Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av bärbar dator för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

MyMagnus

Ny medlem
Hej!

Skall införskaffa en bärbar dator för bildbehandling.

Har tittat på ett par olika alternativ i prisklassen 13-14000:-.
Är dock lite osäker kring val av grafikkort och hur pass väl de fungerar när man arbetar i Photoshop.

Datorn jag fastnat för är en Dell inspiron 5150:

Mobile Intel® Pentium® 4 processor 2.80 Ghz
Skärm 15" XGA (1024x768)
Ram: 512Mb 333MHz DDR RAM (2x256)
Grafik:64MB DDR nVidia® GeForce 5200 Go AGP

En annan är ACER Travelmate 662LCi:

Processor Intel Centrino 1,50GHz
Skärm 15" TFT 1400 x 1050
Minne: 512Mb
Grafik:Integrerad 3D AGP (DVMT) upp till 64MB VRAM


Skulle datorerna fungera bra för bildbehandling?
Tacksam för era tips och erfarenheter!

Ha det fint!
/Magnus
 
Hej.
Jag kollade också på bärbara datorer i julas, fastnade som du för den burken men valde istället en Inspiron 8600 eftersom den har en skärm som är mer anpassad till bildens proportioner. Den är har visserligen inte riktigt likadana prestanda men den funkar väldigt bra ändå enligt mig. Jag kan sitta med 50 17mb-filer i photoshop utan att det blir problem.
Lycka till.
ps.lägg lite pengar på en extern hårddisk om du inte har en, det gör väldigt mycket.ds
 
Skärmen är avgörande betydelse. Där går IBM Thinkpad fetbort, eftersom LCD-skärmen ändrar färg och ljus i olika betraktningsvinklar och jag har inte huvudet fastspänt när jag jobbar.
 
1024x768 blir för lite på en LCD skärm tycker jag, speciellt på dom bärbara.

Ingen bärbar är väl igentligen idealisk, speciellt inte färgmässigt, men hög upplösning på skärmen och mycket minne i burken skulle jag eftersträva.
 
Jag har också varit inne på att köpa en bärbar dator för bildbehandling. Jag har kollat på en ganska liten och portabel dator. Det jag tycker är viktigt är att man kan koppla till en extra skärm med ordentlig upplösning när man sitter hemma och jobbar.
 
Jag ska FÅ en bärbar dator, en Acer travelmate 246lc, celeron 2.8, 256 mb minne, 30 gb hd, 15" xga tft skärm. Det borde väll räcka till att köra ps cs? Eller...? Extern hd har jag redan.
 
Jag använder en laptop för bildbehandling, fungerar kanonbra. Har en Fujitsu-siemens Amilo D 2.4GHz, ATI 9000 kort, 764Mb i minnet och en extern 160Gb hårdisk för lagring. Gör allt från scannar/behandlar 4x5" bilder i 3200dpi (rätt stora filer), till att ha burken i bilen för att kunna ladda ner bilder direkt när jag är ute och plåtar digitalt. Är synnerligen nöjd, visst är det en kompromiss, men fördelarna med en liten portabel dator slår allt. Se bara till att ha tillräckligt med minne, skulle verkligen behöva 1.5Gb. Tycker att folks rädsla för skärmarna är överdriven, man måste bara bli van vid sin specifika skärms egenskaper, och så är det väl med det mesta.
 
Bilbo2 skrev:
Jag ska FÅ en bärbar dator, en Acer travelmate 246lc, celeron 2.8, 256 mb minne, 30 gb hd, 15" xga tft skärm. Det borde väll räcka till att köra ps cs? Eller...? Extern hd har jag redan.

Vad har datortillverkarna lyckats lura i er egentligen, vi snackar ju photoshop, det har man kört på 500mhz förr. Själv kör jag det på en 667 mhz mac utan problem. En 2.8 ghz kan du köra photoshop x 5 i utan problem. Det är klart du kan köra photoshop pen en 2.8 GHZ:are. Men det som är en flaskhals i ditt system är minnet, typiskt säljarknep att slänga in en fet processor och sedan så lite minne att datorn däckar ändå. Köp till minnst 512mb utöver de 256mb som ingår.


Mvh /Björn
 
Satsa på skärmen..

Har haft en Dell Inspiron 8200 i ett par år och är nöjd, speciellt med skärmen som är i 1600*1200. Det fanns något super-duper tillägg som Dell hade på skärmen som jag tror det kan vara värt att ta.
 
Jo.. Inspirons 8600 med 1680x1050 (finns även med 1900x1200.. är helt okej.. även om drivrutinerna som ligger i datorn från leverans suger..

/jeppe - som formaterade hårddisken, medetsamma han fick den.

Det som är grymt bra med Centrino är batteritiden..
 
Man får inte föreslå en Apple powerbook 17" 1.33Ghz? 1440 x 900 i upplösning, men extremt bra skärm. Har allt man behöver för avancerad bildbehandling.. Är dessutom sååå snygg..
 
