Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av beg. kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

woelle

Medlem
tjena ska köpa nu kamera nu och det står mellan. canon eos 20d, nikon d70s, och canon eos 400d

vilken tycker ni att jag ska köpa, och vilken kamera får man mest för pengarna?

och vad är det igentligen för skillnad på en nikon d70 och en d70s ?


mvh, wille
 
Jag hade en ganska ny begagnad 400d som jag sålde och köpte istället en lite äldre begagnad 20d. Det jag fick var ett lite större kamerahus som känns lite stabilt, jag fick en sensor med lägre upplösning. 8Mpixel mot 10Mpixel i 400d. Jag fick dessutom lite pengar imellan som jag kunde lägga på annat.

Jag gillar dessutom tumhjulet som finns på 20d men som inte finns på de enklare 400d. Jag tycker dessutom att bruset är lägre vid högre iso men det är bara en kännsla som jag inte har testat ordentligt.

Jag är nöjd med min uppgradering.
 
och vad är det igentligen för skillnad på en nikon d70 och en d70s ?

mvh, wille

Mjukvara och LCD-skärmen 1.8 respektive 2 tum tror jag är allt.

Har inte koll på priserna annat än på Nikon och jag tycker att generellt så ligger de begärda priserna väldigt högt på D70.

Smartare att hitta en billig D80 i så fall, det hele beror ju på hur mycket man de facto kan hosta upp.
1700:- för en D70 kan vara väldigt attraktivt om det är bottennapp i pluskan. (Finns en på blocket just nu)

Det finns alternativet D100 också, inte så vanligt men skön kamera. Fast D70 är ju nyare så det är nog ett smartare val.

Canon är ju inte ett dåligt alternativ heller för den delen :)
 
Det positiva med 20D är ju att Canon låg väldigt bra till med sin sensor kvalité redan på den tiden. Den håller fint i bildkvalité med dagens mått mätt.

D70 tycker jag inte är i en lika hög klass gällande kvalitén på sensorn, iallafall av den erfarenhet jag har ifrån att redigera sådan bildfiler.

Skillnanderna är väl inte jätte stora heller ska man väl säga, som det kanske kan låta som.

Men välj den kameramodell som känns bra i handen, presterar bra i bildkvalité, och har dom objektiven du säker.

Å lägg mer tid på å hitta ett vettigt objektiv är mitt tips.

Vilken budget har du? Vilken typ av bilder vill du kunna skapa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.