Annons

Val av fotoredigeringsprogram, PS/LR/EL ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, vad skall man välja ? Någon som kan ge en kortfattad beskrivning om ovanstående så att man får en vägledning om vad man anser sig ha behov av så att man inte köper ett program för dyra pengar som man egentligen inte har användning av ? Troligtvis så kommer jag att fotografera i RAW så mycket som möjligt för att kunna ha kontroll över efterbehandlingen.

Jag kommer att försöka mig på HDR- fotografering samt landskap och panorama så det är lämpligt att programmet kan hantera sådana uppgifter, att tex. sätta ihop en panoramabild av flera olika bilder. Om man kan få hjälp med att ordna bilderna på ett snyggt sätt, i olika kategorier så är det ingen nackdel, ja ni förstår vad jag menar.

Nu kan man visserligen gå till ytterligheter men riktigt så nördig är jag inte, det finns andra saker att göra än att sitta framför datorn och manipulera med bilder ( fotografera tex) så det behöver inte vara ett EXTREMT program. Gratis-varianterna faller utanför. Jag hade tänkt att satsa på något av Adobe:s programvara.

Ev. så kommer jag att satsa en slant på bättre hårdvara än vad jag har nu, som är mer ändamålsmässig för just fotoredigering, men det är en annan tråd och en senare fråga.

Det skall väl i sammanhanget nämnas att jag saknar även rudimentär kunskap om att använda fotoredigeringsprogram, men (förhoppningsvis ) så kan man lära sig (något).

Ja, vad säger panelen ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.