Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av digitaliseringsbord...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Har tänkte skaffa mig ett digitaliseringsbord känner att jag behöver lite tips för mitt val..

De två frågorna är:

1. Nåt tips på ett bra och , framförallt, prisvärt bord?

2. Vilken storlek bör man minst ha? Själv gissar jag på A5.. Räcker det kanske med A6?

MYCKET tacksam för svar...

/Micke

Har ett Wacom intuos2 A5

Har precis köpte ett sådant, det gick loss på ca 4000kr med moms. Det kan jag verkligen rekomendera mina axlar säger bara mmmmm men det skulle nog funka med A6 storleken med.

Det beror väll lite på vad du skall ha den till.
A5 för du göra större rörelser med än A6...

/DaSilva

Jag har två Wacom A5, inte nyaste modellen utan de har hängt med i nått år. Jag har även provat Wacom A6 en tid.

Är målet att retuschera bilder/photoshop-arbete så räcker A6 i normalläget mycket bra!

Ska man rita mycket (tekniska illustrationen, vilket jag gör) med Illustrator så är A6-bordet för litet och har för dålig upplösning. Då måste man upp till A5 eller A4.

Jag testa A4 en längre tid och kompromissade sen på A5 i format. Handrörelserna blir ju mindre med A5-bord och hålet i plånboken inte så djupt.

Mitt yngsta A5-bord är från 1998, så jag har väl lite beslutsvånda när jag behöver byta dator i framtiden och inte har en com-port längre.... Då blir det nog ett nytt A4-bord för mig.

Ritborden har som sagt hängt med ett tag, så inköpet kan man ju slå ut på några år och då känns det inte så ruskigt dyrt.

Jag är lycklig ägare till ett Wacom Intuos A4. Ska du teckna mycket också och inte bara retuschera foton så kanske du behöver ett A4, annars är nog A5 ett hett tips. Det blir STORA rörelser med ett A4. A6 tycker jag personligen är för litet.

/AnnaKarin

Helt klart A5 för blandat arbete, vill du ha den "mindre" kan du ställa in den så att den bara reagerar på en del av ytan - mycket bekvämt.
Använd pennan mycket, ställ in den noga så att den svarar mot dina önskemål och vips så var en av orsakerna till överansträngda muskler och musarmar borta!

Kokko

Jag har en Acecad 115*140mm, 200*200 i yttermått. Kostar ca 650 kr. Pennan är vek och oergonomisk, jag har brutit sönder den två gånger efter att fingrarna domnat. Pennan är även trådlös vilket är praktiskt men batterierna (AAAA) finns inte överallt.

Skrivytan kan ge antingen absoluta värden där en viss punkt på plattan svarar mot samma punkt på skärmen, eller relativa värden som med en vanlig mus eller trackball. Nackdelen med det tidigare är att om man kör med flera bildskärmar så förvrängs ytan så att den täcker alla skärmarna; rita en cirkel på plattan och du får en ellips på skärmen. Man kan ändra i inställningarna för att motverka detta men då används en mindre del av plattan. Den duger för mina amatörsyften men inte mycket mer.

Är det ok att skriva vart jag köpt den eller är det otillåten reklam/marknadsförng?

Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar