Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av logotyp, kan ni rösta på er favorit?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Under augusti drar det igång helt. Allt är nu registrerat hos bolagsverket och skatteverket, dags att trycka upp lite material. Men nu till sist logotypen som känns ändå ganska viktig.

Vilken av dessa tycker ni faller bäst som företagslogo?
Företagets uppdrag kan vara fotografering, efterbehandling, print och så vidare.

Votera er favorit under länken:

http://www.patrikpettersson.se/2010/06/24/1030/

Vore tacksam för hjälp och andra idéer som andra kan ha gällande logo.

Du har skrivit namnet fel! Ska du använda engelska stavas det "Photo Service", vill du använda svenska blir det "Fotoservice". Blandningen ser enfaldig ut, och det vill du väl inte? Dessutom för namnet tankarna till (snabb) utskrift av bilder på papper, inte till en fotograf.

Per.

Jag skulle ha tagit alternativ 3 och struntat fullständigt i de versionerna med svart bakgrund. Fast jag tycker inget av alternativen är speciellt roligt.

Egentligen tycker jag nog att logotyp 2 är snyggast, men det måste ändå bli ettan, precis som ovanstående skrivit så känns det mera som en tryckeri-/repo-tjänst, speciellt ihop med logotyp två. Hade det istället stått "Fotograf" så hade tvåan varit en hit tycker jag!

Du har skrivit namnet fel! Ska du använda engelska stavas det "Photo Service", vill du använda svenska blir det "Fotoservice". Blandningen ser enfaldig ut, och det vill du väl inte? Dessutom för namnet tankarna till (snabb) utskrift av bilder på papper, inte till en fotograf.

Per.

Hur hade du önskat att de såg ut? Att företagsnamnet är registrerat så betyder ju inte att logotypen behöver innehålla det. Man kan ju egentligen ha vilket namn som helst.
Tips o idéer är välkommet!

Egentligen tycker jag nog att logotyp 2 är snyggast, men det måste ändå bli ettan, precis som ovanstående skrivit så känns det mera som en tryckeri-/repo-tjänst, speciellt ihop med logotyp två. Hade det istället stått "Fotograf" så hade tvåan varit en hit tycker jag!

Ok! Tack för kommentaren! Det kan du ha rätt i!
Mvh P

Hur hade du önskat att de såg ut? Att företagsnamnet är registrerat så betyder ju inte att logotypen behöver innehålla det. Man kan ju egentligen ha vilket namn som helst.
Tips o idéer är välkommet!

För det första: det är rätt sällsynt att fotografer i början av sin karriär jobbar internationellt, och då tycker jag svenska ser mer seriöst ut. Det enkla tycker jag är snyggast "Patrik Pettersson - Fotograf", eller liknande.

Per.

Kan Patrik Pettersson photography fungera bättre ?

Kan Patrik Pettersson photography fungera bättre ?

Om du vill köra på engelska så tycker jag det,
annars precis som Per skriver så finns det ju ett eminent och vackert svenskt ord i Fotograf.
Men jag tror inte att valet mellan dom kommer att göra stor skillnad för dina kunder,
välj det som du trivs bäst med!

För det första: det är rätt sällsynt att fotografer i början av sin karriär jobbar internationellt, och då tycker jag svenska ser mer seriöst ut. Det enkla tycker jag är snyggast "Patrik Pettersson - Fotograf", eller liknande.

Per.

Ok. Tack för din synpunkt! Tar gärna imot hur mkt kritik och info som helst. Vill ju att detta ska bli bra! Och ja. som du sa de kommer bara bli regionalt.

Om du vill köra på engelska så tycker jag det,
annars precis som Per skriver så finns det ju ett eminent och vackert svenskt ord i Fotograf.
Men jag tror inte att valet mellan dom kommer att göra stor skillnad för dina kunder,
välj det som du trivs bäst med!

Mycket riktigt.

Ledsen, men inget av förslagen var vidare snygga.
'

Jag har svårt för dessa blaffor till symboler som ser ut att vara hämtade från nåt gratis clip-art-bibliotek på nätet.
Om man dock ändå ska utgå från dina förslag så hade nog jag personligen valt att helt ta bort clip-arten och endast kört med texten/namnet. Byt ut "Photoservice" till "Fotograf", eller som någon skrev innan "Photo service".
Detta blir ett stilrenare utseende och ser proffsigare ut. "Less is more"

Med en färgglad "gratis-clip-art" så ser det inte så seriöst ut.

Om man dock ändå ska utgå från dina förslag så hade nog jag personligen valt att helt ta bort clip-arten och endast kört med texten/namnet. Byt ut "Photoservice" till "Fotograf", eller som någon skrev innan "Photo service".
... och jag skulle dessutom bytt typsnitt till ett som inte är onödigt svårt att läsa.

Eller möjligen lagt ner hela projektet. Jag tror att det inte är helt ovanligt att folk lägger ner onödigt mycket tid, energi och pengar på saker som inte har med verksamheten att göra (snygg logga, brevpapper, inreda lokal osv) när de ska starta företag.

... och jag skulle dessutom bytt typsnitt till ett som inte är onödigt svårt att läsa.

Eller möjligen lagt ner hela projektet. Jag tror att det inte är helt ovanligt att folk lägger ner onödigt mycket tid, energi och pengar på saker som inte har med verksamheten att göra (snygg logga, brevpapper, inreda lokal osv) när de ska starta företag.

Hm ok. har nog inte lagt ner så mkt onödig tid. Dock är det väl inte helt fel att göra någon typ av undersökning på vad andra tycker, inte sant? Och lokaler? nja jag har ett hus med skapliga möjligheter för både fotografering och kontor. Någon typ av logotyp är väl ändå rätt proffsigt att ha på fakturor, visitkort etc. Logotypen är gratis, Och tror inte den är gjord med cliparts. Men Hur som helst, tror inte jag kommer lägga ner projektet, därimot så är värdefull kritik som en del skrivit här väldigt bra att ha i ryggen.

Möjligt att texten är lite svårläst, men det är väl därför jag är här och frågar för att få någon typ av respons på det innan man går i mål med det.

Tack för visat intresse.

:)

Ledsen, men inget av förslagen var vidare snygga.
'

Jag har svårt för dessa blaffor till symboler som ser ut att vara hämtade från nåt gratis clip-art-bibliotek på nätet.
Detta blir ett stilrenare utseende och ser proffsigare ut. "Less is more"

Med en färgglad "gratis-clip-art" så ser det inte så seriöst ut.

Hur hade du önskat att det skulle vara ? eller vad i logotypen som skulle kunna göras annorlunda förutom just texten?

Hur hade du önskat att det skulle vara ? eller vad i logotypen som skulle kunna göras annorlunda förutom just texten?
Som jag skrev: Skippa clip-arten/symbolen och använd endast namnet i ett speciellt typsnitt som logga.

Gör det enkelt, då blir det oftast snyggare. Ta tex Cyberphotos logga här på sidan.
Endast namnet i ett speciellt typsnitt utgör deras logotype.

När det gäller ditt val av typsnitt så tycker jag att det kan vara kvar. I annat fall så kan du ta ett stilrent typsnitt (typ som du har på din hemsida, men i en smalare variant) då det ser rent och fräscht ut, och blir lättläst.

Som jag skrev: Skippa clip-arten/symbolen och använd endast namnet i ett speciellt typsnitt som logga.

Gör det enkelt, då blir det oftast snyggare. Ta tex Cyberphotos logga här på sidan.
Endast namnet i ett speciellt typsnitt utgör deras logotype.

När det gäller ditt val av typsnitt så tycker jag att det kan vara kvar. I annat fall så kan du ta ett stilrent typsnitt (typ som du har på din hemsida, men i en smalare variant) då det ser rent och fräscht ut, och blir lättläst.

Tack för tipsen! Ska kolla lite så får vi se hur detta slutar! Tack för synpunkterna!

Under augusti drar det igång helt. Allt är nu registrerat hos bolagsverket och skatteverket, dags att trycka upp lite material. Men nu till sist logotypen som känns ändå ganska viktig.

Vilken av dessa tycker ni faller bäst som företagslogo?
Företagets uppdrag kan vara fotografering, efterbehandling, print och så vidare.

Votera er favorit under länken:

http://www.patrikpettersson.se/2010/06/24/1030/

Vore tacksam för hjälp och andra idéer som andra kan ha gällande logo.

För rörigt.

Bestäm dig för vad som ska stå ut och vad som ska informera. Att både ha en symbol, ett namn skrivet i script och ännu ett teckensnitt för det (felstavade, som påpekats) Photoservice blir helt enkelt alldeles för mycket.

Antingen symbol och samma teckensnitt för ditt namn och verksamhet, eller så skippar du symbolen och använder ditt script-teckensnitt för namnet och det teckensnitt du har nu för verksamheten.

Kameran i alternativ 1 tycker jag du inte ska använda, känner så väl igen den ifrån nåt sammanhang, men kan för mitt liv inte komma på nu vart jag sett den, men vill få det till nån av de stora internationella foto-sajterna (eller liknande) som har den (eller snarlik) som sin logga.

Kameran i alternativ 1 tycker jag du inte ska använda, känner så väl igen den ifrån nåt sammanhang, men kan för mitt liv inte komma på nu vart jag sett den, men vill få det till nån av de stora internationella foto-sajterna (eller liknande) som har den (eller snarlik) som sin logga.

Nja, jag personligen ( skaparen av tråden ) har tyvärr inte fastnat för någon längre. Funderar endast på att köra text eller någon enklare logotyp. Jag har tagit kritiken på rätt sätt och kan nog inte göra annat än att hålla med om synpunkterna och fått insikt i att de kanske inte alls duger pga plottrighet och otydlighet.

Mvh P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar