Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av logotyp, kan ni rösta på er favorit?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade använt den du har på sajten längst upp till vänster
Dock minskat storleken på punkten.

Jerry

Som jag skrev: Skippa clip-arten/symbolen och använd endast namnet i ett speciellt typsnitt som logga.

Gör det enkelt, då blir det oftast snyggare. Ta tex Cyberphotos logga här på sidan.
Endast namnet i ett speciellt typsnitt utgör deras logotype.

När det gäller ditt val av typsnitt så tycker jag att det kan vara kvar. I annat fall så kan du ta ett stilrent typsnitt (typ som du har på din hemsida, men i en smalare variant) då det ser rent och fräscht ut, och blir lättläst.

Cyberphotos logga tycker jag var ett dåligt exempel om man snackar snygga stilrena loggor.
Den är ju så sjukt ful att den fastnar just bara pga det, iofs kanske det är tanken :)
Ser ut som de använt ett hemsnickrat typsnitt hämtat från dafont eller liknande,
"E" ser helt missbildat ut t.ex.

Mvh.
Anders

Cyberphotos logga tycker jag var ett dåligt exempel om man snackar snygga stilrena loggor.
Den är ju så sjukt ful att den fastnar just bara pga det, iofs kanske det är tanken :)
Ser ut som de använt ett hemsnickrat typsnitt hämtat från dafont eller liknande,

Mvh.
Anders

haha :) ja, jag gillar den inte heller. Men tydligen gör andra de.

När det gäller logotyper, varumärken etc så anser jag att "less is more"
Det ska vara enkelt, tydligt och lätt att känna igen.

För mycket krussiduller ser helt enkelt amatörmässigt ut.
Att det sen är SVÅRT att göra en enkel men stilren design som ser bra ut är ju en helt annan sak.

Lycka till med verksamheten.

/Peter

När det gäller logotyper, varumärken etc så anser jag att "less is more"
Det ska vara enkelt, tydligt och lätt att känna igen.

För mycket krussiduller ser helt enkelt amatörmässigt ut.
Att det sen är SVÅRT att göra en enkel men stilren design som ser bra ut är ju en helt annan sak.

Lycka till med verksamheten.

/Peter

Tack peter! uppskattar ditt svar. !

Mvh.
Anders
Det jag menade med att ta just Cyberphotos logga som exempel var att den ligger synlig på denna sida. Jag ville alltså bara få fram att enkelheten med endast text i ett speciellt typsnitt är nog så tillräcklig.

Vad gäller Cyberphotos val av typsnitt är väl en sak som kan diskuteras.....

Som jag tidigare skrev så tycker jag att trådskaparens hemsidas "logga" var nog så bra, dock med ett något tunnare typsnitt.

Det är komplicerat att göra enkla saker bra...

Det finns definitivt en fördel med att ha en symbol!
Sträva så långt som möjligt alltid efter att ha en symbol som:
1. Kan göras i en enda färg med bibehållet igenkänningsvärde, undvik agärna allt annat än helsvart eller helvitt nör du gör formen för att sedan (ev) välja en lämplig färg för de gånger då du har färg att tillgå.
2. Läsas oberoende av rotation eller spegelvändning och bibehåller igenkänningsvärde även när den är ihoptryckt (tex när avläsningsytan är vinklad mot betraktaren så som en bil som just kört förbi).
3. Inte är avhängigt av små detaljer som försvinner i en ev skalning eller i en kass kopiator eller fax.
4. Glöm tanken om någon sorts "innebörd" (tex de tre PPP eller kameran), det är saker som bara begränsar dig och de har inget egentlig värde, dessutom så är det en del i symbolen som riskerar gå förlorad om am man inte snappar upp den.

Jag skulle gjort många fler olika format på loggon, det är lätt att göra när man väl sitter i jobbet och kn tackla alla problemen samtidigt men att i efterhad komma på att man kanske behöver en profil för hur det ska se ut när allt skrivs ut på en rad är inte riktigt lika lätt i alla lägen...Det knepiga med en loggtype och grafisk proil är att oftast spelar det ingen roll om man driver en lite en-mans-firma eller ett storföretag, behovet av en fullt utbyggd grafisk profil är unjefär densamma.

