ANNONS
Annons

val av digitalkompakt.

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
hej.

är mycket nöjd med att fota med systemkamera, men känner oftare och oftare (speciellt då jag blivit petig med bildkvalitet) att jag inte vill ta snap-shots med min mobiltelefon, och då kameran inte är med blir jag ofta utan resultat.

går i tankar om att köpa en kompaktkamera, bildkvalitet är ju såklart viktigt, men eftersom den blir mer av en accessoar är även design en faktor jag vill räkna in. följande kameror har fångat mitt intresse, vilket skall jag välja och varför?

canon ixus 70: snyggast av kamerorna, genomsiktssökare.

nikon coolpix s500: VR, snygg, en nikon som jag är van vid.

leica c-lux 2: dyrast med marginal, men en Leica!!! VR

fuji f31d: prisad för hög-isoegenskaper men xd-kort är inte det snabbaste jag testat.

om någon med erfarenhet av en eller flera av dessa kameror läser så är jag hemskt tacksam för svar. eller om ni vet om någon bra sida med reviews. dessutom om ni märkeserfarna fotosidare vill dela med er av ert generella intryck av respektive märkes kompakter så hjälper det också.

tack!

Jag har precis köpt en Coolpix P5000, men har bara hunnit ha med den ut på en festkväll, så kanske inte är bästa och optimala testtillfället :)

Jag är iallafall nöjd med den så här långt.. enkel i menyerna och är man Nikonägare sedan tidigare, känner man igen sig i menyerna.

enkel behändig, men inte för liten.. och så här lång tycker jag korten är bra

Sedan måste jag också berätta kommentaren från en arbetskamrat när jag steg in på kontoret med den lilla kameran i handen.

Den var:
Men Agnetha, har du kört din kamera i tvättmaskinen... den har ju krympt :)

(Går nämligen normalt omkring med en D200 i handen)

bolojen skrev:
bildkvalitet är ju såklart viktigt

Den perfekta kompaktkameran finns nog inte, så då blir det kompromisser och prioritering av det som är viktigast, är det lågt brus, snabbhet, mycket zoom, vidvinkel, minneskort, menyerna eller ... ?

För min del har bilden hög prioritet, naturliga bilder utan blixt, slippa röda ögon vid blixt och få lite brus på bilden vid svagar ljus, snabb kamera vid rörliga motiv, då är Fuji ett bra alternativ på kompaktkameror.

Vid svagare ljus har F11/F30/F31 synbart mindre brus på bilderna än konkurrenterna.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Bilden nedan är tagen med min Fuji F11 och ett stativ en höst, eftersom de flesta kompaktkamerorna ger mycket mer synligt brus får de svårt att konkurrera vid ett liknande motiv, båda mina kompakter Ixus och Kodak får ligga i lådan vid såna tillfällen.

Bilagor

• brasa_ex.jpg
    brasa_ex.jpg
    64.4 KB · Visningar: 735
vad jag främst prioriterar är vidvinkel och bildkvalitet.

sen om bildkvalitet beror på bra sensor vid höga iso eller på bildstabiliering kan man ju diskutera... det är alltså inte bara brusfri bild jag menar, utan även en räddad bild pga skärpa vid skakning etc.

har kollat in recensioner på fuji f31d och f40d. tyvärr verkar det som folk gillar den nyare mindre, och det är synd då den även kan använda sd-kort.

har även kollat in panasonic fx30 som är mycket kompakt, har vv28mm och vr, men inte alls samma lågljusegenskaper som fuji.

det är svårt, jag fortsätter vänta på era vidare kommentarer.

Jag gillar denna som har excellent bildkvalitét, mycket bra optik, 28mm, bildstabilisator och är klart snygg. Den har även rawformat och en sensor i 16/9 format.

Det som inte är så bra är resultatet på högre ISO än 200.

bolojen skrev:
har kollat in recensioner på fuji f31d och f40d. tyvärr verkar det som folk gillar den nyare mindre, och det är synd då den även kan använda sd-kort.

Jag har en f31d som jag är mycket nöjd med. Den börjar liksom f40d på 36mm så den är nog inte tillräckligt vidvinklig för dig.
Däremot kostar ett minneskort på 1GB 250:- just nu så det tycker jag inte borde spela så stor roll vid valet av kamera.

Magnus, jag står lite i valet och kvalet liksom du.

Jag hade nämligen en Fuji F11 som jag tappade i vattnet för en tid sedan.

Att det kommer att bli en ny Fuji står klart eftersom de har såpass mycket bättre bildkvalitet att jag tycker det överväger över "28 mm".

Det lutar åt F40fd eftersom den är något mindre i formatet än F31fd. F40fd verkar ha säkrare exponering än min gamla F11 också, något som plågade även F30. Jag har hört (preview) att F31fd blev något förbättrad gentemot F30 i det avseendet. Övrigt hos F40fd är de kostiga blåa gloriorna runt överexponerade delar av bilden tycks vara borta (fanns hos F10, F11, F30, F31fd). Hur detta åstadkommits har jag tyvärr ingen aning om. Bra att slippa i alla fall.

F40 vs F31 i mitt tycke:

F40:
+ Upplösning något bättre.
+ Mindre format
+ Exponeringen verkar vara bra
+ Tar SD-kort (fast det är ju billigt med XD också)

- Batteriet något sämre
- Färre manuella funktioner (dock av begränsat värde eftersom skärpedjupet så stort ändå)
- Mer brus

bolojen skrev:
Men det är stor skillnad på dessa två, F40 är visserligen nyare men den är inte en uppföljare till F31 utan till F20. Dessa är enklare modeller utan manuella inställningar. Om du vanligtvis fotar med systemkamera passar en f31 eller f30 (minimala skillnader dem emellan) antagligen dig bättre.

Sen det dar med xD kort vet jag inte varfor det skulle vara ett problem med hastigheten? Min F30 har xD och har inga som helst hastighetsproblem, den ar snabb som attan.

Hm... intressant kamera.. hoppas dom har satt i lite större sensor nu bara.. kanske en Olympus 3/4 sensor? Vore inte helt fel :)

Jag har en Ricoh GRD som kompliment till min D200, och jag är mycket nöjd med den, hade tidigare en Canon Ixus 40 och en Nikon Coolpix 7900, men dom är inte i närheten av Ricohn's kvalitet och användarmöjligheter, vill du promt ha zoom så är Ricoh GX100 ett mycket bra val.

Båda har riktigt bra sökare som tillval, GX100'an sökare är förvisso digital, men skall vara bra, GRD sökaren är en äkta analog, själv har jag en Voigtländer 28mm sökare i metall till min, den är faktiskt någon hundring billigare, men den funkar bara med orginal gluggen, det finns även en 21mm objektiv som tillval till GRD, och orginal (plast) sökaren täcker in bägge dom brännvidderna.

För övrigt så är min GRD lika bra byggd som min D200, dvs magnesium-body, sen har den alla inställningsmöjligheter som man är van vid från sin dslr, + ett snapshotläge där fokus låses på 2.5 meter, och eftersom skärpedjupet är långt redan på fullt öppen glugg (f/2,4), så är det bara att trycka utav direkt utan väntetid, perfekt för gatufoto.

/kent

Jag plöjde förut massor med fakta och testbilder för att köpa en liten kompakt och mina val stannade mellan Canon PowerShot S3 IS och Fujifilm Finepix F31fd.

Då denna kamera skulle vara tänkt som en "ta med på festen" kamera så föll mitt val på Fuji. Tyvärr han jag aldrig använda den då jag kom på att jag hade bommat farsans födelsedag och nu vet jag bara att han tar riktigt bra bilder och är jätteglad.

Men det är en liten smak sak och jag tyckte 3x zoom kändes lite snålt, men det beror nog mer på att jag vant mig mig vid 7x zoom och gärna inte vill tränga mig på motiv.

Tyvärr verkar den nya sensorn inte ha lika fina brusegenskaper som den i ex. F31.

Prel. tester (visserligen på pre-produktionsex.) visar på något mer brus vid ett steg lägre ISO. Alltså något mer brus vid ISO 800 än F31 har vid ISO 1600.

Många fördelar, en tråkig nackdel, jämfört med F31 alltså. Sen har visst batteritiden kortats till en 1/3, men jag antar att större display och IS inte är "gratis".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar