ANNONS
Annons

val av digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej sitter här o våndas över vilken kamera jag ska välja. förts va det ett enkelt val, jag satt o drömde om en canon eos 350D, men så gjorde jag "misstaget" att börja leta o kolla, det gjorde inte saken lättare, 8 megapixlar här 10 har denna, kolla mig jag har antiskak funktion,
osv osv. detta har gjort mig väldig förvirrad.
är det någon mera som känner så här inför första digitala systemkameran?

/Niklas
 
Jag har en Nikon D50 och är mer än nöjd med den. Var från början inne på Canon, fast då mest för att jag då tyckte att deras objektivserie var intressantare. Idag - när Nikon har släppt fler objektiv - känns det lite hugget som stucket. Båda dessa kameror (märken för den delen) har sina fördelar, vilket finns beskrivet i ett otal trådar här på FS.

Idag syns dock Pentax nya systemare riktigt intressanta med de många nya funktioner som de lagt in och det synnerligen konkurrenskraftiga pris som de satt på dem. Deras objektivserie verkar ha fått grymt bra kritik över lag, även om den samtidigt varit något snäv i utbudet. Detta verkar dock rätas upp nu inom en mycket snar framtid.

Det som avgjorde för mig när jag köpte min kamera var hur kameran kändes i handen - något som de flesta här på FS brukar referera till som en mycket viktig faktor. I detta avseende var dock Nikon helt outstanding jämfört med Canon i mina ögon. Pentax nya vet jag dock inte så mycket om, men deras inbyggda bildstabilisering hade nog vägt tungt för mig personligen, även om detta är en smaksak.

Sök efter gamla trådar på ämnet, där hittar du allsköns jämförelser, åsikter och tips från folk med omfattande erfarenhet och kunnande!

'Good luck!'

/ D

Ps. Passar på att sända ut en eloge till alla de som hjälper till med slikt - tips och kunnande mm. - helt ovärderligt och mycket vänligt! ds.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.