Annons

Val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Karao

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag ska snart åka utomlands och har tröttnat på att bara fota med mobilkameran och tänker därför köpa en kompaktkamera inför denna resa.
Canon är en gammal favorit och jag har tittat på olika modeller från det märket. De modeller som jag har tittat på är;
*Canon Powershot sx620 hs för 2189 kr
*Canon Powershot sx710hs för 3795 kr
*Canon Powershot G9x mark2 för 4490 kr

Tacksam om ni kan råda mig vilken av dessa ni anser är den bästa resekameran och mest valuta för pengarna?

Dessa är väldigt olika kameror. De första 2 är kompakta superzoomkameror men med pyttesmå 1/2,3" semsorer som inte levererar toppkvalitet i sämre ljus och där superzoom innebär optiska kompromisser. Den tredje, G9X har en betydligt större 1" sensor men mycket mindre zoom.

Skall du ha mycket zoom i ett kompakt paket men med liten sensor har Panasonic sin TZ serie och Sony har motsvarigheter. Vill du ha bättre ljusstyrka och eller enorm zoom finns t ex Fuji HS30, FZ82, Canon SX60, Panasonic Fz300, Sony HX400V och Nikon P900.

Större sensor och superzoom (1") Pansonic TZ100, FZ1000 eller 2000. Sony RX10 I, II, III, IV, Canon G3X.

Större sensor (1") och kompakt: Canon G9X (ett och II), G7X (1 och II), G5X, Sony RX 100 (ett, II, III, IV, V), Panasonic LX15 och en med ännu lite större sensor Pana LX100.

Ännu större sensor (4/3" eller däromkring med zoom): Canon G1X (ett, II, III).

Du får välja om du skall priotitera storlek, mycket zoom eller kunna få bättre bilder där det är hög kontrast (t ex stark sol) eller sämre ljus (=större sensor).

Under 6000kr får du mest zoom med störst sensor och bäst ljusstyrka med Panasonic FZ1000.

Längst zoom (men pytteliten sensor 1/2,3"): Nikon P900.

Bäst möjligheter i sämst ljus: Canon G1X II, Canon G7X serien eller G5X, Pana LX15 eller LX100, Sony RX100 III, IV eller V eller RX10 ett eller II.

Mest kompakt med störst sensor: Canon G9X (sämre ljusstyrka på objektivet än G5X, G7X) eller Sony RX 100 ett eller II (begränsning som G9X).

Tyvärr är det så att man oftast får det man betalar för. Här kompliceras dock valet av att vi jämför två radikallt olika kameratyper.

Tanken med sx620 hs och sx710 hs är att de har långa teleobjektiv som låter dig komma nära motivet. Problemet är dock att de är ljussvaga vilket innebär att du behöver mycket bra ljus för att utnyttja den finessen och även om du har bra ljus är det ganska svårt att hålla en kamera utan sökare som du sätter till ögat så att du kan ta stöd mot huvudet tillräckligt stilla. Du har visserligen hjälp av inbyggda skakreduceringssystem men även om du lyckas hålla kameran stilla hjälper inte skakreduceringssystemen ifall motivet rör sig. För att ta sådana bilder behöver du kort slutartid och för att få kort slutartid behöver du högt iso vilket i sin tur ger mycket brus på en liten sensor. Skulle säga att den här typen av kamera mest kan ses som en utvidgad smartphone utan telefon, bra om du vill ta för att minnas men inte bryr dig så mycket om bildkvaliteten utan fyller på det som saknas från minnet av upplevelsen. Precis som mobilen är de små och går lätt ned i en byxficka och kan därför alltid vara med.

G9x mkii kommer att ge bättre bildkvalitet tack vare större sensor och framför allt möjligheten att fotografera i RAW vilket ger bättre möjligheter att efterbehandla bilderna så att de mer liknar hur du upplevde motivet du en gång fotograferade. De bättre redigeringsmöjligheterna ger dig även mera slarvmarginal. Större sensor och större bländaröppning gör det enklare att leka med skärpedjup för att framhäva motivet, som t.ex. få suddig bakgrund för porträtt.

