Annons

Val av bildskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
MagnusC skrev:
Tack så mycket för ett uttömmande svar. Nec Spectraview 2090 verkar vara en mycket potent skärm. Vad skulle nästa steg/prisklass bli om man önskade en aningen större (fortfarande kalibrerbar) skärm?

Trevlig helg!

Hej!

Om vi talar aningen större så ligger ju 21-tummare nära till hands: samma bildstorlek (1600x1200) men lite större yta. Där har du dels storasyster till 2090, Nex 2190 UXi men också den mycket prisvärde Eizo L997 som faktiskt kostar ungefär som en 2090.

Av bredbildsskärmarna på 23 och 24 tum (1920x1200) är det väl egentligen bara Eizo S2410W som har riktigt sofistikerade färginställningar, den skärmen finns ju även i en Coloredge CE-version med hårdvarukalibrering. Men överlag är de flesta 23- och 24-rummare trevliga skärmar. Skärmar i den storleken är ju dyra bara av sin storlek och här finns just inga snålmodeller. Alla har bra paneler och allt från ok till riktigt bra kalibreringsmöjligheter.

Går du sedan upp ytterligare ett snäpp i pris har du Eizos Coloredge CG-skärmar med full Adobe RGB och hårdvarukalibrering. Eller Nec Spectraview-skärmar som också har hårdvarukalibrering.
 
Eizo L997 verkar vara en mycket trevlig skärm. Tack för ditt svar!


Ps. Om någon är intrsserad har jag en 22" CRT - "Lacie Electron Blue IV" som jag gärna säljer för rimlig penning.
 
Vad tycker ni om den nya 24´´ för 9295:-?

BenQ 24" Wide TFT FP241W (6ms) kostar bara 9295:- har HDMI och andra finesser, läser man igenom specifikation - inte sämre än andra 24´´ som är mycket dyrare...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66435
Vad tycker ni, är den tillräckligt bra för en kräsen användare? ;-)

MVH

Wilhelm
 
Re: Vad tycker ni om den nya 24´´ för 9295:-?

WilhelmVP skrev:
BenQ 24" Wide TFT FP241W (6ms) kostar bara 9295:- har HDMI och andra finesser, läser man igenom specifikation - inte sämre än andra 24´´ som är mycket dyrare...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=66435
Vad tycker ni, är den tillräckligt bra för en kräsen användare? ;-)

MVH

Wilhelm

Hej!

Det är en fin skärm med lite kul finesser -- och en av få skärmar som klassats med nya TCO-06.

Panelmässigt bygger den på samma fina Samsung-panel som används i majoriteten av alla nya 24-tummare just nu.

Skärmar som Dell 2407WFP, BenQ FP241W, Fujitsu-Siemens P24-1W, HP LP2465 och Samsung 244T har den här panelen och är inbördes ganska lika. Allihop är mycket ljusstarka, har underbar kontrast och riktigt bra färger. Inställningsmöjligheterna är ok men inte så jätteomfattande. Några (som Samsung) skickar med programvara där du kan göra lite mer än via de inbyggda menyerna.

Sedan har du Eizo S2410W som också har samma panel, men en helt annan typ av bakgrundsbelysning och mycket mer avanvcerade inställningsmöjligheter. Men så är den också lite dyrare än de övriga.

Sist men på intet sätt minst har du Eizo CE240W som enkelt uttryckt är en S2410W där de lagt till hårdvarukalibrering och där varje exemplar är provmätt och kalibrerat från fabrik. Men nu börjar det bli riktigt dyrt.
 
Tack för svaret.
Ska man investera i en 24´´ nu eller vänta tills "Vista" kommer?
Det rycktas mycket om skärmar med ljusdiodsbelysning. Sådana kan minska ljusstyrka i mörka områden på skärmen så att man får "den perfekta svarta färgen". De är väl också på g.?
Vad kan ni rekommendera i dagsläget?
 
WilhelmVP skrev:
Tack för svaret.
Ska man investera i en 24´´ nu eller vänta tills "Vista" kommer?
Det rycktas mycket om skärmar med ljusdiodsbelysning. Sådana kan minska ljusstyrka i mörka områden på skärmen så att man får "den perfekta svarta färgen". De är väl också på g.?
Vad kan ni rekommendera i dagsläget?

Hej!

Riktigt varför man skulle vänta på Vista har jag lite svårt att förstå ... På vilket sätt styr det skärmvalet? :)

Ljusdioder används redan i några få bildskärmar: du kan få Necs 21-tums Spectraview med det och Samsung har sin XL-20 som visades upp på Photokina men ännu inte finns att köpa. Det används dessutom en del till dyrare lcd-tv. Jag misstänker att det a) kommer att dröja lite och b) först kommer i ganska dyra skärmar. Det är just nu en dyrare teknik och det finns en hel del problem att lösa (bland annat värmeutveckling).

Jag kan bara säga samma sak som många säger inför samma frågor om objektiv och kameror. Köp det du behöver idag och använd det. Man kan ägna oändligt med tid åt att vänta på kommande bättre produkter -- utvecklingen kommer inte att ta slut :)
 
Hej!
Står också i begrepp att skaffa en ny skärm.
Velar mellan widescreen 1920x1200, 1600x1200 och 20", 21" 1600x1200.
Har tittat på bla Philips 230 WP7NS, vad jag har kommit fram till så är den några tusen kr biligare än andra fabrikat med samma upplösning, hur står den sig mot dem när det gäller att användas till fotografier?


Skull jag få bättre "fotografiska" egenskaper om jag köpte en 20", 21" 1600x1200 för ca.5000-7000kr ?
 
Jag har en dell 30" skärm (som jag ioförsej köpte för pokerns skull) som är rikigt underbar att använda till bildbehandling.

Dell har släppt en uppgraderad 3007a nu som lär finnas till försäljning väldigt snart (nu kanske?)

Jag köpte min på ebay i våras för 14.5Kkr och listpriset på den nya ska vara 5Kkr billigare så du lär säkert kunna importera en för runt 12K utan större ansträngning!

Tänk 5 megapixel på skärmen istället för 2! (2560*1600 >> 1600*1200)
 
Calle skrev:
Hej!
Står också i begrepp att skaffa en ny skärm.
Velar mellan widescreen 1920x1200, 1600x1200 och 20", 21" 1600x1200.
Har tittat på bla Philips 230 WP7NS, vad jag har kommit fram till så är den några tusen kr biligare än andra fabrikat med samma upplösning, hur står den sig mot dem när det gäller att användas till fotografier?


Skull jag få bättre "fotografiska" egenskaper om jag köpte en 20", 21" 1600x1200 för ca.5000-7000kr ?

Hej!

Philips 230WP7NS är en riktigt trevlig skärm för sitt pris. Dess största brist för bildarbete är bristen på inställningsmöjligheter -- men så är det tyvärr med majoriteten av skärmar i det prisintervall du kikar på.

Men i övrigt har den bra färger. Belysningen är inte helt jämn, men så är det hos de flesta 23- och 24-tummare.

Det här med 1600x1200 eller 1920x1200 är en smaksak. Personligen tycker jag det är trevligt med en bredbildsskärm (16:10) som då är bredare än kamerans bilder (som ju är 3:2) viket gör att man kan utnyttja skärmens höjd och ändå ha lite utrymme på sidorna för paletter o annat jox.
 
ESS skrev:
Jag har en dell 30" skärm (som jag ioförsej köpte för pokerns skull) som är rikigt underbar att använda till bildbehandling.

Dell har släppt en uppgraderad 3007a nu som lär finnas till försäljning väldigt snart (nu kanske?)

Jag köpte min på ebay i våras för 14.5Kkr och listpriset på den nya ska vara 5Kkr billigare så du lär säkert kunna importera en för runt 12K utan större ansträngning!

Tänk 5 megapixel på skärmen istället för 2! (2560*1600 >> 1600*1200)

Bildstorleken hos 30-tummare är ... Underbar! :)

Det enda trista med 3007WFP (och med Apple Cinema 30 som har samma panel) är avsaknaden av bildinställningar i själva skärmen. Man kan justera ljustyrkan. Punkt. Lite synd på så i övrigt fina skärmar :)
 
30" displayerna på 2560x1600 är på ca 4MP, inte 5.
De är i praktiken som 2 st 1600x1200 i porträttläge, fast inbakade i en å samma ram.
De har även ett helt annat längd/breddförhållande än 16x12 etc, varför jag tycker det är bekvämt att tänka sig den som 2 st 1200x1600.

Sen är det ju en fråga om vad merkostnaden blir för att slippa ha 2 separata skärmar, kontra utbudet av S-IPS skärmar i 16x12, men det är helt annan femma.

De traditionella 5MP skärmarna ligger på 2560x2048.
 
Tack för dina svar.

Grevture skrev:
Hej!

Philips 230WP7NS är en riktigt trevlig skärm för sitt pris. Dess största brist för bildarbete är bristen på inställningsmöjligheter -- men så är det tyvärr med majoriteten av skärmar i det prisintervall du kikar på.


Skull jag få mer inställningsmöjligheter om jag gick upp ett par tusen i pris eller måste man upp mycket mer då?



Det här med 1600x1200 eller 1920x1200 är en smaksak. Personligen tycker jag det är trevligt med en bredbildsskärm (16:10) som då är bredare än kamerans bilder (som ju är 3:2) viket gör att man kan utnyttja skärmens höjd och ändå ha lite utrymme på sidorna för paletter o annat jox.

Just så har jag tänkt, men undrar hur mycket man förlorar på Philips 230WP7NS i bildkvalite och inställningsmöjligheter jämfört med en mindre och lite biligare skärm 20" 21" 1600x1200 ?
 
Grevture skrev:
Jag blev också imponerad av Nec 2190UXi, just jämnheten är bland det bästa jag har testat. Förhoppningsvis sprider sig den här tekniken så vi får fler riktigt jämnt belysta skärmar.

Jag misstänker att tjockleken är ett pris du får betala för en mer avancerad och påkostad bakgrundsbelysning (jämnheten igen ...)

Om Apples Cinema 20 är samma skärm som för tre år sedan (vilket jag inte vet, de kan ha uppgraderat den under vägen) borde skillnaden vara stor, även ips-paneler har utvecklast mycket under den tiden. Mitt intryck av dess storasyskon Apple Cinema 30 var att det var en trevlig skärm, men att märken Eizo och Nec ligger en bra bit före i utvecklingen.

Det är inte samma panel i Appleskärmen 20" för tre år sedan, den för tre år sedan har en slät yta som påminner om den yta som ses hos min eizo, dvs avsaknad av " glittrig damstrumpa" framför panelen.
Mikael
 
macrobild skrev:
Det är inte samma panel i Appleskärmen 20" för tre år sedan, den för tre år sedan har en slät yta som påminner om den yta som ses hos min eizo, dvs avsaknad av " glittrig damstrumpa" framför panelen.
Mikael

Aha, men det låter rimligt att de uppdaterat panelen. Det har ju hänt en del sedan dess.

Den glittriga damstrumpan (bra uttryck :) är så vitt jag kan förstå en lite enklare form av antireflexbahandling än vad som sitter på de dyrare skärmarna (som din Eizo) (säg till när du tröttnat på den förresten ;-)
 

Similar threads

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.