Nu har min "gamla" trotjänare sagt upp sig eller rättare sagt vid Lucia i fjol, det var en D70 som jag var eller är kanon nöjd med hade bara gått ca 30,000 exp....
Så nu är det dags för nytt hus D90 eller D300s grovt sett samma hus med rejäl prisskillnad....
Nja, just själva huset är kanske den mest påtagliga skillnaden
Det jag fotade innan huset dog var allt i mellan Teater till Rally och natur, rally/racing talar ju för vädertäning medan inomhus foto knappast kräver detta.
Funktioner som jag gillar efter att jag läst lite hos D300s är dubbla minneskort, spegeluppfällning många fokuspunkter hastigheten.
Det du betalar extra för är ett påtagligt robustare och som sagt vädertätat kamerahus - sedan är det på grund av detta märkbart (2 hekto) tyngre dessutom, vilket inte alltid är populärt. Många pratar om vädertätningen, men glöm inte att ett robustare hus i sig bland mycket annat innebär saker som att det bättre klarar hantering med tunga objektiv utan att du riskerar att knäcka objektivbajonetten. Dessutom är greppet "fetare" vilket är skönt om du ofta har tunga objektiv på.
Dubbla minneskort (ett CF, ett SD) är en grymt bra finess, ger trygghet eller extra kapacitet beroende på hur man använder det.
Sedan har du som sagt en rejält mer avancerad, mer konfigurerbar och snabbare autofokus. Du har högre framerate - och extra mycket så med batterigreppet MB-D10 och ett EN-EL4-batteri då du kommer upp i 8 bilder/sek - men observera att batterigrepp + sådant batteri + laddare kostar en rejäl slant. Sedan har D300s kortare avtryckarfördröjning, kortare spegelblackout - den är helt enkelt snabbare på alla sätt och vis. Dessutom har du en mycket större intern buffert, lite beroende på minneskort kan du med en D300s ta runt 17 råbilder i full fart (6 bilder/sek) medan en D90 klarar 11 råbilder i full fart (4,5 bilder/sek).
Du får ett valbart 14-bitarsläge som gör kameran långsam (bara 2,5 bild/sek) men ger vissa fördelar i synnerhet vid högkontrastmotiv (som bröllopsfoto
Slutaren klarar 1/8000 mot en 1/4000 och skall hålla längre.
Sedan har D300s en del funktioner riktade mot proffs som kanske inte lockar just dig, men som är en delförklaring till det högre priset - saker som att kameran är kompatibel med den trådlösa wifi-sändare WT-4, den har kontakt för Nikons GPS-enhet, du får automatisk bländarstyrning med PC-E-objektiv och en del andra udda finesser ...
D300s är helt enkelt en mycket mer påkostad kamera än D90 byggd kring i stort sett samma sensor. Bildkvaliteten med samma objektiv och lika exponering blir i praktisk mening identisk, men det är snarare allt omkring som skiljer.
För normal hemma- och vardagsfotografering har man nog sällan så stort utbyte av vad en D300s ger utöver en D90. Men fotograferar du mycket och ihärdigt, gärna sport, fåglar och annat snabbrörligt och ofta använder tunga objektiv och kanske är ute mycket i elaka väderförhållanden ... Tja, då börjar en D300s genast se ganska trevlig ut.