Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)

mippmipp

Ny medlem
Jag går i tankar att införskaffa mig en diascanner, men då jag inte är så insatt i själva processen så skulle jag vara tacksam om jag fick svar på vad jag ska tänka på innan jag springer iväg och köper grisen i säcken.

/Daniel

Dimage sca dual III

Är supernöjd med denna. Bra skärpa och färg. Lättarbetad och 2800dpi upplösning. Nu har ju fyran kommit med lite mer upplösning men det tycker inte jag behövs. En bild med 2800dpi blir på 25-30 mb stor så det räcker en bra stund.

Per

Scan Dual IV ser lockande ut. Den skall skanna en bild i full upplösning på 30 sekunder. Säkert finns andra förbättringar också även om dammborttagningen lär vara båg. Jag skulle vänta på den om jag jagade skanner nu. Men trean är bra, absolut.

Är du beredd att betala mer än vad Minoltas billiga modeller kostar så tycker jag att du skall titta på modeller med infraröd dammidentifiering, ICE eller FARE. Det finns hos skannrar från de flesta tillverkare. Nikon, Canon och Minolta är de tillverkare som gör prisvärda filmskannrar. Det som är värt att kolla i specifikationerna är främst upplösning och hastighet. Det dynamiska omfånget är det bara Canon som anger rättvist så det kan du ignorera. Försök söka i forumet och i tester, användarerfarenheter säger mycket mer än specifikationer när det gäller skannrar. Mjukvaran är viktig, speciellt om du skall skanna mycket färgnegativ så försök höra med någon användare om mjukvaran är bra för ditt syfte innan du slår till.

Visst Dual III:an är bra.

Viktiga egenskaper att begrunda vid valet.
Hur stora bilder vill jag göra? Och från vilka original?

Dual III ger bra utskrifter för A3-format från t.ex 100 ASA-dia.
För högre krav, då man använder extremt finkorniga filmer och kräver bästa tänkbara skärpa så finns det mer kvalificerade och dyrare skanners. Men då måste originalen vara av mycket hög kvalitet och tagna med bästa tänkbara optik på kameran. Annars har man ingen nytta av den högre kapaciteten i skannern.

Snabbheten kanske inte är det viktigaste. Med USB 2.0 går det ganska fort.
Med firewireuppkoppling går det fort.

Dynamiken, dvs densitetsomfånget hos skannern är mycket viktig. Den är bra hos Dual III, förmågan att teckna ut detaljer både i mörka och ljusa partier är bra.

mippmipp skrev:
Jag går i tankar att införskaffa mig en diascanner, men då jag inte är så insatt i själva processen så skulle jag vara tacksam om jag fick svar på vad jag ska tänka på innan jag springer iväg och köper grisen i säcken.

/Daniel

ICE för dammborttagning.
DDE för att hantera hög och lågdagrar.
Upplösning minst 4000 dpi.
Gärna 16 bitars färgdjup.

Jag har en Minolta 5400 men tror att Nikon LS50 är ett minst lika bra val.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto