** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Val av liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C.

Aktiv medlem
Ska köpa en liten digitalkamera för att alltid ha fotomöjlighet var jag än är. Funderar på Ixus V2/330 alt. Nikon 885, Sony PS9. Vill kunna printa på fotoskrivare med bra kvalitet i A4. Ni som har erfarenhet. Räcker 2 Megapixel eller måste man upp på 3-4? Ska man vänta in en Ixus tills dom kommer i 3-4 Megapixlar (dom har genomgående bra kritik och är riktigt små!)?

Få kameror har bättre rykte än Canons digitala Ixus-modeller, och inte utan anledning. Sonys kameror är också fina. CF2-kort är inte fel trots allt.
Ladda ner testbilder från ex. www.dpreview.com för att skriva ut så kan du bedöma själv.
Olympus C40 är bra, men ingen mega-hit och lär inte bli någon klassiker. Dessutom slukar 4Mb-filerna för mycket utrymme på de sköra SM-korten.
Riktigt små linser klarar inte högre upplösning än 2-3Mpix på den lilla CCD-brickan...

Linmajon skrev:

Olympus C40 är bra, men ingen mega-hit och lär inte bli någon klassiker. Dessutom slukar 4Mb-filerna för mycket utrymme på de sköra SM-korten.
Riktigt små linser klarar inte högre upplösning än 2-3Mpix på den lilla CCD-brickan...

Nä, C40 är ingen fullträff, men klart prisvärd,
optiken är för liten för att göra en 4mp rättvisa, helt klart..man kan nog få ut en 3mp iaf från kameran vilket ju är bra med tanke på pris/storlek. SM-kortet skört..det sägs så, men jag har inte haft några problem med mina 5 kort iaf..man får vara rädd om dem..billiga i inköp är det ivfsh..fota i HQ läge så tar de bara en 1mb i anspråk och detaljupplösningen blir bättre en på IXUS 2mp.

Visste inte att 4mpixel bilder tog större plats på Smartmedia än på andra minnestyper !???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar