Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vafalls??? (Hackare?)

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
Jag fick ett e-mail från "Support Nikon <[email protected]>" som meddelade mig min password hos dom. På franska dessutom!

Grejen är att jag aldrig frågat efter det. Kan det vara nån som fipplar och försöker klura fram mina password eller är jag bara paranoid??

Texten:
Vous avez demandé que l'on vous envoie votre mot de passe de support par courrier
électronique.

Votre mot de passe est: XXXXXXXXX

Pour toute question, contactez Support Nikon <[email protected]>.

Jo att det inte är Nikon har jag förstått. Det konstiga är att lösenordet de gav mig är ett som jag använt i seriösa sammanhang. Bara till och byta snarast antar jag....

Custhelp.com har hand om Nikons support. Någon har helt enkelt fyllt i fel uppgifter i Nikons "Påminn mig om mitt lösenord"-formulär, avsiktligt eller av misstag.

Den funktionen sväljer ett "userid" så sannolikheten att någon med ett sådant som liknar ditt bara skrivit fel är stor.

Det behöver inte vara mer hackigt än att någon med nicket "barrey" går in i http://www.fotosidan.se/tools/newpassword.htm och skriver en bokstav fel.

Underligt om nån kan lägga in min e-postadress av misstag... Kan ju vara datastrul hos dom också förvisso.

Som Jim säger så är det troligen liknande userid som spökar.

Varför frågar du inte Nikon istf för att låta dessa självsäkra snillen ("Mailet är alltså INTE från Nikon. /bjanha (som nu börjar förstå hur lättlurade folk verkligen är)") spekulera?

Och visst var det så att du fick ett password, inte ombads lämna ut ett?

tormig skrev:
Varför frågar du inte Nikon istf för att låta dessa självsäkra snillen ("Mailet är alltså INTE från Nikon. /bjanha (som nu börjar förstå hur lättlurade folk verkligen är)") spekulera?

Eftersom det var ett franskt mail jag fick och vet hur det är att få ett vettigt svar från fransoserna...

Enklast/roligast/snabbast/intressantast o.s.v. då att sätta "kompisarnas" geniknölar i arbete, så blir det också mindre Canon vs Nikon snack... ;-)

tormig skrev:

Det var inte alls min mening att låta som ett, som du uttrycker det, självsäkert snille, och jag tror inte Mats uppfattade det så heller.
Tråkigt dock att du tog åt dig.

redrosie skrev:
Jag blev snuvad på pengar från en falsk pay pal rätt nyligen *grrr* bara dryga 200 spänn men ändå

Tråkigt dock med tanke på att tiotusentals andra också blir snuvade. Det blir några sköna miljoner kronor åt skojarna varje gång. Och ingen bryr sig eftersom det "bara" är en hundring eller två.

/bjanha

Mja jag har väl inte lusläst denna tråd direkt men jag skulle beställa en skylthållare till bilen och den saiten skulle man betala via pay pal. Dock så försvann stålarna och ingen skylthållare i sikte. Ingen svarar från saiten jag beställde från heller. Jag litar inte ett uns på att betala via pay pal. Himla tur det finns e-kort där man bara lägger in en liten summa. Annars vore jag totalpank nu :eek:(((

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto