Annons

Val av kamera (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Northman

Medlem
Hej
Håller på att köpa mig en ny kamera, har haft en Nikon F50 i några år men tänkte nu byta upp mig. Har redan hunnit köpa det objetiv jag vill ha (28-135 IS USM), så det måste bli ett Canon hus. Tanken är att köpa ett begagnat och efter vad jag har läst så står valet mellan 50e/5/30. Fotar en hel del sport framför allt vintertid, är det någon som kan tipsa mig i valet?

MVH Northman

Ska du plåta sport är det eos 5 som gäller eftersom den har snabbare filmframmatning. Annars är eos 30 en bra och modern kamera.

Japp.. EOS 5 är riktigt bra. Visserligen får du bättre AF med EOS 30, men du får inte spotmätning och 5 fps t.ex.

Läs gärna de kortfattade recensionerna under köpa>kameraöversikt som du hittar här.

Även EOS30 är ju ganska snabb, den ligger inte så långt efter EOS 5. Kommer inte ihåg exakt, men är det inte 3.7 eller 4 fps?

Och så har den ju E-TTL och bättre autofokus (sägs det), vilket vägde tungt för mig när jag valde kamera.

EOS 30 har 4.5 b/s så den är inte mycket långsammare, men däremot så är AF:en mycket bättre i 30:an än i 5:an plus att ögonstyrningen är mycket bättre. Den har bättre ljusmätare också även om den saknar spotmätning, men du har utsnitsmätning som du klarar dig lika bra med. Vet inte om spotmätning är det bästa om man ska fota action i vilket fall som helst. AI-Servo är också bättre i 30:an än i 5:an, och har samma prestanda som EOS 3 och EOS 1V, alltså kan följa ett mål kommande mot dig upp till 50km/h.

Du har också som någon beskrev E-TTL och snabbare val av AF punkter, plus att du har fler AF punkter än 5:an. 30:an är också mycket tystare och lättare.

EOS 5 är ingen dålig kamera och har ett bra vertikal grep där jag anser att det är den "enda" missen dom har gjort med EOS 30, att det inte finns någon inmatningsratt. Men och andra sidan så har inte VG10 som vertikalgreppet som EOS 5 har något utrymme för batterier som BP300 till 30:an. Spotmätning skulle man också vilja ha men är inget livsviktigt, man klarar sig som sagt med utsnittsmätning.

En annan kamera som jag nog skulle hellre rekomendera än EOS 5 är EOS 1N HS/RS. Du kan finna den för någon tusenlapp mer men det är en helt annan kamera tycker jag. Den har inte lika många år på naken och ingen ögonfokus men 10b/s och en himla robust kamera som har allt. Man kan hitta dom för runt 6500:- och uppåt, oftast runt 7500:-

HS är med vertikalgrepp med inbyggd batteripack och RS är som HS men med fast spegel och då kan du följa målet hela tiden, men är lite dyrare.

Jag har sett olika siffror, 4.5 står det i min manual och i katalogen 2000/2001. Men jag har sett att det står 4b/s på nätet och på några andra ställen (har även sett en siffra på 4.3, för att röra till det). Jag får väl testa när jag kommer hem....

-"Vem ska man tro på, tro på, tro på när, när det är så här" :)

4 eller 5 b/s

4 eller 5 b/s spelar ingen roll för mig, det viktiga är att ha en kamera som så många ggr som möjligt kan hjälpa mig att ta bra bilder och som inte kräver oändlig menyhantering för att ställa in funktionerna. EOS 5 oroar med trasiga programvred och äldre konstruktion, EOS 30 saknar spotmätning, vet inte om jag behöver den, sämre fokuseringsegenskaper i svagt ljus och någon sa att det inte kunde bli krångligare att ställa exponeringskomp. stämmer det? Svagt ljus kanske löser sig med en bra blixt.

Micke

Det är busenkelt att ställa in exponeringskompensation på en EOS30! Bak på kamerana sitter en ratt som man snurrar på. Klart!

Vill man sedan förskjuta bländr/slutarkombinationen utan att påverka exponeringen använder ma ninmatingsratten vid avtrycket. lika enkelt det.

Om du inte vet om du behöver spotmätning så behöver du inte den :)

Spotmätning är bra, men inte då kanske till action. Den är bra till att styra exponeringen t ex vid starkt motljus eller om du vill använda ett naturligt gråkort för att få rätt exponering. Det är även bra till att kontrollera t ex skillnaden mellan två ytor, men då vill man helst ha multispotmätning som jag själv använder mest men som bara finns på proffskameror som t ex EOS3. Du kan göra samma sak med utsnitsmätning, men då måste man gå närmare det man vill mäta, eftersom spotmätningen mäter i regel av ca 2-3% av ytan och utsnittsmätning från 6-10% beroenda av modell.
Man går helt enkelt ett steg fram låser mätaren och backar igen för att sedan ta bilden.

EOS 5 är en fin kamera som jag gärna själv skulle köpt om inte EOS 30 fanns. Den är snäppet vassare, men inte rakt av, och den kommer med nyare teknik. EOS 5 är väldigt dyr som beg. även om jag har sett priserna sjunka rejält. Den har som sagt 10 år på nacken, men den har det av en anledning, den är väldigt bra och är väldigt omtyckt. Men jag hade hellre lagt pengarna på en beg. EOS 1N HS för det är en så mycket bättre kamera.

EOS 30 har inte spottmätning och den är inte lika snabb, men sedan har den bara fördelar tycker jag, se tidigare inlägg. Sedan är det som Tobias sa, det är bussenkelt att ställa in exponeringskompensationen, den som påstår något annat har nog inga tummar eller har inte hittat ON/OFF för ratten där bak :)

Jag var i samma valsituation som du i somras. Valet föll på en EOS 50E. Huvudsakligen för priset, 4000 SEK beg inkl 28-105 USM i nyskick. Jag tror du får ett EOS 50/50E-hus för max 2000kr idag.

EOS 50/50E har liksom EOS30/33 inte spot, så måste du ha det är det EOS5 som gäller vad jag förstår. Själv använder jag alltid den partiella ljusmätningen (9,5%) och den funkar bra, men jag saknar spot ibland.

Annars är 50 en bra kamera. Snyggt stabilt metallhus med klassiska tydliga knappar. Ögonstyrningen använder jag inte, men den funkar.
Den har de vanliga funktionerna som bracketing, exp.kompensation etc. Bra att man kan spola tillbaks filmen med flärpen kvar. Jag byter rullar hela tiden för att lära mig mer om olika filmer. Tar några bilder med Reala, och byter rulle till sv/v eller dia och fotar samma motiv.

Jag kan rekomendera den förutsatt att du inte behöver spot somsagt.
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar