Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vill folk ha på väggen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog väldigt olika. Hemma hos oss har vi t.ex. ett foto av Louis Armstrong över stereon.

Vad köper folk för bilder i syfte att ha som "tavla" i sina hem?

Jag har ju varit med några år, och bla haft några utställningar och varit med i Gnesta Konstrunda under några år, och min erfarenhet är att natur är det som säljer bäst...
(För att ha på väggen alltså)

Har även sålt några "svåra" grejer,
tex svartvitt å litet "otydliga" bilder liksom,
men det är undantag.
/B

Ps. Se'n kan man kanske dra slutsatser av det här, men det förändrar inte verkligheten! ;)

De flesta tycker nog det är roligare att ha något på väggen som man själv har fotograferat. Vill man köpa något av en annan fotograf får det vara något som man själv inte kan springa ut och fotografera och få till ett lika bra resultat. För bildidén går oftast att stjäla.

Andra saker som brukar gå bra, är om köparen har något slags förhållande till bilden. Själv sålde jag en tavla av en gammal 200-båt, där köparen hade varit med om att bogsera båten till den sista vilan för många år sedan.

/Gunnar

Intressanta svar allihop!

Tack!

Folk har som sagt ingen smak. Min tjej såg en kvinna iklädd shorts och vantar igår.

Jag gissar att IKEA och Gallerix har rätt bra koll på vad den stora massan köper. Själv har jag bara eget på väggarna när det gäller foto.

Petter ...

Jag gissar att IKEA och Gallerix har rätt bra koll på vad den stora massan köper. Själv har jag bara eget på väggarna när det gäller foto.

Petter ...

Många är nog som dig i den här frågan Petter, vilken jag även kan antydas på www.artinrooms.se. Deras ide var att sälja foton med tryck och inramning. Fotograferna säljer dock dåligt eftersom de flesta beställningarna görs av kunder med egna bilder.

Jag ser det som en utmaning, att producera foton som folk vill ha på sin vägg!

Landskap och natur funkar nog alltid, jag har då inte haft problem med att få sålt canvastavlor med sådana motiv. Det har nog blivit kanske 70-80 st. i storlek 75x50 cm. samt 105x70 cm. under några år med egna utställningar.

Vad köper folk för bilder i syfte att ha som "tavla" i sina hem?

Helst eget som man är nöjd med och kanske sånt som man inte kan ta själv.
För inte så länge sen så köpte jag en förstoring av ett NASA-foto att ha över en vit fläck på väggen.
Ganska svårt och dyrt om man vill ta det själv ... men det hade varit kul ...

Jag VILL ha egna bilder men jag kommer ju f.. aldrig till skott med att göra i ordning några bilder för utskrift.
Svart/vitt tror jag att jag vill ha. Fast jag vill ha den här www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2422493&target=_blank/ ovanför musikanläggningen.
Är dock mycket glad för ett fint foto som Hasse Geijer tagit på bergochdalbanan Thriller på Grönan för länge sedan ( 1996?). Fick bilden i 50-års present 2001.
Sen har jag en snygg canvasutskrift jag fått av Elisabeth "Ludde" Sjöberg Strand. Tack till er båda för dessa fina bilder.
Jag ska skärpa till mig. Kan ju inte "leva på andras bilder" i all evinnerlighet :)

Många är nog som dig i den här frågan Petter, vilken jag även kan antydas på www.artinrooms.se. Deras ide var att sälja foton med tryck och inramning. Fotograferna säljer dock dåligt eftersom de flesta beställningarna görs av kunder med egna bilder.

Jag ser det som en utmaning, att producera foton som folk vill ha på sin vägg!

Jo jag har förstått det.
Mitt inlägg skulle tolkas som att: - kolla på IKEA och Gallerix. Deras utbud borde vara vad den stora massan köper.

Sedan inflikade jag bara (genom att berätta vad jag har på väggarna) att jag inte räknar mig själv till den stora massan - vilken ingen annan gör heller.
Men lik förbaskat kan stora företag med hjälp av försäljningsstatistik och undersökningar lista ut vad som går att sälja.

Petter ...

Skyskrapor och stadssilhuetter

På mina väggar sitter flera canvas med skyskrapor och stadssilhuetter från amerikanska städer. Sådant kan jag inte fota själv, inte utan att resa till USA iaf. :)

Men det kanske skulle funka med stadssilhuetter från svenska städer också?

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar