoppar att vrida på. Lite trögt i början, men lätt att använda när man vant sig. Sitter vattenpass på om man vill ha det, men jag litar nog inte mycket på det.

Ångrar inte köpet. C:a 600 spänn.

Ha det!

Manfrotto's sida:
http://www.manfrotto.com/products/index.html?doc_from=home

Jeppe skrev:

Okej Mats.. INTE 128:an då står valet nu mellan 141RC och 308RC.
Kollade på 222:an...nja gillade inte riktigt det. Ska inte plåta sport/actionbilder utan mer natur.
Jag säger definitivt kula för naturfoto, det är sällan man lyckas ställa stativet helt rakt och att försöka panorera rakt med tre låsta frihetsgrader blir då en pina. Jag fixar raka horisonter med linjenätet som man kan ställa in på Nikon F80

/AK

Jag använder en Manfrotto 108 kuled som jag trívs bra med. Snabbfäste med en platta som kan köpas lösa och monteras på alla roliga kameror och blixtar man vill staga upp.

Kulleden har 2 pinnar (ca 3-4 cm?), en för själva kulans lutning osv, samt en för "panoramaliknande" snurr av hela paketet i horisontell led.

Du kan ju alltid kolla upp den. (Rätt billig har jag för mig... tror att den finns kvar)

/Anders

308

För naturfoto värdesätter jag vikt och format. Ju enklare och kompaktare, desto bättre. 308 är relativt smidigt och har hyfsad vikt så det kommer jag att ja på mitt 'stora' stativ (Gitzo) och på mitt lilla har jag en liten Velbonkula. Jag gillar inte snabbfäste, det blir snabbt att få på grejorna men det ska plockas med... Kulled ser jag som självklart och 141:an skulle bli som ett plock-pinn som fastnar i allt. 128 passar bäst för tubkikare och panoreringar med video.

/Staffan

Snabbfästen kan man väl gödsla med, i alla fall till 108an, de kostade cirkus 80 spänn, så för fyra fästen blir det 240 kronor extra (ett fäste följer ju vanligen med, eller?). Vitsen med ett så enkelt och billigt fäste som sitter på 108an är att du "aldrig" behöver plocka väck den, de får sitta på hela tiden... Snabbt!

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar