Annons

Val av film

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Jag har ett problem med val av film.

Gillar att fotografera med Provia 100, men nu vill jag fotografera en av mina vänners svarta hund i dagsljus.

När jag använder Provia 100 och vill ha hunden normalexponerad blir naturen runt omkring överexponerad. Eller om jag vill ha naturen normalexponerad, blir hunden alldels för underexponerad.

Senaste gången när valde jag "pappersfilmen" Portra 160VC, blev det mer jämt exponerad. Men jämfört med Provia 100 blev färgerna lite konstiga ibland och det blev lite mer kornigt.

Men vad skulle ni välja för film för den situation jag nämnde?
 
Nej, det går inte med reflektorer.. Fotar honom(hunden) ute i naturen i olika situationer. Annars hade det varit en bra idé.

Hur skulle Kodak E200 uppföra sig? Något annat förslag?

Jag kunde förstås testa med Provia 100 i mulet väder eller där solen gått bakom moln, för bättre balans i exponeringen.

/Stefan
 
Diafilm har mer begränsat omfång än negativ film. Annars kan du testa med lite upplättningsblixt på jycken.
 
Samma problem uppstår med svart katt.....
Dvs att det är svårt att få fram något annat än en svart klump, utan nyanser.
Men med ögonen ser vi mer, det är svårt att få en bra bild av ett svart djur.
När man sedan lämnat in filmen för framkallning eller utstkift blir det svarta djuret grått och bakgrunden överstyrd,eller utbränd.
Framkallningen har gjort en egen bedömning av bilden medleljus, och funnit att det är nog en underexponerad bild och dragit upp den.
Det gäller nog att få fram ett starkt och hårt ljus för att få fram blänk och nyanser i den svarta pälsen. Motljus, polfilter ???
Mer tips önskas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.