Annons

Val av diafilm till mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

fotohelena

Medlem
Jag har just skaffat en mellanformatskamera Pentax 67. Fotograferar mest natur och trädgård (blommor och grönska) och har tidigare använt Kodak Echtacrome 100vs 135mm till min Nikon. Vad är motsvarigheten till denna för mellanformatet 6x7? Har ni några dia-favoriter i övrigt som skulle kunna passa mig?
Helena

Varför inte fortsätta med 100VS?
Den finns som 120-film också, vilket är vad man använder i en 67.

/Henri

Toppen

På fotoaffären LP-foto i Stockholm hade dom inte en aning om detta trots att jag trodde att det var så och frågade vad jag skulle använda, dom sa att det inte fanns...
Tack för svaret!

Ojdå, det var illa, då måste du ha pratat med ett sk. "stolpskott".

Jodå, det finns att beställa på scandinavianphoto t ex.

/Henri

220 är dubbelt så lång, dvs dubbelt så många exponeringar per rulle.
Saknar även pappersbaksidan, eller nåt, har faktiskt aldrig ens fotat mellanformat själv så jag vet inte om det skiljer nåt mer.

/Henri

Det är precis som Henri Toivonen säger filmen är dubbelt så lång...

Men om pappersbaksidan saknas kan jag inte utala mig om ...

100VS är en UNDERBAR film.. ett bra exponerat mellanformats dia är en upplevelse att se

/Adam

220-film är oftast mer än dubbelt så dyr än 120 och man måste betala 2st framkallningskostnader så det blir dyrare med 220-film.

Testa Velvia 50 också, en bra film och billigare än 100VS. Men det viktiga är att testa olika filmer och testa olika exponeringar för varje filmtyp.

Kör med Velvia eller 100VS beroende på ljusintensitet och humör. Ibland är det extra bländarsteget gudasänt. (Plus att jag fick fatt på två packar 100VS m kort datum för 7kr rullen...)

En sak som kan vara bra med 220 film är att planhållningen ibland och i vissa kameror lär vara aningen bättre.

Själv kör jag enbart med 120 numera eftersom bara den ena av mina mellanformatare klarar 220.

Man för ju standardisera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar