Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad vill du ha i din (fantasi-down-to-earth-) kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vanheden

Aktiv medlem
Det här går väl in under alla tillverkare så jag tänkte jag lägger den här.

Funderade lite på vad jag behöver och verkligen vill ha i mitt hus och vad jag använder ur min kamera och tänkte det kunde vara kul att höra vad ni andra önskar er ur en kamera, och kanske något om varför eller vad du fotar oftast?

Du får lista som 5 saker du använder/önskar mest, och ytterligare 2 som "bonus".
Vore kul att se vad folk som fotar lite olika saker har för minsta-krav på sina saker!

Ta det med en gnutta allvar och ändå glimten i ögat. Med lite tur kanske vi kommer fram till en lågbudgetkamera någon driven tillverkare kan lansera ;)

Jag kom hur som haver fram till att det jag vill ha och verkligen använder, allt lull-lull som finns till trots är:

1. FF sensor.
2. Fyra korslagda fokuspunkter i gyllene snittet, ingen i mitten.
3. AF - single shot.
4. Ljusmätning på begränsat område och inte hela bilden.
5. Av & M mode

bonus:
Billig insats/BG som tar AA batterier.
En skärm som det går att se skärpan på bilden jag tagit.


Det var allt jag behöver! Jag fotar mest folk & natur, tar fokus och komponerar om bilden. MF om det börjar röra på sig men det händer inte så ofta med mina motiv. Kör oftast på M mode efter en ljusmätning och justerar utifrån förstabilden och hur ljuset/motivet rör sig,
 
Mina fem:
1. Metallhus och härdat glas på ev TFT
2. Stor och tydlig sökare (om EVF behövs ingen TFT)
3. Rejäla och väsentliga knappar (AF-ON, ISO, +/-, WB räcker) och rejäla lättåtkomliga skrollhjul
4. 5 korsade AF punkter i gyllene snittet med hög känslighet och snabb AF processor
5. Om TFT finns, lagom storlek i relation till huset så att knapparna får gott om plats att nå även med handskar. 2,5" och över 400.000 dots räcker

Två bonus:
1. Läge A och M
2. CF kort
 
Mina fem:
1. Metallhus och härdat glas på ev TFT
2. Stor och tydlig sökare (om EVF behövs ingen TFT)
3. Rejäla och väsentliga knappar (AF-ON, ISO, +/-, WB räcker) och rejäla lättåtkomliga skrollhjul
4. 5 korsade AF punkter i gyllene snittet med hög känslighet och snabb AF processor
5. Om TFT finns, lagom storlek i relation till huset så att knapparna får gott om plats att nå även med handskar. 2,5" och över 400.000 dots räcker

Två bonus:
1. Läge A och M
2. CF kort

Inte illa, men varför måste du ha metallhus & härdat glas? Och vad ska du med handskar till?
 
Sony har just gjort min drömkamera, RX1, enda saken jag önskar är att skärmen vore mindre för att göra plats för en mysig sökare direkt i huset...
 
(Slå ner på folk gör jag väl inte. Jag drev bara ditt skämt lite längre med mina önskemål som grund.)


Inte lätt att beskriva en perfekt kamera i fem punkter. Det här tycker jag dock är en bra bit på väg.

* Både hus och objektiv ska vara små och lätta.
* Fullformats CCD utan AA-filter.
* EVF.
* Få och enkla reglage och finesser.
* Fullständigt konfigurerbara reglage och menyer. Programmeringen ska sedan kunna sparas
som fil till minneskortet för backup på datorn. Man vill ju inte behöva göra om allt arbete.

Dessutom behövs
* Optiskt starka objektiv.
 
1. Fullformat
2. Vridbar skärm!
3. Vädertätat hus.
4. Bra iso egenskaper
5. Av och M läge.

Hoppas verkligen Canon släpper någon FF med vridbar skärm. Så skönt att ha när man kryper på marken och macrofotar.

/Staffan
 
Stor som en mellanformatare och med ordentliga handtag.

Sensor 6x7cm ca 40 Mpix

Möjlighet att fästa olika filter och och grejer med häftmassa framför objektivet.

1/1600 blixtsynk

inbyggda stativfästen

inbyggd wifi

inbyggd trigger för studioblixtar - alla fabrikat
 
1. öppen firmware
2. 32x32mm-sensor
3. Spegellös (tänk RX-1-kropp)
4. Bra EVF
5. Ingen display, vettiga reglage istället.
 
1. D600 sensorn.
2. Ett liiitet enkelt spegellöst hus med EVF o ingen skärm, i max RX1ans storlek med billig o enkel af o ljusmätning.
3. Tre objektiv till den, en liiiten 20/2 (tänk Olympus 21/2), en ~42/1.8 (eller 1.4, bara den är liten) och en typ Samyang 85/1.4. Får gärna vara helt manuella för att få ner storleken.
4. 1080/60p-filmning
5. Inget mumbo jumbo som GPS, wifi, vädertätning, blixt, 378 af-punkter, kapsylöppnare, bla bla
 
Jag har funderat lite på hur mycket processorkraft som går åt för att kunna skapa jpeg direkt u kameran. För min del skulle det räcka att endast kunna plåta i raw. Fast då kanske det inte går att chimpa? Vill åtminstone kunna se ett histogram i displayen. Men tänk vad mycket knappar som skulle kunna rationaliserad bort på kamerahuset till förmån för bättre ergonomi.

Nu vart det kanske OT eftersom jag bara hade en fantasi...

FF, fokuspunkter i gyllene snittet, automatisk af-mikrojustering och fullgod fungerande växling mellan fast och följande autofokus.
 
Jag lär väl bli utsedd till trådens mest fantasilösa deltagare, men ju mer jag funderar på finesser och fantastiska funktioner desto mer "fantiserar" jag om en bra, bejsic kamera.
Sensor i småbildsformat, bra ljuskänslighet och minimalt med brus är tre egenskaper jag önskar. Bort med telefon, filmning och horoskop.
 
#1: Litet hus och små objektiv
#2: Stor (ungefär som småbildsformat) sensor med 5:4-förhållande
#3: Bra sökare
#4: Vinklingsbar skärm
#5: Fullt ut programmerbara reglage utan begränsningar
 
Jag har nu en Canon 50D och av mitt nästa kamerahus önskar jag:

1. Bättre brusegenskaper
2. Bättre autofokus

Förmodligen finns den kameran redan, men kanske inte med Canon-logga, cropsensor och ett för mig tillräckligt lågt pris :( Frågan är när den kommer....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.