Annons

Val av kamerahus för amatör i skidbacken

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerrr

Medlem
Jag är en glad amatör som ska ta steget från kompakt [och mobilkamera ;-)]kamera till systemkamera. Jag vill ha en stryktåligt, snabbt kamerahus att växa i då jag gillar att vara ute i skidbacken/på resa och plåta. Frågan är då, ska jag satsa på ett rejält (=dyrt) kamerahus direkt? Nikon D70s ligger inom min budget, men har hört att det inte är så bra tätat (samt har plastchassi). Kan det vara lämpligt, månne? Andra förslag än Nikon/D70s mottages varmt :)

Tack till dig som svarar!

Pelle

Att plåta i skidbacka klarar alla kameror. Tätning behövs främst som du ska plåta i regn, som på fotbollsmatcher. I backen åker du med kameran i väskan och tar fram den när du stannat och ska plåta. Bra skidbilder är nästan alltid arrangerade.

Nikon D50 är bättre och modernare än D70s. Men båda de kamerorna är lite väl långsamma för action.

Canon 20D är snabb och byggd i metall. Nikon D200 är ännu bättre och ännu dyrare.

Det viktigaste är objektiven. Hellre D50 och proffsglugg än D200 och plastobjektiv.

Nikons 18-70/3,5-4,5 är en bra början liksom Sigma 18-50/2,8. Canons 17-55/2,8 IS är också intressant.

Du bör också komplettera med en telezoom, men då räcker ofta en konsumentmodell i början. Canon 70-300 IS är riktigt trevlig och deras 70-200/4 är högsta kvalitet.

;D Engångskamera ?

Nä men seriöst, jag åkte med min 20d, så var det så mycket att fota så jag pallade inte ta fram ryggan å packa upp kameran varje gång. *im with stupid, dvs myself. *

Naturligtvis hadde ajg inte ramlat på hela dagen å hadde börjat bli kaxig. Hadde kameran under jackan på magen, ramlade givetvis i en svart backe, knäckte 3 revben. :> packa ner kameran varje gång! är mitt råd.

20d är för övrigt en bra kamera. den klarade fallet superbt :D inte en skråma. så har du tänkt å ramla så kanske det är bra ;D

Mvh Simon