Kommer vi upp i priser där Powerbooken är i närheten så finns det inget snack, men killen hade väl 14000:- som max. Själv kör jag powerbook 15", när man väl testat dem så har man inget annat val än att kassta upp 20-30k varje gång man byter burk, men man får försöka hålla nere bytena eller köpa begagnat :)

667 mhz G4, 768 mb ram, 30gb hd, radeon 7500 funkar väldigt bra till bildbehandling i photoshop CS.

En begagnad burk som min går nog att få under 14000, skulle nog köpt en sådan, men så är jag ju numera macnörd oxå :)
 
Senast ändrad:
Ram-minne och skärm är det viktigaste. Photoshop (tillsammans med Windows) tar en del minne i anspråk, och mer minne för varje bild du jobbar med. När datorn segar så beror det uteslutande på att man har för lite minne i burken. Skärmen är extremt viktig eftersom det är där du ser bilderna du jobbar med (duh!). Färgåtergivningen måste ju vara bra, den ska vara tillräckligt stor för att kännas bekväm att jobba med i högre upplösningar osv.

Just för bildbehandling är ju en vanlig CRT-skärm betydligt bättre eftersom du har större bild än på en bärbar dator, men behöver man ha med sig datorn för att jobba direkt oavsett var man befinner sig så är ju bärbar ett måste.

Grafikkortet spelar ingen roll i ditt fall, du behöver inga 3D-egenskaper alls när du arbetar med foton i Photoshop. Photoshop jobbar enbart i 2 dimensioner, så ett maffigt (och dyrt!) nVidia-kort är fet overkill. Du behöver det helt enkelt inte såtillvida du inte spelar 3D-spel. Det är endast vid spel och 3D-grafiskt arbete (3D Studio Max eller Lightwave exempelvis) som du överhuvudtaget använder 3D-korten. Finns betydligt billigare alternativ om datorn endast används till Photoshop.

Processor är inte så viktigt, visst räknar datorn en hel del när du manipulerar en bild i Photoshop men inte så himskans mycket att du måste ha senaste processorn som kostar multum. Kolla på vad Adobe anger som rekommenderad processor-hastighet och lägg dig där omkring. Inte mindre eftersom programmet behöver en viss hastighet för att överhuvudtaget fungera tillfredsställande, men man behöver för den skull inte lägga sig tio gånger snabbare än angivet.

Fast det är klart, vill du ha en dator som håller för tre framtida versioner av Photoshop också så...
 
Ja själv kör jag ju en ibook G4 800Mhz / 640Mb Ram. Tyvärr är upplösningen på skärmen lite tråkig. Men PS rullar på riktigt bra. Dessutom är denna 12" dator väldigt portabel. Den kostade mig 13000: med fullt minne..

Sedan kan man ju köra extern skärm (typ 21" crt) hemma.
 
Senast ändrad:
Lizard skrev:
Ja själv kör jag ju en ibook G4 800Mhz / 640Mb Ram. Tyvärr är upplösningen på skärmen lite tråkig. Men PS rullar på riktigt bra. Dessutom är denna 12" dator väldigt portabel. Den kostade mig 13000: med fullt minne..

Sedan kan man ju köra extern skärm (typ 21" crt) hemma.

Men på en ibook så går det inte att koppla till en extern skärm och köra på en högre upplösning än den speglade dvs maxupplösning på 1024x768 även om man har en annan skärm som pallar mycket mer. Det skall iof finnas nån "hack" som fixar detta, känns dock lite riskabelt. Sedan tycker jag ibooks skärm har lite dålig betrackningsvinkel för fotojobb, men det är en väldigt fin dator för pengarna ändå.

Men om man vill köra mac så tycker jag en bagagnad powerbook av modellen 667dvi elller bättre är att rekomendera starkt.

Hur som helst som flera nu skrivit så skall du prioritera minnet mest. 256mb är alldeles för lite, jag vet av egen erfarenhet, körde av ekonomiska skäl på det ett tag.
 
Hacket fungerar utmärkt och kan nuförtiden enkelt avinstalleras om datorn skulle behöva service..
 
Mycket värdefull information,
ett grandiåååst tack!


Numera försedd med machete tar jag mig lättare vidare i den bärbara djungeln.

/Magnus
 
Om man kör XP Home, så kom ihåg att det inte stödjer två skärmar, om inte ett och samma grafikkort har 2 portar. Vissa datorer, som min IBM TP R32, vet inte hur de ska bete sig.

Att tänka på också, med tanke på externa TFT-skärmar; de är gjorda för en viss upplösning, t.ex. en 17" brukar vara 1280x1024.

Om din bärbara endast går upp till 1024x768, så blir det inte snyggt på den större skärmen. Delar av bilden ser ut som det ritats av kritor. Det beror på att det bestämda antalet pixlar som finns på bildytan inte längre stämmer överens med upplösningen. Det syns väldigt tydligt på svart text mot vit bakgrund.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.