Personligen skulle jag banta ner mängden teckensnitt till ett och hålla det lite mer sobert, det är inte leksaker du ska marknadsföra. Kolla noga över vilket tekensnitt du vill använda och kom ihåg att det finns ofta flera kopior av ett teckensnitt så välj nog vilket du vill ha (ofta är orginalet bäst), tex är Arial en kopia av Helvetica som avviker i det att den är lite mer optimerad för visning på skärm men som då förlorar en del kvaliteter i andra aspekter.

Tänk noga över vilka fäger du vill använda....det finns en fördel gentemot tryckerierna om du inte använder en massa knepiga pmser utan försöker köra oblandade pms-fäger eller ännu bättre processfärger. Detta är någonting som kan avspegla sig både i kvalitet och i pris.

Att tänk på engelska redan från början är det inget fel med, i sverige är det inget hinder om det står på det ena eller andra språket så detär ara ytterligare en försökring för framtiden.

Och slutligen: Överväg att låta frågan anstå ett litet slag tills du har råd att anlita en ett proffs...det finns gått om folk som kan göra en hyffsad logo och grafisk profil men det finns inte många som verkligen är bra på det, och en riktigt bra logotype/grafisk profil är verkligen en investering.

Och slutligen: Överväg att låta frågan anstå ett litet slag tills du har råd att anlita en ett proffs...det finns gått om folk som kan göra en hyffsad logo och grafisk profil men det finns inte många som verkligen är bra på det, och en riktigt bra logotype/grafisk profil är verkligen en investering.

Alternativt: Skapa en tävling på www.99designs.com och få en mängd olika förslag, från designers över hela världen.

/Adam - som använde sig av 99designs när loggan till www.apeloga.se skulle skapas

Gjorde ett eget exempel "själv" i photoshop. Är DETTA enklare och tydligare och bättre??
VAR KRITISKA NU, det är meningen, lämna kommentarer HÄR!

LÄNK : http://www.patrikpettersson.se/2010/07/29/foretagslogotyp-igen/
Mvh Patrik

Spontant så känns det, men det e högst personligt, som lite konstigt med ett engelsk namn på ett företag som ska inrikta sig till en svensk marknad. Men du kanske ska köra utomlands oxå?

Sen vet jag inte riktigt vad den där symbolen ska "berätta", om du förstår vad jag menar. Att bara ha en symbol eller liknande för sakens skull är onödigt. Men om man däremot kan se symbolen och företagets namn i ett sammanhang så tycker jag det är okej. Som det ser ut nu så är texten och symbolen i två helt olika världar....

var det ngn som fattade? :)

Ingen här då, som kan tänka sig göra en snygg logotyp som fungerar för mångas ögon?
Tänker kanske inte betala så värst mycket, 500kr på sin höjd. Men vill någon så är jag öppen för förslag!

Logotypen ska fungera på papper, visitkort, web och weblogo.
Bilden ska vara omskalningsbar utan kvalitetsförlust ( typ PSD, PDF eller liknande. )

Någon som antar sig jobbet?

Ingen här då, som kan tänka sig göra en snygg logotyp som fungerar för mångas ögon?
Tänker kanske inte betala så värst mycket, 500kr på sin höjd. Men vill någon så är jag öppen för förslag!

Logotypen ska fungera på papper, visitkort, web och weblogo.
Bilden ska vara omskalningsbar utan kvalitetsförlust ( typ PSD, PDF eller liknande. )

Någon som antar sig jobbet?

Du vill nog inte ha en PSD, en vektoriserad EPS från Illustrator eller liknande är branschstandard och
funkar i all produktion så länge den som gör logon vet vilka effekter man inte bör använda i en logga.
Alternativt tar man fram ett par olika avancerade varianter så man är garderad för olika typer av tryck osv.

Det där med en symbol är ju en smaksak men rätt utfört tycker jag det förenklar layoutjobb, annonsering osv en hel del.

Lycka till med logon, lägg gärna upp resultatet här när den är klar så vi får se!

Mvh.
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar