Annons

Val Av Digital Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_Lundberg

Ny medlem
Är frustrerad och undrande varför kameror ger nästan SAMMA bildkvalite OAVSETT PRIS. Du tror säkert att jag skojar men gå själv in på http://www.cyberphoto.se
där alla kameror förutom systemkamerorna har testbilder. Så även om de är tredubbelt så dyra så blir bildresultatet detsamma.

Om du tycker att alla är lika så är det väl andra saker du får grunda ditt köp på.
Jag kan bara säga att jag inte ångrar mitt köp av systemkamera. När man jobbar lite mer med bilderna efter fotograferingen så märker man milsvidd skillnad.

Snabbt svarat men ...

Systemkamerorna har dom tyvärr inga jämnförbara bilder med som jag nämnde så det kan jag inte uttala mig om. Jag skulle gärna sett att dom haft motsvarande bilder från systemkamerorna. Men självklart tycker jag att det är bra att din systemkamera tar bättre kort men ditt inlägg har inget med min fråga att göra. Som exempelvis har vissa kameror optik av ledande fabrikat men inte ser jag någon skillnad på bildkvaliteten ( bildskärpan ).

Re: Snabbt svarat men ...

Dennis_Lundberg skrev:
Systemkamerorna har dom tyvärr inga jämnförbara bilder med

Nähä, titta på tex 5D utan optik så finns bilder som är klart överlägsna alla andra kompaktkameror.

Re: Pris

Se det som positivt att du kan köpa den billigaste kameran och ändå få lika bra bilder som den dyra :)

Fortfarande är det fotografen som är viktigast för en bra bild och inte priset på utrustningen.

Dom verkar inte hunnit med att få fram testbilder på cyberphoto. Därför tänkte jag dela med mig av mina egna erfarenheter istället.
Annars finns det ju en uppsjö av kameratestare på nätet, -om det inte måste vara på svenska.
Kolla här så länge:
http://www.dpreview.com/
Kontakta cyberphoto och fråga om dom har bilder på gång. Det är trevliga människor som gärna hjälper till.

Ni som snöade in er på systemkameror och att det skulle varit kritik på dom, läs om första inlägget och tänk er att sista meningen syftar på kompakter.

Jag är fortfarande inte med på ditt resonemang. Kolla på Typ canons billigaste, lär vara A520 eller liknanade. Lägg sen till en tusenlapp och kolla på Fuji Finepix F11, särskilt vid ISO 400 så är det extremt mycket skillnad för att vara kompakter.

Hälsar Staffan

Förmodligen beror dina observationer dels på att det idag skiljer rätt lite mellan "dåliga" och bra kameror helt enkelt för att det inte säljs dåliga kameror längre (åtminstone hos seriösa affärer) och dels på att skärmen allt som oftast är ett riktigt uselt sätt att presentera en bild på.

Skillnader finns naturligtvis men är inte speciellt stora längre. Ska du inte ha mer än vykortsstora bilder tagna utomhus dagtid eller med blixt på nära håll innomhus duger i princip vilken kamera som helst. Jag har fått någon duglig bild i 20X30 cm med en säkert fem år gammal 2Mpix kompaktkamera under den typen av förhållanden.

Jag tycker att det kan vara rätt stor skillnad mellan de olika kompakterna. Däremot behöver inte alltid dyrare vara bättre. Nikon Coolpix L4, tex, har ju mycket bra bildkvalitet för pengen, medan exempelvis Olympus µ720 SW, som kostar mer än dubbelt så mycket, inte ger sådär himla jättebra bildkvalitet. Man får ju, med Olympusen, andra fördelar som stöt- och vattentålighet istället, dock.

Som redan nämnts så utmärker sig Fuji F11 markant och mer eller mindre krossar allt motstånd vad gäller brus på höga ISO-tal. Det vill till en systemkamera för att få bättre prestanda i dagsläget.

Så visst finns det skillnader.

Ser du inga skillnader så är det ju bara bra för dig. Då kan du ju köpa vilken som och vara jättenöjd. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar