Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sir Anselm

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa en blixt till min D90 i julklapp till mig själv. Hade en Metz 48 till min GX10 som jag väl var nöjd med. Frågan är vad jag ska satsa på för blixt nu. Hade tänkt köpa SB-800 först, men prisskillnaden just nu är ju inte sådär jättestor upp till en SB-900, 3500 vs 4100 ungefär. Det som jag tycker talar lite emot SB-900 är ju dess storlek framförallt. Ni som testat SB-900, vad tycker ni om storleken?

Eventuellt har jag tänkt köpa en SB-600 längre fram och ha som andra-blixt. Borde jag kanske börja med den? Den är ju rätt mycket billigare, men pengarna är inte det viktigaste...
 
Tror att du kan hitta SB800 under 3.000 nu. Köpte själv på Fotovideo för någon vecka sedan för 2.900 vilket ju kan förändra läget lite.

Har själv inte kommit så långt i mina tester och manual läsande ännu men är nöjd med resultaten hittils. Verkar också vara bra kvalitet på sakerna, känns bra ihopaskruvat.
 
Tror att du kan hitta SB800 under 3.000 nu. Köpte själv på Fotovideo för någon vecka sedan för 2.900 vilket ju kan förändra läget lite.

Har själv inte kommit så långt i mina tester och manual läsande ännu men är nöjd med resultaten hittils. Verkar också vara bra kvalitet på sakerna, känns bra ihopaskruvat.

Enligt Prisjakt så är det 3500 som gäller nu, om man vill ha leverans snabbt... Så då är ju skillnaden mellan SB-800 och 900 ganska liten. Men skillnaden i storlek är ju inte så liten...
 
Jag har en SB-600 och är riktigt nöjd med den. Personligen skulle jag kunna rekommendera den på så sätt. Ryktas om att SB-800 är påväg att utgå så nu när priserna sjunker så är det nog värt att slå till på en sån ändå. Den har ju fått ypperligt bra kritik och sägs vara mer eller mindre en av de allra bästa på marknaden.. Flummig text kanske, vet inte riktigt vad jag tänkte komma fram till.
 
Jag har både sb800 och sb900 ... välj efter plånbok.. förr eller senare köper du en extra ändå. .hah
 
Jag har beställt en SB-600 nu, jag tror det räcker till att börja med. Som sagt så kommer jag kanske köpa en till senare, och då kan jag ju satsa på en större om jag känner att jag behöver det.
 
Bra val!

Jag började också med sb600 .. men sen köpte jag en 800 .. och nu senast en 900..
Aldrig fel att ha extrablixtar!
 
Vilka andra nikonblixtar än sb900 har den där inbyggda reflexskivan? Vilka andra blixtar går det att köra med färgfilter med? Färgfiltren är bra i speciella miljöer, då blixtljuset mer liknar det naturliga ljuset.
 
Jag har en SB-800 som jag är nöjd med vad gäller själva blixtens funktion, dock så hatar jag knappar och menysystemet. Det låg en SB-900 hos pappa idag när jag var där, jösses vad mycket smidigare hantering. Så nu vill man ju köpa en sån... också.

Iaf, lägg definitivt pengarna på SB-900 framför SB-800. De andra vet jag inget om, aldrig använt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.