Annons

Val av bärbar

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterKorpi

Aktiv medlem
Hej!

Står och funderar på vilken av dessa datorer jag ska välja för digital efterbehandling.

Jag kommer att välja till så jag får 1.6GHz 60Gb hd och 1Gb minne.
-------------------------------------------------
M6010
Intel® Centrino™ Mobile Technology
Intel® 855GME Chipset
15" SXGA+ Bildskärm 1400x1050
ATI Mobility Radeon™ 9700 med 128 MB DDR minne
1 Type I eller Type II PC Card plats
Internt 56K V.92 modem
Integrerad 10/100 Ethernet LAN
Integrerad Wireless LAN 54Mbit
I/O: 3xUSB 2.0, IEEE 1394 Firewire,Parallel, VGA, S-video out, Line in / mic, Line Out, SPDIF
IRInfraröd port
Inbyggd minneskortläsare (SD, MMC & Memorystick)
Högkvalitativt ljudsystemmed inbyggda högtalare
Tangentbord med Touchpad,
Lithium-jon 65WH (8 celler) batteri, upp till 4,5h batteridrift
Mått 326x270x35 mm
Vikt ca 2,7 kg

-------------------------------------------------
M4010
Intel® Centrino™Mobile Technology
Intel®855GME Chipset
15" XGA Bildskärm 1024x768
Integrerad Intel 855GM UMA grafikkort
1 TypeI eller TypeII PC Card plats
Internt56K V.92 modem
Integrerad10/100Ethernet LAN
Integrerad Wireless LAN54 Mbit
I/O: 3x USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, Parallel, VGA, S-video out, Line in / mic,LineOut, SPDIF
IR Infraröd port
Inbyggd minneskortläsare (SD, MMC & Memorystick)
Högkvalitativt ljudsystem med inbyggdahögtalare
Tangentbord med Touchpad,
Lithium-jon 65WH(8 celler)batteri, upptill 4,5hbatteridrift
Mått 326x270x35 mm
Vikt ca 2,7 kg

-------------------------------------------------
M8050W
Intel® Centrino™ Mobile Technology
Intel® 855GME Chipset
15,4" WXGA+ Bildskärm 1280x800
ATI Mobility Radeon™ 9700 med 128 MB DDR minne
1 Type I eller Type II PC Card plats
Internt 56K V.92 modem
Integrerad 10/100 Ethernet LAN
Integrerad Wireless LAN 54 Mbit
I/O: 3xUSB 2.0, IEEE 1394 Firewire,VGA, S-video out, Line in / mic,Line Out, SPDIF
Inbyggd minneskortläsare (SD, MMC & Memorystick)
Högkvalitativt ljudsystemmed inbyggda högtalare
Tangentbord med Touchpad,
Lithium-jon 2200mAh (6 celler) batteri, upp till 4,5h batteridrift
Mått 354x250x32 mm
Viktca 2,9 kg


Vilken bör jag välja?
Vad är det för skilnad på skärmarna? vet att WXGA är wide-screen. men vad är det för skillnad på XGA och SXGA?
 
jag är så långt ifrån datateknisk expert som man kan komma.
men själv har jag helt struntat i hur skärmen är på min bärbara därför att jag räknat kallt med att den inte kommer vara särskilt lyckad för bildbehandling hur mycket jag än sliter med kalibrering.
jag har dock en CRT-skärm (heter dom där icke-platta skärmarna så?) som jag kopplar in hemma om jag behöver kika på eller bildbehandla bilder på den bärbara.

kan tyvärr inte komma med förslag.
själv valde jag dator efter vikt (hade jag inte så behårt hållt fast vid att det ska vara en pc så hade jag fått en ännu lättare dator.... fast med tungt pris förstås).
 
Du glömde powerbook G4.

Allvarligt, det enda som behövs är mycet minne. Grafikkort och processorhastighet är relativt oviktigt..
 
Senast ändrad:
Tja jag vet inte varför du har valt just dessa datorer, men själv valde jag en X31a (IBM) för att den var den lättaste som fanns då.
 
För maximal batteritid ska man välja en Intel Centrino processor. Hastigheten på processorn är inte så viktig, alla centrino-processorerna borde klara av dina behov. Dessutom tycker jag att man ska välja ett bra grafikkort.
 
Anledningen är att jag är student och de har avbetalning mycket förmånlig för oss. Har precis lagt ut 17000:- på en DSLR så det är enda alternativet just nu.
 
Axelll skrev:
För maximal batteritid ska man välja en Intel Centrino processor. Hastigheten på processorn är inte så viktig, alla centrino-processorerna borde klara av dina behov. Dessutom tycker jag att man ska välja ett bra grafikkort.

X31an har Centrino. Men väger ungefär hälften av ovan förslagna burkar.
 
Jag har kollat på mac, men kommer att köpa en pc. Dels för att jag är van vid den, sen så har jag dåliga erfarenheter av mac.
 
j3n5 skrev:
Vad ska han med bra grafikkort till? Spela Half-Life 2???

Om du vill spela Half-Life 2, ja. Om man vill redigera bilderna på den bärbara datorn så är det iaf bättre att ha ett "riktig" grafikkort istället för ett integrerad kort som delar RAM-minnet med resten av datorn.
Sen använder jag min dator även för CAD (jag är student) och andra roliga program och då behövs det ;)
 
Det som tar mycket kraft när man redigerar foton är att lägga på filter mm. Sådant tar processorkraft och behöver minne.

Bra grafikkort behöver man i fösta hand när bilderna blir rörliga...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.