Skulle även föreslå att du tittar på kameror med riktig sökare om din budget så medger. Förutom att sökaren gör det möjligt att använda huvudet som stödpunkt för att hålla kameran stadigare, gör den det mycket lättare att komponera bilden eftersom du inte störs av reflexer från solen på bildskärmen, motivet blir dessutom tydligare avgränsat från omgivningen. Gillar man Canon kanske G5x vara ett bra alternativ.

Tusen tack för att ni tagit er tid att svara och delat med er av all kunskap som jag långt ifrån har!
Jag tittar vidare på Canons kompaktkameror, men kommer att välja bort de med superzoom då jag tror att jag kommer bli besviken på bildkvalitén. Tack än en gång!

Tusen tack för att ni tagit er tid att svara och delat med er av all kunskap som jag långt ifrån har!
Jag tittar vidare på Canons kompaktkameror, men kommer att välja bort de med superzoom då jag tror att jag kommer bli besviken på bildkvalitén. Tack än en gång!

Om du är villig att bära på en större kompaktkamera som t ex Sony RX 10 ett eller II eller Panasonic FZ1000 eller 2000 då får du både bra ljusstyrka på objektivet och en stor sensor i kombination med ganska stort zoomomfång men det blir ju kameraväska och inte ficka.

"Kompaktkamera" är inte samma som "kompakt kamera". Kompaktkamera innebär endast att man inte kan byta objektiv.

Detta sagt för en given storlek får du mycket bättre bildkvalitet om du satsar på mindre zoom men större sensor och bättre ljusstyrka på objektivet (f-tal) där ett lägre tal släpper in mer ljus. T ex släpper en 24/1,4 in dubbelt så mycket ljus som 24/2,0 osv.

Vill så småningom köpa en ordentlig systemkamera, men just nu räcker budgeten inte till, utan det får bli en liten, lätthanterad fickkamera.
Jag har tidigare haft kompaktkamera från Nikon, Panasonic och Canon, men de senaste åren mest fotat med mobilkameran, olika Samsung-modeller. Tidigare kameror var i stort sett likvärdiga, men jag gillade Canon bäst då jag upplevde att den hade bäst färgåtergivning och det känns viktigt för mig. Färgåtergivning, skärpa, bra videokvalitet och lätthanterad, sen är jag nog nöjd för stunden iaf :)

Vill så småningom köpa en ordentlig systemkamera, men just nu räcker budgeten inte till, utan det får bli en liten, lätthanterad fickkamera.
Jag har tidigare haft kompaktkamera från Nikon, Panasonic och Canon, men de senaste åren mest fotat med mobilkameran, olika Samsung-modeller. Tidigare kameror var i stort sett likvärdiga, men jag gillade Canon bäst då jag upplevde att den hade bäst färgåtergivning och det känns viktigt för mig. Färgåtergivning, skärpa, bra videokvalitet och lätthanterad, sen är jag nog nöjd för stunden iaf :)

Vill du ha en kamera som går ner i fickan så finns två riktigt bra serier av kompakta kompaktkameror som jag tycker att du skall kika närmare på:

För största ljusstyrka så är det Sony RX-100-serien, från version 3 (III) och framåt.

För största zoom/brännviddsomfång så är det Panasonic TZ100 och nya TZ200.

Alla de har bra 1"-sensorer, sökare (även om vissa kompromisser med tanke på storlek, så är det grymt bra i vissa situationer, med tex. mycket sol eller mycket snö, att de finns) och bra optik.

Något kanske lite för stort för mindre fickor, men som kan gå ner i vissa större (jackor, mm.) så kika även på Panasonic LX100. Har en något större (nästan) m43-sensor, lite bättre optik och bättre reglage (är ju alltid en kompromiss på mindre hus).

ANNONS