Hej Christer m.fl, kul att denna tråd lever vidare.
Jag har missat att återkomma med uppföjningen så tack för din fråga:
Resan var helt otrolig.
Var var 4 st, 2 vuxna och en 17-åring och en 14-åring.
3 dagar i Tokyo, sedan flyg till Cairns.
Där spenderade vi 4 dagar: Bl.a 1 dag på revet med snorkling, en dag på Tully River med River-Rafting (5 timmar på vattnet
Sedan satte vi av söderut på Bruce Highway med ett st camping-bil.
Att bila i Australien är ett helt fantastikt sätt att se landet.
Inlandet väster om Brisbane är bedövande vackert, det finns hur mycket som helst att se.
Bilen lämnade vi efter 12 dagar i Brisbane.
Sedan spenderade vi tre v med olika släktingar på lite olika platser i Brisbane med omnejd.
En helt otrolig resa på 6 veckor totalt.
Det blev ca 2000 bilder.(Mindre än jag trodde).
Jag hade med mig 6 st Sandisk Compact Flash-kort i olika storlekar och bytte med jämna mellanrum för att fördela bilderna på flera kort.
I Brisbane tankade jag över allt hos min svåger för att få backupp.
Tog Jpeg i högsta upplösning med Aktive D-lightning aktiverat överlag för att få bästa "färdiga" bilder i den starka solen.
Tog RAW i en del fall men inte så ofta som jag trodde att det skulle bli.
När man reser med familjen blir det mest resefoto och inte så mycket kreativt bildskapande.
Är överlag mycket nöjd med hur bilderna blev och Jpeg-filerna klarar utan vidare den efterbehandlimg som gjorts.
Naturligtvis är RAW mer kraftfullt men det formatet kräver ju efterbehandling så det använder jag bara till "kreativt" foto eller situationer med knepiga ljusförhållanden.
Jag måste ta mig tid att ladda upp lite resebilder här på fotosidan.
Tack för era synpunkter hittills och fortsätt gärna skriva i tråden, det är kul att läsa.
Trevlig kväll.
Mvh
Mats W